10 cijfers over de Candidate Experience die elke recruiter doen schrikken

Peter Boerman Op 07 november 2018
Gem. leestijd 3 min 2394x gelezen
Deel dit artikel:
10 cijfers over de Candidate Experience die elke recruiter doen schrikken

De Candidate Experience is een hot topic, maar ook iets waar zelfs bij de grootste ondernemingen nog veel aan te verbeteren valt. Dit zijn de 10 meest opvallende bevindingen uit recent onderzoek.

We mogen allemaal de mond vol hebben van de Candidate Experience, in de praktijk blijkt het vaak nog niet mee te vallen om de kandidaat (minstens) net zo goed te behandelen als de klant van de organisatie.

zo’n 98 procent communiceert nauwelijks met de kandidaat tijdens het hele sollicitatieproces

Zo blijkt bijvoorbeeld uit recent onderzoek van Phenom People, het 2018 State of Talent Relationship Marketing Report, dat slechts 2 procent (!) van de 500 grootste bedrijven van Amerika gedurende het hele sollicitatieproces de kandidaat op de hoogte houdt van de status van zijn of haar sollicitatie. Met andere woorden: zo’n 98 procent communiceert nauwelijks met de kandidaat tijdens het hele sollicitatieproces.

Wat is de kwaliteit van de werkenbij-site?

Het is zeker niet het enige cijfer uit het State of TRM report dat in het oog springt. Het rapport is enigszins vergelijkbaar met het Nederlandse Digitaal-Werven-onderzoek en kijkt vooral naar de kwaliteit van de werkenbij-sites van de grote bedrijven. Daarbij valt bijvoorbeeld nog meer op:

84%: géén personalisatie

Van de sites heeft 84 procent géén personalisatie. Bezoekers die terugkeren zien bijvoorbeeld niet hun eerder bezochte vacatures, of andere aanbevolen vacatures. Ook is er daar geen integratie van sociale media om sollicitaties sneller in te kunnen voeren. En slechts 7 procent van alle sites detecteert de geografische locatie van de bezoeker, om daarmee vacatures in de buurt te kunnen aanraden.

59%: niet duidelijk waarom daar te solliciteren

Van de 500 grootste bedrijven heeft 59 procent op de site géén informatie over waarom de kandidaat voor die organisatie zou moeten willen werken.

12%: vacatures opslaan kan

Van de onderzochte sites heeft 12 procent een mogelijkheid om eerder bezochte vacatures op te slaan voor terugkerende bezoekers

17 bedrijven: géén vacaturesite

Van de 500 grootste bedrijven in de VS hebben er 17 helemaal geen eens een carrièresite. Oftewel: ze geven de geïnteresseerde kandidaat helemaal nergens een online mogelijkheid om bij hen te solliciteren, en maken ook op geen enkele eigen site hun vacatures bekend.

Van de 500 grootste bedrijven geven er 17 de kandidaat geen online mogelijkheid bij hen te solliciteren

Het the State of TRM-rapport is bepaald niet het enige dat de kandidaatervaring onderzoekt. Ook The Talent Board vraagt jaarlijks aan kandidaten hoe zij solliciteren bij een bedrijf ervaren. Daar kwam dit jaar onder meer het volgende uit:

1.069 views voor 1 hire

Wie 1 iemand wil aannemen, heeft daar gemiddeld 1.069 views op een vacature voor nodig. Van deze bezoekers zal ongeveer 80 procent besluiten niet te solliciteren, en ongeveer 20 procent zegt wel te beginnen met een sollicitatie, maar ergens halverwege af te haken.

41%: geen enquête na sollicitatie

Steeds meer bedrijven vragen hoe hun sollicitanten het sollicitatieproces hebben ervaren. Het grootste deel van hen vraagt dat echter alleen aan degenen die ze uiteindelijk hebben aangenomen, en minder dan 10 procent vraagt het aan alle sollicitanten, al direct na de eerste sollicitatiebrief. Sterker nog: ruim 4 op de 10 organisaties blijkt nog helemaal geen evaluatie van het proces aan hun sollicitanten te vragen.

80%: meer dan kwartier voor sollicitatie

In het onderzoek van vorig jaar zei nog 26 procent van de kandidaten minder dan een kwartier nodig te hebben voor een sollicitatie, dit jaar is dat gedaald tot 20 procent. De rest heeft er dus méér voor nodig. Zeer onverstandig in deze tijd, aldus de onderzoekers, want hoe meer tijd je van de kandidaat vraagt, hoe lager de respons zal zijn.

46%: haakt af vanwege geen respect voor tijd

Van de kandidaten die afhaakt tijdens het sollicitatieproces, geeft 46 procent als oorzaak aan dat hun tijd niet werd gerespecteerd door de organisatie. Nog eens 26 procent gaf als reden aan dat het hele proces sowieso te veel tijd kostte.

30%: nog steeds geen enkele reactie

Uit onderzoek van LaunchPad Recruits met behulp van 100 mystery sollicitanten blijkt dat 30 procent van de bedrijven in de retail- en hospitality-sector nog steeds niet alle kandidaten een antwoord stuurt na een sollicitatie. Ook heeft 62 procent last van inconsistenties in het proces, waardoor kandidaten verschillende ervaringen hebben. Ook best schokkend, trouwens: de gemiddelde organisatie in dit onderzoek doet er 19 dagen (!) over om te laten weten of een kandidaat succesvol is of niet. En 90 procent vraagt nog steeds om een cv, bovenop een online sollicitatie.

Meer over de Candidate Experience?

Weten hoe het wél moet? Kom op donderdag 6 december naar het Breaking Seminar van Werf& over de Candidate Experience. Vol met tips en praktijkverhalen. Lees er hier meer over, of schrijf je direct in. Of kijk eerst de video:

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners