De campagne waarmee de Jong & Laan liet zien dat elk karakter telt

Redactie Op 14 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 1095x gelezen
Deel dit artikel:
De campagne waarmee de Jong & Laan liet zien dat elk karakter telt

Een frisse employer branding-campagne leverde de Jong & Laan niet alleen kwalitatief betere sollicitanten op, en een hoop interne trots, maar zelfs een aantal nieuwe klanten, zo blijkt.

Lees de hele case van de Jong & Laan die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

De Jong & Laan wil zich op de arbeidsmarkt profileren als aantrekkelijke en mensgerichte werkgever. We wilden de awareness van ons werkgeversmerk verhogen binnen ons werkgebied: Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. We richtten ons hierbij op drie groepen: starters (vwo/hbo/wo), young professionals en professionals in de accountancy. Bij de starters richtten we ons op de stages, waarbij je volwaardig meewerkt in de organisatie. En de aantrekkelijke voorwaarden! De young professional spraken we aan door uit te dagen: bij ons zijn er snel doorgroeimogelijkheden. En de professional? Daarbij richtten we ons op de goede work/life-balance, die bij de Jong & Laan enorm belangrijk is.

Of je nu accountant bent, fiscalist of partner, bij de Jong & Laan ben je in de eerste plaats: jezelf

Ons merk staat voor persoonlijk ondernemerschap en lokale betrokkenheid. In onze employer branding-campagne moest dit dan ook overkomen. Of je nu accountant bent, fiscalist of partner, bij de Jong & Laan ben je in de eerste plaats: jezelf.

Advertentie_Rik_de-Jong-Laan

Karakter telt

Jezelf kunnen zijn zien we bij de Jong & Laan als randvoorwaarde om je te kunnen ontwikkelen. Dit vertaalden wij in de pay-off: Karakter telt. Op basis hiervan is een campagne ontwikkeld die de cultuur van de Jong & Laan uitdraagt en waarin onze eigen medewerkers de hoofdrol spelen: ‘Marloes is Marloes bij de Jong & Laan (en belastingadviseur)’.

Ook in de bushokjes

De mediastrategie laat de doelgroep kennismaken met de campagne in de regio’s waar de Jong & Laan werkzaam is. Naast de inzet van video’s voor social media en premium advertising is gekozen voor display advertising en outdoor (abri’s) in het werkgebied. Daarnaast is print ingezet in specifieke vakbladen. Alle communicatiemiddelen verwijzen naar de frisse, niet alledaagse werkenbij-website.

Wat was de impact van de case?

Harde cijfers zijn niet gehangen aan deze employer brand-campagne. De insteek lag op het verhogen van de awareness en profilering als aantrekkelijk werkgeversmerk. De impact van de campagne is groot, op verschillende vlakken. Buiten het grote bereik en beïnvloeding van de mindset van de sollicitanten, zien we dat de campagne ook een bijdrage heeft geleverd aan een hoger aantal sollicitanten per vacature en kwalitatievere sollicitaties. Dat de campagne-insteek bijdraagt aan de overweging om voor ons als werkgever te kiezen, komt in veel fases van sollicitatieprocedures naar voren.

Intern heerst een gevoel van trots: bij deze organisatie hoor ik.

Intern heerst een gevoel van trots: bij deze organisatie hoor ik. Dit helpt ons werkgeversmerk uit te dragen onder het netwerk van onze collega’s en indirect verhoogt het ook het aantal referralacties.

Zelfs een aantal klanten door binnengehaald

Naast de profilering als aantrekkelijke werkgever viel de campagne ook onder klanten en prospects op. Klanten herkenden hun relatiebeheerder/contactpersoon en namen enthousiast contact op. Prospects werden getriggerd; we hebben er zelfs een aantal klanten door binnengehaald.

Abri_Francis_de-Jong-Laan

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘Jezelf mogen zijn’ is volgens onze eigen medewerkers een belangrijke cultuurwaarde binnen onze organisatie. Het is geen ‘verkooptruc’ om ons zo als aantrekkelijke werkgever te positioneren, maar het is echt een van onze kenmerken. Met de campagne ‘Karakter telt’ en de betrokkenheid van onze eigen medewerkers daarin, zijn we in staat deze cultuurwaarde ook daadwerkelijk naar buiten toe te vertalen.

Binnen onze sector, waarin het dagelijks gaat over presteren, is deze menselijke benadering best bijzonder

Onze eigen medewerkers spelen de hoofdrol, door gewoon te zijn wie ze zijn. We laten zien dat we oog hebben voor de mens achter de collega en dat persoonlijke kwaliteiten minstens zo belangrijk zijn als vakinhoudelijke competenties. Binnen onze sector en misschien wel arbeidsmarktbreed, waarin het dagelijks gaat over presteren, resultaten en groei, is deze menselijke benadering best bijzonder. We geven in deze tijd een unieke en aantrekkelijke boodschap af aan potentiële medewerkers; karakter telt bij de Jong & Laan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

de Jong & Laan (opdrachtgever).

  • Monique Kao,
  • Kim Wissink,
  • Janneke Kreijkes,
  • Marlies Nijmeijer,
  • Maurits Smit,
  • Mattijs Buitinga,
  • Antoinet Bakker,
  • Marloes Ameling.

Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie (bureau).

  • Arjan Mackaay,
  • Nanienka Toevank,
  • Ricardo Verhelst,
  • Joyce Keizer.

Trimm (website).

  • Janinka Feenstra,
  • Julian de Graaf,
  • Michiel Bruggenwirth,
  • Jordie Diepeveen.

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners