De 6 grootste onboarding-trends ter wereld

Peter Boerman Op 25 april 2016
Gem. leestijd 2 min 9974x gelezen
Deel dit artikel:
De 6 grootste onboarding-trends ter wereld

Senior managers worden steeds belangrijker om nieuwe medewerkers in te werken. Bij bijna 9 op de 10 bedrijven ontmoeten nieuwelingen de executive managers al vóórdat ze beginnen, een groei van 7 procent.

Ook promoten ruim 8 op de 10 senior managers het belang van goede onboarding (een stijging van 10 procent), en zegt 83 procent van de leiders in Nederland dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor hun rol bij het onboarden.

Laten we het succes meten!

Dat blijkt uit een wereldwijd rapport over On-boarding van het Top Employers Institute, waarvoor ook leidinggevenden zijn ondervraagd van de 62 gecertificeerde Top Employers in Nederland. Ook het meten van het succes van het onboardingsprogramma wordt steeds belangrijker, aldus het rapport:

  • 40% rapporteert op KPI’s (+7)
  • 70% meet de eerste indruk van nieuwe werknemers (+15%)
  • 79% heeft een evaluatie door HR (+23%)

Dé 6 trends in onboarding

Het rapport laat 6 wereldwijde trends zien in inwerkprogramma’s:

#1. De introductie start eerder

Bedrijven wachten niet meer tot de eerste dag dat de kandidaat begonnen is, maar beginnen al zodra het aanbod is geaccepteerd. Dat noemen we ook wel ‘pre-boarding‘, waarmee ze de kans op information overload op de eerste dag willen voorkomen, en waardoor nieuwe medewerkers zich meteen geïnformeerd en betrokken voelen.

#2. Van evenement naar proces

Waar dat eerder hooguit 2 tot 3 dagen was, kan het onboardingsproces tegenwoordig wel tot een jaar duren. Het wordt ook steeds meer een unieke ervaring, die de waarden en cultuur van het bedrijf laat zien, met aantrekkelijk gepresenteerde informatie.

#3. Naar een meer holistische benadering

Onboarding gaat allang niet meer alleen over de functie van de nieuwe medewerker, maar bevat een veel breder programma, over de hele organisatie. Daarnaast gaat het ook allang niet meer alleen over informatie-overdracht, maar is sociale integratie, bijvoorbeeld via interne netwerken, ook steeds belangrijker. Zo krijgt de nieuwe medewerker meteen ook support van anderen dan de directe collega’s. Steeds meer bedrijven wijzen de nieuweling ook een ‘buddy’ aan, die hem of haar helpt bij de eerste meters.

Steeds meer bedrijven wijzen de nieuweling ook een ‘buddy’ aan, die hem helpt bij de eerste meters

#4. Actievere betrokkenheid van senior management.

De hogere managers bemoeien zich meer met het inwerken dan voorheen. Waar vroeger vooral HR en – vooruit – de hiring manager zich met de nieuwkomer bemoeiden, is het nu geen uitzondering dat zelfs de ceo hem of haar probeert te motiveren en te inspireren.

#5. Onboarding gaat digitaal

Technologie speelt een centrale rol tijdens het onboarden. Er worden online platforms ingericht, en er komen steeds meer leermethodes, van video’s tot blogs en games. Die onboardingprogramma’s worden ook direct gelinkt aan andere interne opleidings- en ontwikkelingssystemen.

#6. Inzicht: datagestuurde verbetering van programma’s.

Met de feedback van eerdere nieuwkomers worden nieuwe programma’s verbeterd. Online platforms houden de voortgang van een nieuwkomer bij, en sturen notificaties naar de betrokkenen als de resultaten achterblijven, terwijl tegelijkertijd meer digitale documenten ervoor zorgen dat er minder papierwerk overblijft.

Continu leerproces

David Plink, ceo van het Top Employers Institute: “De onboardingsfase is cruciaal voor behoud en ontwikkeling van nieuwe medewerkers. Voorkeuren en verwachtingen van medewerkers zijn aan het veranderen. Onboarding is geëvolueerd van een ‘eerste dag’-evenement naar een continu leerproces, met sociale en culturele integratie als belangrijk onderdeel, net zoals het senior management, dat een actieve rol speelt.”

Foto via Flickr.com

Lees ook over onboarding

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners