De 7 zonden van recruitment, deel 1: Homophily

Peter Boerman Op 21 juli 2015
Gem. leestijd < 1 minuut 2800x gelezen
Deel dit artikel:
De 7 zonden van recruitment, deel 1: Homophily

De wereld van werving en selectie zit vol met vooroordelen en vertekeningen. In deze zomerserie komen de 7 grootste zonden van recruiters aan bod – en hoe ze te voorkomen.

De eerste zonde is ‘Homophily’, niet te verwarren met het Nederlandse ‘homofilie’, maar in zekere zin wel een vergelijkbaar fenomeen: de menselijke neiging om vooral andere mensen te zoeken die op hen lijken. De hele tendens naar de nadruk op ‘cultural fit’ hangt hiermee samen, alhoewel zelden wetenschappelijk is aangetoond dat zo’n fit ook leidt tot betere resultaten. Sterker nog: de hang naar homophily kan kwalitatief zeer goede kandidaten in de weg staan, omdat ze niet ‘in het team zouden passen’.

Bedreigend voor de diversiteit

Er is homophily mogelijk op allerlei terreinen, van leeftijd, geslacht, huidskleur, muzikale smaak, religie tot politieke overtuiging. Het is niet per definitie een slechte zaak: homophily maakt samenwerken makkelijker, en zorgt snel voor een goede sfeer. Tegelijk is het wel bedreigend voor de diversiteit in een team en de variatie in het denken.

Het gevaar van in-group thinking

Ook hiermee samenhangend: in-group thinking: ‘als je niet een van ons bent, deug je gewoon niet’, de neiging van groepen om altijd maar naar harmonie te zoeken, ook als dat tot suboptimale uitkomsten leidt.

Oplossing:

Aandacht voor diversiteit, bijvoorbeeld al in de selectiecommissie. En voor de rest gewoon bewustwording.

Alle 7 afleveringen:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners