Hoe je jouw totale ’employee journey’ klaarmaakt voor de toekomst

Peter Boerman Op 18 september 2017
Gem. leestijd 3 min 2169x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je jouw totale ’employee journey’ klaarmaakt voor de toekomst

‘Beleving’ wordt steeds belangrijker. Niet alleen in het hele recruitmentproces, maar ook tijdens de eerste weken in een nieuwe baan. En zelfs: in de fase daartussenin. ‘Goede preboarding biedt een ultieme kans om millennials aan je te binden.’

Wie een nieuwe baan vindt, wordt nog steeds in veel organisaties ‘in het diepe’ gegooid. Met name millennials is dit echter een doorn in het oog, zegt Constance Scholten (foto), die sinds juli dit jaar verbonden is aan onboarding-app Appical. ‘De millennial hecht veel waarde aan het ‘waarom’ en aan betekenisvol werk. Juist de preboardingfase, tussen de aanname en onboarding, biedt een uitgelezen mogelijkheid om hier alvast iets van te laten zien en de medewerker aan je te verbinden.’

Al 15 uur in de app, vóór de eerste werkdag

In de tweede Webinar Week in de geschiedenis geeft ze er een webinar over. Daar vertelt ze hoe je dat doet, het inrichten van die ideale, toekomstbestendige employee journey, waarbij je nieuwe collega’s snel aan je weet te binden. En denk daarbij niet dat nieuwe medewerkers daar vóór hun eerste werkdag nog geen zin in hebben, zegt ze. ‘Wij zien dat iemand voor de eerste werkdag al gemiddeld 15 uur in onze app besteedt.’

Wat is de hoofdboodschap van jullie webinar?

‘Centraal staat hoe je een future proof employee journey bouwt. Welke belangrijke momenten van impact zien we? Hoe kun je de employee journey zo inrichten dat er continu verbinding is tussen enerzijds de verschillende generaties en anderzijds specialismen als recruitment, hr, en lijnmanagement?

Wat moet daarbij de belangrijkste prioriteit van recruiters zijn?

‘Vaak is de recruiter de eerste persoon met wie een potentiële collega in contact komt. Recruitment is de salesafdeling voor het binnenhalen van nieuw talent.

‘Recruitment is de salesafdeling voor het binnenhalen van nieuw talent’

In de praktijk zie je echter vaak dat recruiters niet de tijd benutten die valt tussen de aanname en de eerste werkdag. Terwijl juist deze preboardingfase, die soms wel 1 tot 2 maanden duurt, een ultieme kans is om de nieuwe medewerker alvast op allerlei manieren kennis te laten maken met teamgenoten, filmpjes, de visie en missie van de organisatie, enzovoorts.

Gebrek aan vertrouwen in de manager of de visie en missie van het bedrijf en gebrek aan vriendschap op de werkvloer zijn voor millennials de meest genoemde redenen voor een snel vertrek. Daarom, zeggen wij, moet je bijvoorbeeld de hiring manager al snel bij de preboarding of zelfs in het recruitmentproces een speciale rol geven. Door bijvoorbeeld een nieuwe collega al vóór de eerste werkdag uit te nodigen voor een teammeeting.’

Wat is de belangrijkste trend in jullie vakgebied? 

‘Werknemers veranderen steeds vaker van baan. Volgens LinkedIn-onderzoek hebben millennials in de eerste 5 jaar na het afronden van hun studie wel 2 keer zoveel banen verslonden als de vorige generatie. Dat levert vaak een interessante dynamiek op. Aan de ene kant de oudere generatie die nog veel werkt met traditionele modellen, zoals vergaderen op kantoor, terwijl aan de andere kant de millennial aan een cappuccino nipt in de stad en een whatsappje stuurt om iets af te stemmen.

Daarnaast zie je dat HR en recruitment medewerkers en kandidaten steeds meer als consumenten zien. Ze laten zich inspireren door de klantbeleving, en zetten ‘beleving’ ook steeds meer centraal. Bedrijven richten zich op de employee journey als leidraad voor de ontwikkeling van een medewerker. Hierbij spelen data een belangrijke rol. Wij doen dat bijvoorbeeld met de zogeheten onboarding-barometer.

Als organisaties zich openstellen voor de toepassing van technologie, een inspirerende kantooromgeving en investeringen in een open cultuur, waarin feedback centraal staat, komt de echte experience naar voren.’

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

‘Nu de babyboomers met pensioen gaan, voeren straks de millennials de boventoon. Maar de generatie die in deze eeuw geboren is, komt straks ook op de arbeidsmarkt. Dit zijn mensen die nog sneller en nog meer dan de millennials behoefte hebben aan impact.

Daarnaast zorgt technologie als robotica en AI ervoor dat mensen weer vaklieden worden, zoals de smid van de middeleeuwen. Let wel: sociale skills worden hierin heel belangrijk, om de kennis ook over te brengen.

Lange arbeidscontracten zijn in 2025 steeds minder van toepassing. De flexovereenkomst staat centraal. Als de job is uitgevoerd, vertrekt iemand men naar een nieuwe uitdaging. Twee keer zoveel in- en (vanzelfsprekend) uitstroom zal het gevolg zijn. Daardoor moeten organisaties steeds meer investeren in onboardingprogramma’s en transities binnen en buiten de organisatie. Degene die ondanks deze dynamiek de kennis en ervaring binnen weet te houden, zal uiteindelijk het verschil maken.’

constance scholten appical employee journeyVolg het webinar

Tijdens de tweede Webinar Week in de geschiedenis geeft Constance Scholten in haar webinar praktische handvatten voor de inrichting van een future proof employee journey.

Constance is in 2016 en 2017 verkozen tot een van de 50 meest inspirerende vrouwelijke ondernemers van Nederland. Ze ontwikkelde onder meer de app Camarilla, een soort Facebook voor alleen je 15 meest dierbare contacten. In juli stapte ze aan boord bij Appical.

Niets missen van haar webinar? Hier kun je je snel aanmelden.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners