Gaan de Jetsons de recruitmentindustrie overnemen?

Martijn Smit Op 13 februari 2018
Gem. leestijd 3 min 821x gelezen
Deel dit artikel:
Gaan de Jetsons de recruitmentindustrie overnemen?

Wat is er in 25 jaar toch veel veranderd in de recruitmentindustrie… Martijn Smit, zelf een kwart eeuw in het vak, is vooral benieuwd naar wat de komende 25 jaar gaan brengen.

Van de week ging ik op bezoek bij een oude corporate recruitmentvriend om een nieuwe ‘totally out of the box’ IT-wervingscampagne voor te stellen. De campagne was op het randje, dus ik was wel een beetje zenuwachtig. Maar dat was snel over toen hij met een enigszins guitige blik op mij kwam aflopen en zei: “Dit is mijn nieuwe stagiaire….”

Nu al medelijden

Mijn faam had me gelukkig al vooruitgesneld. “Ik heb haar vast gewaarschuwd dat jij de creatiefste man bent in de Nederlandse recruitmentindustrie, met de gekste ideeën”, zei mijn vriend. Wetende wat ik ging pitchen, had ik nu al medelijden met haar.

Altijd de leukste, slimste en knapste

De stagiaire in kwestie was een heus slimpie. Ik weet niet hoe mijn recruitmentmaat het doet, maar hij heeft altijd de slimste, leukste en knapste stagiaires van iedereen die ik ken. Over de jaren heen heb ik ook mijn portie stagiairs gehad, maar die konden nooit tippen aan die van hem.

Ik heb ooit een stagiair gehad die tegen een klant zei: ‘Martijn? Die zit te poepen’

Ik heb ooit een stagiair gehad, die nam de telefoon op en kreeg een klant aan de lijn. Toen de klant vroeg waar ik was, zei hij: “O…. Martijn? Die zit te poepen”.

Vaker een kater dan een excuus

Een andere stagiair die ik heb gehad was de Bonnie St. Claire van de banen. Hij was de enige stagiair die ik vaker met een kater op kantoor zag komen dan met een goed excuus. Hij werd ook altijd dronken op de vrijmibo en belandde ooit in bed met onze mooiste collega. Het leukste vind ik nog wel dat hij nu HR-manager is bij een groot facilitair bedrijf. Maar voor mij blijft hij altijd de stagiair die na een hele nacht doorhalen dronken op het werk verscheen.

25 jaar in het vak

De nieuwe stagiaire van mijn recruitmentmaat was 24, wat helemaal pijnlijk is, want zelf zit ik volgende week 25 jaar in het vak. Dus toen ik mijn eerste kandidaten aan het inschrijven was bij uitzendbureau ASB, zat zij nog in de verrekijker van haar vader. Toen ik mijn eerste eigen werving- en selectiebureau begon, smeerde zij nog poep op de muur en droeg ze pampers.

‘Toen ik 25 jaar geleden op de hogeschool zat, hoefde ik echt niet aan te komen met the Candidate Experience’

Het onderwerp van haar afstuderen was “The Candidate Experience”. Ik kan je vertellen: toen ik 25 jaar geleden op de Haagse Hogeschool studeerde, hoefde ik met zo’n onderwerp echt niet aan te komen. Als het niet ging over beoordelen, of over de Star-techniek, vond mijn juf Theorie Personeelswerk het sowieso al ruk. Werving en selectie werd gezien als iets minderwaardigs.

Ze had een snaar geraakt

In de auto terug naar Heemstede realiseerde ik mij dat deze jonge HR-dame in de dop bij mij toch een snaar had geraakt. Niet alleen door haar reeds aanwezige kennis en frisse blik, maar vooral omdat ik mij ineens een oude lul voelde. Wat is er toch veel veranderd… Ik verkoop nu ‘human capital management process optimalisation saas cloud solutions’. Toen ik net begon heette dat nog een: PRIS (voor de jonkies onder ons: een Personeels Registratie & Informatie Systeem). Je had 22 floppy’s nodig om het te installeren.

Mijn grootste drijfveer: de toekomst

Naar de toekomst kijken is mijn grootste drijfveer in mijn werk. Zou de nieuwe generatie HR- en recruitmenttalenten in de toekomst nog een fractie doen van wat wij nu normaal vinden ? Als ik Werf& moet geloven, gaan wij binnenkort als George Jetson in onze hovercar naar onze robotrecruitment-afdeling. Eerlijk gezegd? Ik kan niet wachten…

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Deel dit artikel:

Martijn Smit

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online
Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners