Dit zijn de 7 lessen die we leerden op HR Tech in Parijs

Veronique Oonk Op 03 november 2016
Gem. leestijd 4 min 1071x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 7 lessen die we leerden op HR Tech in Parijs

In Parijs vond vorige week het grootste HR-technologiecongres van Europa plaats. Wat viel daar te leren? Wij namen 7 dingen mee terug naar huis.

De Gig Economy en start-ups waren de thema’s van deze editie van HR Tech World. Toch gingen veel verhalen eerder over termen als ‘engagement’ en ‘feedback’, want de meeste bezoekers werken bij corporates, en staan (dus) ver af van start-ups, maar willen wel weten hoe ze medewerkers kunnen betrekken en verbinden. Welke lessen namen we mee voor recruiters?

#1. ‘Er moeten meer rebellen komen’

Dag 1 opent met managementgoeroe Gary Hamel, die een bevlogen pleidooi houdt tegen bureaucratie. Bureaucratie leidt tot minder toegevoegde waarde per persoon, zegt hij. Het leidt bovendien tot meer stress. Er zijn veel te veel managers. Die staan in de weg dat mensen volledig vanuit hun kracht werken.

De oplossing van Hamel? Meer ‘rebellen’. En laat teams hun eigen leiders kiezen. Vraag aan mensen om hun collega’s te ranken op toegevoegde waarde. Iedereen wordt zo een concurrent én een entrepreneur.

#2. ‘Iedere job wordt komende 10 jaar ge-disrupt’

Vroeger geloofden we elke dokter op zijn woord. Nu we een smartphone hebben, is dat verleden tijd, vertelt Vivek Wadhwa. Op je telefoon vind je snel een second opinion. Er zijn zelfs speciale apps voor. Hij wil maar zeggen: ‘Wij zijn data geworden en software is onze dokter geworden. Kunstmatige intelligentie zal onze artsen gaan vervangen.’

Maar niet alleen de dokter heeft te vrezen, zegt Wadhwa. Elke functie wordt volgens hem de komende 10 jaar ge-‘disrupt’. Denk: zelfrijdende auto’s, bezorgdrones. Binnen 15 jaar is er ook onbeperkt schone energie, verwacht hij. En we kunnen nu al DNA veranderen. Dus straks kunnen we ook ziektes ‘uitfaseren’. Denk eens goed na, roept Whadwa op: wat zullen deze ontwikkelingen voor jouw werk gaan betekenen?

#3. ‘Een Employee Value Proposition bestaat niet’

Een Employee Value Proposition? Die bestaat helemaal niet, zegt TRU-grondlegger Bill Boorman. ‘Ieder heeft zijn eigen redenen om voor een bedrijf te kiezen. Mass employer branding bestaat niet meer’, zegt hij.

Ook de cultural fit heeft zijn beste tijd gehad, aldus Boorman. ‘Het gaat nu om job fit’. De wereldwijd bekende recruiter – met onafscheidelijk hoofddeksel – verbaast zich erover dat we ‘databases vol met mensen’ gebouwd hebben, ‘maar we doen er helemaal niets mee.’ We zijn van post and pray naar source and spray gegaan, zegt hij.

En nog een mooie wijsheid van Boorman: ‘SEO is dood. Mensen zoeken geen baan meer, het is tegenwoordig andersom.’ Ook over retentie had hij zo zijn mening: ‘Waarom focussen op retentie? Retentie moet niet gaan over de baan, maar over de relatie. Die moet je bewaken. Dus het vak wordt: Human Relationship Management.’

#4. People Analytics: ‘Niet zo moeilijk als je denkt’

Er waren ook Nederlanders op het podium te vinden. Eén van hen: Patrick Coolen, specialist HR Analytics bij ABN Amro. Een verhaal vol termen als data scientists, hr skills, data mining, machine learning en self service analytics. Maar ook een andere boodschap: ‘Het is niet zo moeilijk als je denkt’.

#5. ‘Vaste banen zijn beter voor de economie’

In een tijd waar flex welhaast de norm lijkt, is het tegengeluid van dr Daniel Thorniley op zijn minst opvallend te noemen. De wereldberoemde consultant kreeg in elk geval veel handen voor op elkaar voor zijn pleidooi voor meer vaste banen.

Zo wist hij te melden dat van de 16- tot 24-jarigen in Europa maar liefst 62 procent geen vast beroep heeft. En van de 25- tot 33-jarigen woont maar liefst 27 procent nog bij zijn of haar ouders. Dit heeft een negatieve impact op de economie, maakte hij duidelijk: die jongeren durven nauwelijks aankopen te doen, en krijgen minder kinderen.

Volgens Thorniley kunnen meer vaste banen het probleem grotendeels oplossen. ‘Die zijn beter voor de economie. Mensen kopen dan bijvoorbeeld eerder een huis.’

#6. ‘Als je een nieuw probleem ziet, glimlach’

Dag 2 begon met Frédéric Mazzella, ceo van BlaBlaCar, een snelgroeiend bedrijf dat min of meer het aloude liften naar de online wereld heeft gebracht. Oftewel: ride sharing. Als je toch in een auto zit, neem dan iemand mee.

Een paar van zijn ondernemerslessen: begin klein, maar denk groot. Of: ‘There is no elevator for entrepreneurs‘. Ook een mooie: ‘Je kunt maar beter van problemen houden. Als je een nieuw probleem ziet, moet je glimlachen’.

#7. Cultuur is het resultaat van je recruitment

Een andere ondernemer die indruk maakte op het grote podium was Dominic Price van Atlassian, een groot Australisch softwarebedrijf dat echter nog steeds de cultuur koestert van een start-up.

Zijn stelling: je moet geen mensen recruiten die bij een bepaalde cultuur passen, het is juist andersom. Cultuur is het resultaat van de mensen die je binnenhaalt, samen maken zij de cultuur. En cultuur is ook het resultaat van je waarden. Mooie, inspirerende quote: ‘Geef je medewerkers geen regels. Geef hen vrijheid.’

Meer over recruitmenttechnologie?

Op donderdag 24 november vindt de tweede editie plaats van het Recruitment Tech Event in Utrecht, een dag lang die in het kader staat van de laatste recruitmenttechnologie. Er wordt dan onder meer de beste nieuwe tool gekozen. Stemmen hiervoor kan nog steeds.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners