Chatbots binnen recruitment: van nice-to-have naar must-have

Adwin van Gerven Op 21 augustus 2018
Gem. leestijd 3 min 1545x gelezen
Deel dit artikel:
Chatbots binnen recruitment: van nice-to-have naar must-have

Voor zover bekend was het Amerikaanse leger in 2012 de eerste die chatbots inzette voor recruitment. Sindsdien zijn chatbots ver gekomen, maar de echte doorbraak komt nog, voorspelt Matěj Matolín.

Matěj Matolín is recruiter, manager, adviseur, eigenaar van het meest bezochte recruitmentblog van Tsjechië en organisator van Recruitment MeetUps. Donderdag 20 september laat hij op Talent Acquisition Live met praktische tips zien wat je als recruiter met chatbots kunt of zelfs móét doen.

> Wat is je belangrijkste boodschap over chatbots?

‘Chatbots kunnen een doorbraak betekenen voor recruitment, vooral op het gebied van automatisering, snelheid, efficiëntie en candidate experience. Op Talent Acquisition Live geef ik het publiek praktische tips over hoe je simpel en snel kunt beginnen met chatbots in jouw bedrijf.’

> Wat is het hoofddoel van chatbots?

‘Dat je je niet meer bezig hoeft te houden met de zaken die weinig waarde toevoegen. En dat is het overgrote deel van werkzaamheden in recruitment. Elk recruitmentteam weet hoeveel tijd herhaalde taken kosten. Denk aan sollicitatiegesprekken inplannen, cv’s screenen en steeds weer dezelfde vragen beantwoorden.

‘chatbots nemen herhaalde taken weg, zoals: sollicitatiegesprekken inplannen, cv’s screenen en steeds dezelfde vragen beantwoorden’

Het doel van chatbots is om dit te doorbreken en veel efficiënter met je tijd om te gaan, en zo bovendien de candidate experience te verbeteren. Want voor sollicitanten wordt het ook allemaal veel makkelijker als je chatbots gebruikt.’

> Zijn chatbots niet minder persoonlijk dan e-mail en telefoon?

‘Chatbots kun je implementeren op tal van platforms. Dus ook op je e-mail en zelfs via de telefoon (via Google Duplex). Stel je voor: een kandidaat ziet een interessante vacature en besluit te solliciteren. In korte tijd heeft hij of zij contact met de chatbot, beantwoordt enkele vragen, heeft de mogelijkheid om vragen te stellen en krijgt zo uiteindelijk een interview met de hiring manager. Deze “high-touch”-ervaring maakt het eigenlijk veel persoonlijker dan een sollicitatieproces zonder chatbot. En het is veel sneller dan een proces met een menselijke recruiter. Daar gaan vaak meerdere e-mails, telefoontjes, maar ook avonden en weekenden overheen.’

> Is de GDPR een kans of bedreiging voor chatbots, denk je?

‘Het grote voordeel van GDPR is dat een gemeenschappelijke Europese norm is vastgesteld. Vooral voor Europese aanbieders is dit een kans om toegang tot de hele markt te krijgen zonder na te hoeven denken over specifieke wetgeving in elk land. Zo kunnen leveranciers sneller opschalen. Ook is het dankzij de chatbot veel makkelijker om hernieuwde toestemming te krijgen van talent, met betere conversiepercentages tot gevolg.’

> Waar moeten recruiters die chatbots willen inzetten op letten?

‘Recruiters moeten meer technisch onderlegd zijn. Ik bedoel niet dat recruiters chatbots moeten programmeren, maar ze moeten de technologie begrijpen, weten hoe ze moeten werken of hoe ze het recruitmentproces opnieuw moeten ontwerpen. Wervingsteams zullen zeker veranderen, ze zullen minder mensen in dienst nemen bij het werken met chatbots.’

‘Als je recruiters hebt die alleen routinematige werving kunnen doen, zul je binnenkort failliet gaan’

> Is dit geen gevaar voor recruiters? Worden ze niet wegbezuinigd?

‘Laat ik het dan zo zeggen: grote recruitmentteams hebben meestal coördinatoren in dienst die gesprekken plannen, kandidaten doorsturen en herhaalde e-mails versturen. Ja, dergelijke banen zullen verdwijnen. Maar als je recruiters hebt die alleen routinematige werving kunnen doen, zul je binnenkort failliet gaan. Als je technisch onderlegde recruiters hebt met uitstekende mensenvaardigheden, ben je aan de winnende kant. Ik geloof dat chatbots en technologie in het algemeen de administratieve taken van recruitment kunnen overnemen. Maar dat zijn taken die we toch allemaal haten! Als bedrijven slim zijn gaan ze door de tijdwinst niet snijden in personeel, maar gebruiken ze dit juist om beter werk te leveren en kandidaten beter van dienst te zijn.’

> Heb je nog een geheime tip voor recruiters over chatbots?

‘Tegenwoordig zijn chatbots nog steeds een nice-to-have, maar binnen 3 jaar zal het een must-have zijn. Degenen die vroeg beginnen, zullen een enorm concurrentievoordeel hebben. Je kunt beginnen met iets kleins en goedkoops dat je de kans geeft om eraan te wennen en de knowhow en ervaring op te doen. Daarmee krijg je al een voorsprong.’

Ook chatbots leren inzetten? Kom naar TA Live

Matej MatolinOp Talent Acquisition Live op 20 september legt Matěj Matolín uit hoe jij als recruiter met chatbots aan de slag gaat en hoe je daarmee efficiënter werkt en voor een betere candidate experience zorgt.

> Schrijf je nu in!

Schrijf je in voor Talent Acquisition Live om zijn geheimen te horen.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners