De 5 redenen om juist in deze economie voor een RPO te kiezen

Peter Boerman Op 14 december 2016
Gem. leestijd 4 min 1144x gelezen
Deel dit artikel:
De 5 redenen om juist in deze economie voor een RPO te kiezen

Juist in een aantrekkende economie kan het een uitkomst zijn om je hele recruitment de deur uit te doen. En wel om deze 5 redenen.

Het mag momenteel dan weer (iets) beter gaan met de economie en op de arbeidsmarkt, de crisis ligt natuurlijk nog maar net achter ons. En in die crisisjaren is veelal (te) weinig geïnvesteerd in recruitmentafdelingen. Maar hoe moet je ooit de strijd om het talent winnen, als het leger dat je ter beschikking hebt zo is uitgehold?

Het antwoord: door er een professioneel huurleger bij in te schakelen.

Recruitment is een professie

Laten we beginnen met te constateren dat recruitment een echt vak is. Het is een beroep dat door professionals uitgevoerd moet worden, met de juiste tools en middelen. Steeds meer organisaties erkennen gelukkig het belang van zo’n professionele aanpak, óók omdat ze met hun neus op de feiten worden gedrukt; hun huidige recruitmentafdeling voldoet niet aan de hoge standaard die de markt oplegt.

5 voordelen

In zo’n markt kan Recruitment Process Outsourcing een oplossing zijn. Wij zetten de 5 belangrijkste voordelen daarvan op een rij.

#1. Meteen voorbereid, in de startblokken

Wereldwijd groeit de economie, net als het aantal vacatures. Tegelijk is er sprake van een forse talent mismatch: er zijn te weinig (goede) professionals beschikbaar om deze vacatures te vervullen.

‘Recruitmentafdelingen zijn  abrupt uit een diepe winterslaap ontwaakt, of liever: ruw gewekt’

Organisaties voelen wel de urgentie om snel het juiste talent te werven (en te behouden), maar hebben – mede door de crisis – zelden meer een recruitmentafdeling die voldoende voorbereid is op deze klus. Jurgen Jaarsma, director bij Hays Talent Solutions: “Recruitmentafdelingen zijn het afgelopen jaar abrupt uit een diepe winterslaap ontwaakt, of eigenlijk: ruw gewekt. Ze kunnen nu niet aan de interne vraag naar nieuwe medewerkers voldaan en onvoldoende kennis van de markt zit snel schakelen in de weg.”

Een RPO-partij kan dan uitkomst bieden: zij hebben de capaciteit, kennis en kunde, en staan klaar in de startblokken om de strijd aan te gaan.

#2. De juiste recruitmenttools bij de hand

Het mag de afgelopen jaren dan crisis in de economie geweest zijn, in de wereld van recruitment heeft de tijd allesbehalve stilgestaan. Talloze nieuwe tools zijn de afgelopen jaren geïntroduceerd. Denk aan de opkomst van Big Data, zoektechnologie, social recruiting, video en gamification. Organisaties die weinig tot niet hebben geïnvesteerd in deze ontwikkelingen lopen nu jaren achter.

#3. Partner bij de Employer Value Proposition

De enorme behoefte aan talent zorgt ervoor dat kandidaten in de driver’s seat zitten. Een krachtige Employer Value Proposition (EVP) is voor werkgevers belangrijker dan ooit. Zo’n EVP beantwoordt de vraag waarom het beschikbare talent bij jou zou willen werken in plaats van bij de concurrentie.

Een krachtige Employer Value Proposition (EVP) is belangrijker dan ooit

Een RPO-provider heeft doorgaans ervaring met werkgeversmerken bouwen; ze zijn tenslotte dagelijks bezig met talenten aantrekken voor passende organisaties. Als geen ander weten RPO-partijen de waarden en kenmerken van een organisatie te vertalen en te matchen met de wensen van toekomstige werknemers. Daar komt bij dat HR, recruitment en marketingafdelingen nog lang niet bij alle organisaties gestroomlijnd samenwerken. Een RPO-provider kan dan als partner en adviseur een verbindende factor zijn.

#4. Professioneel en up-to-date

Recruitment is een vak. Goede, professionele recruiters, die bekend zijn met alle recente ontwikkelingen, zijn lastig te vinden en zeer gewild in deze aantrekkende economie. Recruiters behoren tot de 10 meest gezochte beroepen van het jaar.

Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan flexibele afdelingen die snel kunnen op- en afschalen

Daar komt bij dat bedrijven steeds vaker behoefte hebben aan flexibele recruitmentafdelingen die snel kunnen op- en afschalen. Het kan zijn dat je nu 50 dringende vacatures hebt, maar over 4 maanden nog geen 10. Een interim-recruiter is in veel van die gevallen niet de ideale oplossing: hij of zij biedt geen continuïteit en als de interimmer weer vertrekt loopt de kennis mee naar buiten. Bovendien zijn vanwege de groeiende vraag de uurtarieven behoorlijk gestegen.

Een RPO-provider kan het werk verdelen over meerdere professionals, die elkaar aanvullen in expertise. Zo krijgt de klant steeds de recruitmentoplossing die op dat specifieke moment gewenst is.

#5. Meer netwerk en bereik

Om de beste talenten uit de markt te kunnen halen, heb je niet alleen een groot netwerk nodig, maar ook de kennis om de personen binnen en buiten dat netwerk snel en efficiënt te kunnen bereiken.

Heeft je organisatie geen volwaardige recruitmentafdeling met ervaren recruiters die al jaren hebben kunnen bouwen aan hun netwerk? Dan begin je met een achterstand. Bepaalde profielen zoeken wordt (technologisch) steeds eenvoudiger, nog steeds worden veel nieuwe werknemers gevonden ‘via iemand die weer iemand kent’.

Nog steeds worden veel nieuwe werknemers gevonden ‘via iemand die weer iemand kent’

Een RPO-provider heeft legio ervaren recruiters, een gevulde database en vaak ook nog een ruim aantal volgers op zakelijke sociale platformen.

Kortom

Kortom, wie in deze markt niet achter het net wil vissen als het op talent aankomt, hoeft daarvoor heus niet altijd een eigen, volledig toegeruste recruitmentafdeling op te tuigen. De hulp inroepen van een RPO-provider kan vaak ook een oplossing zijn. Je bent dan gegarandeerd van up-to-date kennis over de arbeidsmarkt, een zorgvuldig opgebouwd netwerk en toegang tot de nieuwste recruitmenttools. En is de hoogste nood voorbij? Dan schaal je zo weer af.

Alle aanbieders onderzocht

Samen met het Belgische The Flex Academy voert het Nederlandse Flex-Beheer momenteel een vergelijkend onderzoek uit naar alle bekende RPO-aanbieders. Het onderzoeksrapport verschijnt in januari 2017. In de aanloop hiervan verschijnt er op deze site een reeks verdiepende artikelen over RPO, geschreven door verschillende RPO-aanbieders of door bedrijven die RPO faciliteren. Dit verhaal is geschreven door Melanie Kool, marketing director bij Hays.

Lees meer in deze serie

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners