Hoe interviews met medewerkers iets teweeg brengen bij Detron

Edwin Vlems Op 29 januari 2019
Gem. leestijd 4 min 1580x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe interviews met medewerkers iets teweeg brengen bij Detron

‘Mijn collega’s verdienen een podium’, aldus Julia Eikelenboom. Bij ict-bedrijf Detron interviewt ze haar collega’s – en weet daarmee bovengemiddeld veel verkeer naar de website te krijgen. Een inkijkje in een mooi staaltje ‘inbound recruitment‘.

“Toen ik bij onze vestiging in Raamsdonksveer langs ging voor het interview met receptioniste en telefoniste José, merkte ik dat mijn bezoek er al echt leefde. José was zelf ook erg trots.” Julia Eikelenboom is contentmarketeer bij ict-bedrijf Detron, en de laatste tijd ook actief op het gebied van ‘employee advocacy’ of ‘inbound recruitment‘. Haar interviews met collega’s trekken aantoonbaar veel verkeer naar de website, maar ze vindt het vooral ook erg leuk om te doen: “De reacties op de interviews zijn heel enthousiast, ook intern. Collega’s vinden het zelf ook ontzettend leuk om een podium te krijgen.” Een kort interview.

> Wat doen jullie bij Detron?

“Als ict-dienstverlener leveren we (hybride) cloud-diensten, werkplekmanagement, lifecycle services, IT security services en (unified) communication-oplossingen. Onze customer intimacy-strategie houdt in dat we de klant centraal stellen bij alles wat we doen. Dat willen en moeten we natuurlijk ook in onze marketinguitingen uitstralen, en dus ook in de interviews met medewerkers: zo doen we dingen bij Detron. Collega’s vertellen dan bijvoorbeeld hoe ze een band met klanten hebben opgebouwd, of wat werken bij Detron zo leuk maakt.”

detron

> Doe je alleen deze ‘employee advocacy’?

“Nee, ik ben contentmarketeer in de breedste zin van het woord. Ik schrijf ook webteksten, zoals een blog en socialemedia-berichtjes. Als er hier een tekst geschreven moet worden, komen ze bij mij. Mijn collega’s weten me ook steeds beter te vinden. Maar ik ben wel junior hoor; ik ben nog maar net afgestudeerd. Ik heb communicatie gestudeerd, met een minor online marketing.”

‘Het is belangrijk dat je eerst kijkt naar de boodschap en vervolgens naar de vorm waarin je deze giet’

“Ik ben dus geen schrijver van opleiding, maar vind schrijven wel leuk. Tijdens mijn meewerkstage bij Detron begon ik daarmee en dat ben ik eigenlijk blijven doen. Tijdens mijn afstuderen heb ik het schrijven nog verder ontwikkeld bij LBL in Arnhem. Alle vormen van content vind ik trouwens interessant, niet alleen tekst, maar ook infographics en video’s. Het is belangrijk dat je eerst kijkt naar de boodschap en vervolgens naar de vorm waarin je deze giet.”

detron 4

> Komen alle interviews uit jouw koker?

“Het idee van ‘Medewerkers aan het Woord’ is een initiatief van mij. We hebben 550 collega’s, ieder met hun eigen verhaal. En dat zijn allemaal prachtige verhalen. Je kunt als marketingafdeling wel roepen wie je bent, maar het komt toch beter over als collega’s dat doen.”

“Ik richt me vooral op de ‘onverwachte ambassadeurs’, die zelden op de voorgrond staan, maar wel wat te vertellen hebben”

“Ik richt me vooral op de ‘onverwachte ambassadeurs’, mensen die nooit zelf op de voorgrond willen staan maar wel wat te vertellen hebben. Ik benader ze met mijn idee en met voorbeelden van andere collega’s en spreek ze liefst ook persoonlijk aan: ‘Ik hoorde dat je weer terug bent bij Detron omdat je het bedrijf miste?’ Ze moeten er wel 100% achter staan: het is hun verhaal, zij moeten er trots op zijn. Dan gaan ze het ook delen.”

detron 3

> Werkt het ook kwantitatief?

“Jazeker. Het verhaal van José heeft 94 likes op LinkedIn opgeleverd. Als we iets over een product plaatsen krijgen we maar tussen de 10 en 15 likes. Het interview bleek ook op de vierde plek te staan in onze best bekeken webpagina’s. Het eerste interview, met Carmen, was 700 keer gelezen, zij had op haar eigen LinkedIn maar liefst 27.000 weergaven.”

‘We zijn nog maar net begonnen met de interviews. in elk geval werken ze, dus we gaan er zeker mee door’

“In de toekomst willen we mogelijk meer met video doen, misschien wel vloggen. We willen onze posts ook visueel aantrekkelijker maken, zoals met infographics. Maar we gaan ook meer A/B-testen, waaronder onze vacatureteksten. We zijn nog maar net begonnen met de interviews. Ze werken in elk geval, dus we gaan er zeker mee door. Een leuke anekdote: een dag na plaatsing van het interview met José kwam een klant langs met een flesje wijn voor haar. Hij herkende haar in het verhaal, dat ze zoveel voor anderen doet. Dus hij wilde haar bedanken. Het brengt blijkbaar echt iets teweeg.”

edwin vlems inboundOver de auteur

Dit artikel is geschreven door Edwin Vlems, die samen met Nicole van Roekel initiatiefnemer is van het Platform Inbound Recruitment, een site die artikelen en cases over dit prille vakgebied bundelt.

Vlems geeft binnenkort ook samen met Werf& een workshop ‘inbound recruitment’.

Vlems is ook marketingmanager van metaalgroothandel MCB en spreekt en schrijft veelvuldig over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems.

Lees ook:

 

Deel dit artikel:

Edwin Vlems

Inbound Leadbij Comaxx
Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op https://edwinvlems.com/ en mailen via edwin@vlems.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners