Dag1: de Gouden Gazelle die het zonder zinloos koffiedrinken doet

Peter Boerman Op 30 november 2015
Gem. leestijd 4 min 1664x gelezen
Deel dit artikel:
Dag1: de Gouden Gazelle die het zonder zinloos koffiedrinken doet

Met een groeipercentage van 1150 procent in 3 jaar behoort Dag1 tot de snelste stijgers in de werving- en selectiebranche. Het geheim? ‘Geen zinloze koffieafspraken’.

Van alle mensen die oprichters Maartje Damen en Ingrid de Graaf plaatsen bij een klant, zit 99 procent er na 1 jaar nog steeds. En dat terwijl een uitvalpercentage van 10% of meer heel gebruikelijk is in de branche. ‘Dat betekent dat vrijwel iedereen die we plaatsen op zijn plek zit’, zegt De Graaf (op de foto rechts). ‘En dat bewijst voor ons dat onze methode werkt. Echte aandacht voor je kandidaten en klanten werkt. We zijn vanaf het begin nog geen klant kwijtgeraakt!’

‘Wij werken niet met kpi’s over zoveel intakes per week, en zoveel zinloze koffieafspraken bij de klant’

Er moet echt wat veranderen

Het in 2012 opgerichte Dag1 is door Het Financieele Dagblad uitgeroepen als ‘Gouden FD Gazelle‘, en dus een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. ‘Binnen onze branche moet echt wat veranderen’, zegt de oprichtster. ‘Wij werken niet met kpi’s over zoveel intakes per week, zoveel gesprekken en zoveel zinloze koffieafspraken bij de klant, wat elders heel gebruikelijk is. De ergernis daarover was ook de reden om het zelf helemaal anders te doen. Wij vertrouwen erop dat onze collega’s het hele traject op de beste manier uitvoeren. Ze mogen net zoveel tijd investeren tot ze 100% zeker zijn van de optimale match.’

dag1 dames

Maximaal twee kandidaten

‘En in plaats van 6, 10 of zelfs meer cv’s naar voren te schuiven, selecteren wij hooguit 2 of 3 kandidaten die we voorstellen aan de opdrachtgever. Wij vragen van directies en managers dus méér betrokkenheid, maar juist veel minder tijd. Dat spreekt blijkbaar aan.’

Manager net zo goed als telefoniste

‘Ik ben ervan overtuigd dat het voor iedere functie, op elk niveau, van belang is dat er een perfect passende kandidaat komt’, zegt De Graaf. ‘Iedereen heeft invloed op de sfeer en het resultaat van het bedrijf. Een manager net zo goed als de telefoniste.’

Plezier in het werk centraal

Geplaatste kandidaten moeten vooral plezier in hun werk hebben, zegt De Graaf. ‘Bevlogen, betrokken medewerkers die met plezier hun werk doen, stuwen je productie uiteindelijk het meest omhoog. Wij willen ervoor zorgen dat je als opdrachtgever díe mensen ook krijgt.’

dag1 teamm

Goed in beeld krijgen

Dat begint bij heel goed in beeld krijgen wat voor een kandidaat bij een bedrijf past. ‘In alle eerlijkheid, soms hebben managers zelf geen idee. De harde vaardigheden, dat lukt meestal nog wel. Maar de zachte? Dat blijkt veel moeilijker. Heeft de werkvloer een initiatiefnemer nodig, of iemand die de collega’s weet te verbinden? Een innovator, of iemand die de huidige processen weet te perfectioneren? Het geeft niet dat het bedrijf dat zelf niet exact op het netvlies heeft, daar kunnen wij juist bij helpen.’

‘We zetten niet zomaar de vereisten en verdiensten op een rij en plempen het dan online’

Scherpe vacaturetekst

Wat volgt is een scherpe vacaturetekst. ‘Een van de meest onderschatte onderdelen’, zegt De Graaf. ‘Het is meer dan een opsomming van de vereisten en verdiensten. We zetten het niet zomaar op een rij en plempen het online; het is schrijven, lezen, herschrijven en nog eens overlezen. De vacaturetekst is je visitekaartje. Alleen met een goede vacatureomschrijving krijg je de best passende mensen. En vervolgens gaat het om een heel zorgvuldige en actieve zoektocht.’

FD Gazellen

Eigen ideaal vormgegeven

Met Dag1 hebben de twee het bedrijf neergezet waar ze zelf graag voor hadden willen werken, zegt De Graaf. ‘Ik had een goede baan in de uitzendbranche, hoor, en in mijn laatste project kreeg ik ook de kans een soort eigen bedrijf op te zetten. Maar toch moest ik nog alles verantwoorden en alle kosten verdedigen. Ik wilde het nu eens echt helemaal op mijn eigen manier doen. Niet alleen hoe het bedrijf eruit zou moeten gaan zien, ook de manier waarop met werknemers wordt omgegaan.’

‘Vrije dagen regelen ze lekker zelf. Met Kerst stond er vanzelf iemand op die een overzichtje maakte’

Totale democratie

Dag1 heeft 3 jaar na oprichting inmiddels kantoren in Utrecht, Breda, Rotterdam en Amsterdam. De werkvloer is desondanks nog steeds een totale democratie, een grote wens van zowel De Graaf als Daamen. Er is geen teamleider onder de 17 werknemers. ‘Vrije dagen opnemen moeten ze lekker zelf regelen. Met de kerst in zicht stond er vanzelf iemand op die even een overzichtje maakte. Toch kwam er vanuit het team zo langzamerhand de behoefte aan een leider. Dat was wel een eye-opener voor ons. Maar als ze dat willen, nemen we dat serieus. We zijn nu met z’n allen aan het bedenken hoe dat vorm moet krijgen. Toch nog democratisch.’

Niet de enige Gazelle in de branche

Dag1 is bepaald niet de enige die dit jaar een Gazelle kan vieren in de werving- en selectiebranche. Zo zijn bijvoorbeeld ook Driessen HRM (Gouden Gazelle in de categorie Groot), YER Talent (ook Gouden Gazelle), HOBIJ, WePayPeople, Logistic Force, Worktrans Uitzendbureau en In Person in de prijzen gevallen. Een teken dat het weer goed gaat in de branche?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners