Dit zijn de 16 meest innovatieve recruitment-technologieën voor 2016

Peter Boerman Op 01 december 2015
Gem. leestijd 6 min 5530x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 16 meest innovatieve recruitment-technologieën voor 2016

In de wereld van werving en selectie wordt volop geïnnoveerd. Dit zijn de 16 technologieën die het leven van de recruiter in 2016 makkelijker gaan maken.

Oscar Mageroscar mager is onder meer oprichter van Recruiting Essentials. Op het Recruitment Tech Event keek hij in de glazen bol en voorspelde hij welke apps, programma’s, trends en technieken het volgend jaar helemaal gaan worden.

#1. Slack: het kantoor overbodig gemaakt

‘Messaging voor teams. Een fantastische tool die mij enorm heeft geholpen in het verkrijgen van kennis.’ Teamcommunicatie voor de 21ste eeuw, noemen ze het zelf. Niet typisch een tool voor recruiters, maar wel erg handig. Het zou zelfs het kantoor overbodig maken, is de mooie belofte.

#2. Trello: beter samenwerken met realtime snapshot van projecten

Een app die het mogelijk maakt met iedereen samen te werken en die een realtime snapshot van projecten geeft, zodat plannen en overzicht houden steeds makkelijker wordt. ‘Vacatures, kandidatenstroom, het werkt allemaal perfect, device-onafhankelijk.’

#3. Breezy HR: het hele sollicitatieproces in kaart

Een moderne hiring tool die inzicht geeft in het hele sollicitatieproces. ‘Je kunt een kaart aanmaken van een kandidaat en daarna de totale progressie volgen’, legt Mager uit. ‘Volgens mij zou Breezy HR het ATS kunnen vervangen.’

breezy

#4. Hellotalent: sourcing, maar dan bij elkaar gebracht

Een tool die samenwerking wil creëren bij sourcing. ‘Wat mij tegenstaat bij sourcing is dat alles gefragmenteerd is. Dat is exact wat hellotalent oplost. Alle informatie die je van een kandidaat vindt, brengt deze tool samen op één plek, via een plug-in. Je kunt zo talentpools creëren en die openstellen voor andere gebruikers. Zelfs voor je klanten, als je een werving- en selectiebureau hebt.’

hellotalent

En het mooie is: de tool is nu nog gratis te gebruiken. ‘Dat zal later wel een freemium model worden, maar nu dus nog niet.’

#5. 360 graden employer branding: een volledig kijkje in de keuken

‘2016 wordt het jaar van virtual reality. De Oculus Rift komt op de markt, en we zullen daar veel toepassingen voor zien. Hoe mooi is deze technologie voor recruitment? Het geeft natuurlijk een fantastische kans op een 360-graden kijkje in de keuken. Ook in de Nederlandse recruitmentwereld is al een voorbeeld te vinden. Met YoungCapital, dat in 360 graden en interactief een dag uit het leven van een recruiter toonde.


#6. Predictive modelling: hoe moet je mij mailen?

‘Wat in 2016 absoluut gebeurt, is dat we veel meer toepassingen gaan zien voor datagebruik’, aldus Mager. ‘Zoals Crystal Knows, een tool die op basis van jouw online aanwezigheid een voorspelling geeft van jouw persoonlijkheid en vervolgens anderen kan helpen om jou op de goede manier te mailen.’

crystalHet is ‘heel eng’ hoe accuraat die voorspelling is, aldus Mager. ‘Dit soort tools zullen ook steeds meer self learning zijn. Naarmate ze meer data hebben worden ze steeds intelligenter.’ Volgens hem werkt de tool twee kanten op. Recruiters kunnen er hun kandidaten beter mee benaderen, ‘maar werkzoekenden kunnen Crystal ook gebruiken om recruiters beter te benaderen.’

#7. Textio: is die tekst eigenlijk wel goed?

Een tool die vacatureteksten en functieprofielen beoordeelt op basis van data van meer dan 10.000 bedrijven. Een ‘smart word processor‘ kijkt in hoeverre je teksten wervend genoeg zijn, en haalt zelfs de gender bias uit je teksten. ‘Een briljante tool’, aldus Mager. ‘Tenminste, voor zover je nog vacatureteksten gebruikt natuurlijk…’

#8. Privy HR: wie is actief op sociale media en dus in de markt?

Nog een site die algoritmes en zelflerende systemen gebruikt om de recruiter van dienst te zijn. Deze tool tipt de recruiter aan de hand van de activiteiten op sociale media of iemand daadwerkelijk een baan zoekt. ‘Je kunt op privy profielen van kandidaten invoeren, en vervolgens krijg je notificaties als ze bijvoorbeeld hun foto op LinkedIn vernieuwen.’

privy

#9. Clustree: carrièrepaden inzichtelijk gemaakt

‘Clustree is een Frans bedrijf’, zegt Mager. ‘De oprichter, Bénédicte de Raphélis Soissan, ging eens op zoek naar nieuw werk. Zij wist niet zo goed wat ze wilde gaan doen, en ging toen zoeken naar carrièrepaden van mensen met een gelijke achtergrond. Vervolgens is zij een bedrijf begonnen en carrièrepaden gaan verzamelen van 30 miljoen mensen. Nu kunnen ze met deze tool ‘berekenen’ wat een geschikt carrièrepad zou zijn. Oftewel: ze kunnen voorspellen wie op welke plaats terecht gaat komen. Sourcing, maar dan efficiënt gemaakt.’

#10. Sourcebreaker: slim en zelflerend sourcen

Een tool om sourcen via LinkedIn efficiënter te maken. ‘SourceBreaker geeft veel meer rendement dan een Premium Account van LinkedIn’, stelt Mager. ‘Het is een tool die zoektermen snapt en kijkt naar variaties erop. Dat levert gemiddeld zo’n vier keer zoveel kandidaten op als bij het gebruik van een LinkedIn-account. En deze tool is ook nog eens self-learning, dus hij zal zich steeds beter toespitsen op waar jij naar op zoek bent.’

#11. Talentwunder: op alle kanalen de juiste mensen gevonden

‘Een Duitse tool, die werkt op vergelijkbare wijze, maar dan niet alleen met LinkedIn, maar op allerlei kanalen. Als je van sourcen je business maakt, is dit zeker een goede tool.’

#12. Video-interviews zeggen meer dan je denkt

Video staat echt op doorbreken in de wervingswereld. ‘En wat zeker gaat gebeuren, gaat is dat het een stuk slimmer gaat worden. Door de micro-expressies in je gezicht te analyseren, kan een tool als het Clearwater Report bijvoorbeeld al iets zeggen over je persoonlijkheid, zonder 100 vragen te stellen. Met een app op je mobiel kun je een video schieten, waarvan later een accuraat persoonlijkheidsprofiel wordt gemaakt. Wetenschappelijk onderbouwd. Ze hebben ook een videootje van mij gemaakt. Ik was aanvankelijk heel sceptisch, maar het is echt heel eng om te zien hoe accuraat het is. Stel je eens voor wat dit betekent: geen vragenlijsten meer, maar een uitkomst die elke keer 100% hetzelfde is, en geen sociaal wenselijke antwoorden. Hier gaan machines echt de rol van de recruiter overnemen.’

#13. CV’s en vacatures sterven uit; mobiel groeit door

Mede dankzij ‘de snapchatcultuur’ heeft het CV en de vacature zijn langste tijd gehad, stelt Mager. En een van de voorbeelden die dat bewijst is StartMonday, zegt hij, een tool waarmee mensen in video’s van 15 seconden hun interesse kenbaar kunnen maken, vanaf elk mobiel apparaat. ‘De hoeveelheid recruitment-start-ups die het hebben over het anti-resume is schrikbarend groot’, aldus Mager. ‘Dus dat het CV gaat verdwijnen, daarover is geen discussie mogelijk.’

#14. Workshape.io: matchen zonder cv’s en job descriptions

Een tool die het verband legt tussen hoe jij als kandidaat je tijd wil spenderen en aan de andere kant welke werkgever daar het best bij past. ‘Geen recruiters, geen cv’s’ is de merkbelofte. ‘Die tool laat mooi zien dat een cv ook echt niet nodig is, maar dat er prima andere matchingtools te vinden zijn. En dat match maken gaat steeds verder’, zegt Mager. ‘Ik denk dat zulke matchmakers ook de jobboards zullen vervangen.’

#15. Swipen naar een baan

Dat Tinder heel geschikt is om in potentiële partners rond te neuzen, is ook de recruitmentmarkt niet voorbij gegaan. Zoals al eerder relatiesites pionierden met matchingtechnieken die later in de werving en selectie opgeld deden, doet Tinder dat nu ook. ‘En dat gaat echt nog wel een grotere vlucht nemen’, verwacht Mager. Hij verwijst naar Truffls, een Duitse tool, met de belofte ‘Discover jobs with a swipe’. ‘Al vind ik deze tool nog niet zo aantrekkelijk, want ik moet eerst nog een profiel aanmaken. Maar goed, het principe is er wel, en dat zullen we nog veel vaker zien.’

#16. Je digitale assistent

Recruitment door machines, is het mogelijk? Oscar Mager denkt van wel, en denkt dat machines het op een gegeven moment zelfs beter kunnen dan mensen. De opkomst van digitale assistenten als Siri en Facebook M plaveien de weg. ‘Nog even en je vraagt gewoon je digitale assistent: wat zou een leuke baan voor me zijn in Amsterdam? En vervolgens geeft je assistent antwoord.’

Dat dat niet alleen maar toekomstmuziek is, bewijst jobagent.io, een tool die nog in ontwikkeling is, nog niet daadwerkelijk wordt aangeboden, maar die wel ‘aangeeft wat de toekomst is’, aldus Mager.

De allergrootste uitdaging

Een mooi overzichtje hippe technologie, maar wat zegt het nou over het recruitmentvak? Mager: ‘Wat mij betreft is de allergrootste uitdaging: hoe ga je al die dingen die net zijn genoemd integreren? Er zijn heel veel ontwikkelingen, maar het is nu nog wel heel versnipperd. Gelukkig snappen veel bedrijven en developers wel het belang van bundelen op basis van bijvoorbeeld open API’s, zodat je als recruiter op basis van plug and play ook technieken kunt toevoegen en je eigen ideale proces kunt samenstellen.’

Waar zijn de laatste ontwikkelingen?

Waarna hij nog eens vier sites noemt (producthunt.com, recruitbase.io, angel.co en betalist.com) waar je als recruiter af en toe eens je licht zou moeten opsteken om de laatste ontwikkelingen te volgen.  Werf-en.nl noemde hij daarbij overigens niet, maar goed, hij ging er waarschijnlijk vanuit dat iedereen dat natuurlijk al lang wist…

Lees meer over het Recruitment Tech Event

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners