Employer brand ANWB en werken-bij-site van betekenis. (Talmark)

Peter Boerman Op 22 april 2016
Gem. leestijd 3 min 1577x gelezen
Deel dit artikel:
Employer brand ANWB en werken-bij-site van betekenis. (Talmark)

Nieuw ontwikkeld employer brand, vertaald in de innovatieve werken-bij site met optimale kandidaat ervaring: “Je bent van betekenis.” op werkenbijanwb.nl. Lees de hele case van Talmark die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Talmark

Omschrijving van de case

ANWB als werkgever is anders dan ANWB als wegenwacht. De gekozen merkbelofte ‘Je bent van betekenis’ beschrijft waar het om draait: de medewerker van de alarmcentrale, maar ook de hulpverlener langs de weg, zijn daadwerkelijk van betekenis voor mensen die met pech ergens gestrand zijn. Maar ook de ICT’er op kantoor is van betekenis door de innovaties in proces en systemen die hij doet. We wilden de medewerkers hun eigen verhaal laten vertellen, waaruit die diversiteit van ANWB als werkgever blijkt. Daarom zijn vanuit ‘selfie’-perspectief video’s gemaakt, waardoor je realistisch meegenomen wordt in een werkdag van de medewerker.” Van betekenis wil iedereen zijn, alleen niemand claimt het als werkgever. De ANWB en haar medewerkers wel.

Een employer brand wordt mede bepaald door de ervaringen die kandidaten hebben met het sollicitatieproces en alles wat daarmee samenhangt. De ANWB wil zo transparant mogelijk zijn en haar oprechte interesse tonen in de kandidaat. Zo kun je op werkenbijanwb.nl zien in welke fase het sollicitatieproces zich bevindt en heeft hij een vaste recruiter die hem begeleid in de sollicitatieprocedure.

De site laat de innovatiekracht en persoonlijkheid van de ANWB zien en is helder over beschikbare vacatures per functiegroep, in stijl omlijst met het originele ‘vacaturenieuws’ gelezen door Jon Bakker. Het totaal biedt een heuse ANWB-beleving voor de kandidaat. En de site is ook praktisch: vacatures kunnen worden opgeslagen als favoriet, of er kan direct worden gesolliciteerd. In zijn eigen kandidaatomgeving kan de sollicitant documenten aan zijn profiel toevoegen, waar hij zich in het sollicitatieproces bevindt of zien of er andere passende vacatures beschikbaar komen. Een jobalert is daarbij beschikbaar. Zodra de kandidaat wil solliciteren gaat dat gemakkelijk en simpel. Het proces is vereenvoudigd en logischer ingericht, waardoor het minder foutgevoelig is en de kwaliteit van sollicitaties verhoogd is.

vacature-detail

Wat was de impact van de case?

Sinds livegang in augustus 2015 zijn er (tot februari 2016) 4710 sollicitaties geweest op 153 vacatures. Daarvan werd 33% (1568) van de kandidaten direct afgewezen. In dezelfde periode het jaar ervoor waren er weliswaar meer sollicitanten (9351 kandidaten voor 202 vacatures), daarvan werd ruim 58% direct afgewezen. De kwaliteit van de kandidaten is significant gestegen.

Meer transparantie in het proces zorgt dat recruiters 60% minder telefoontjes van sollicitanten krijgen. De site kan meer zaken automatisch vanuit het ATS (Carerix) zichtbaar maken. Daardoor is minder handmatige invoer nodig, dat scheelt letterlijk tijd. Er worden geen open sollicitaties per e-mail meer behandeld: alles gaat via de site. Doordat minder tijd verloren gaat aan ‘administratie’ (-70-80%) kunnen de recruiters zich meer richten op de kandidaat, diens voorkeuren en ambities. Een betere match is het resultaat.

Het sollicitatieproces is vereenvoudigd, waardoor kandidaten makkelijker en sneller solliciteren. Het beeld van ANWB als werkgever is duidelijker, kandidaten stellen meer inhoudelijke vragen bij contact en er ontstaat direct een betere match in type (commercieel, innovatief, maatschappelijk).

ANWB-medewerkers (zowel medewerkers als directie) zijn oprecht trots: ‘Fris, modern, vernieuwend’ zijn veel genoemde kwalificaties. Iedereen op de site is ANWB’er en heeft zich vrijwillig gemeld (niet aangewezen door managers). Zegt naar onze mening ook wat over de trots op je organisatie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De combinatie van de werkgeverspropositie “Je bent van betekenis.” (iedereen zegt ‘t, maar niemand claimt of is het) en het transparante karakter van de site is uniek. We richten ons heel specifiek op een bepaalde doelgroep en gebruiken alleen echte en daardoor eerlijke verhalen, foto’s en GoPro-video’s van collega’s. Het ‘selfie-perspectief’ (inmiddels ook door andere werkgevers overgenomen) is vernieuwend voor een werken-bij site. Alle betrokken collega’s hebben zich vrijwillig aangemeld. De trots van medewerkers op ANWB is door de nieuwe site significant verhoogd! Daarnaast is, door het heldere sollicitatieproces gekoppeld aan de site, een grote efficiencyslag gemaakt: recruiters kunnen zich nu echt richten op de kandidaten in plaats van gegevensverwerking. Ook voor kandidaten is de procedure helder en inzichtelijk. Vragen van kandidaten zijn inhoudelijk en gaan niet over het proces. Zowel kandidaten als eigen medewerkers voelen zich meer aangetrokken tot de ANWB als werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

ANWB – Albert Hoekstra, Recruiter ANWB Select
ANWB – de medewerkers die de hoofdrol spelen op de site:
Carmen Borgers, Pavel Goultiaev, Marc Putman, Ineke Mathot, Eric Lagas, Lian van Poortvliet en Reinier Boss
Talmark – Bert Kok (creative director), Ricardo Risamasu (partner), Misha van Hamersveld (project management)
Talmark – de developers: Sander Lubberts, Trevor Edwards, Martin van Houte, Elles de Boorder

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners