En de prijs voor de beste online sollicitatie-ervaring gaat naar… Dura Vermeer

Peter Boerman Op 02 november 2017
Gem. leestijd 3 min 1515x gelezen
Deel dit artikel:
En de prijs voor de beste online sollicitatie-ervaring gaat naar… Dura Vermeer

Dura Vermeer is dit jaar de onbetwiste winnaar geworden van de Digitaal-Werven-Award. Daarmee mag het bouwbedrijf een jaar lang zeggen dat het de allerbeste recruitmentsite van Nederland heeft.

Elk jaar worden op het Digitaal Werven-evenement de beste recruitmentsites van het land bekend gemaakt. Dura Vermeer is het allereerste bouwbedrijf ooit dat het tot een nominatie heeft weten te schoppen, en nu dus – logischerwijs – ook de eerste winnaar ooit die afkomstig is uit de bouw. Voor het eerst was het dit jaar ook voor het publiek mogelijk om te stemmen. Zij brachten de eerste 12 finalisten terug tot 6 nominaties. Een onafhankelijke jury bepaalde uiteindelijk de winnaar.

Loftuitingen en kritiekpuntjes

De jury was daar dit jaar unaniem in. ‘Een goed verhaal’, ‘heel duidelijke, concrete informatie’, ‘de historie wordt duidelijk in beeld gebracht’ waren slechts enkele van de loftuitingen die ze noteerden voor de site van Dura Vermeer. Ook was er lof voor het thema ‘Maar wat kan jij?‘ dat consequent over de hele site is doorgevoerd. En: ‘De vacatures zijn prachtig opgemaakt, waarbij duidelijk heel veel aandacht aan zowel vorm als inhoud is besteed.’

‘De vacatures zijn prachtig opgemaakt, waarbij duidelijk veel aandacht aan zowel vorm als inhoud is besteed’

Toch tekende de jury ook wel wat kritiekpuntjes op. Zo kom je vanaf de URL werkenbijduravermeer.nl niet op de juiste website uit. Ook qua gebruiksvriendelijkheid is er nog wel wat te verbeteren, zegt de jury. ‘Zo is de alert service verstopt en wordt deze niet aangeboden bij bijvoorbeeld een zoekopdracht die geen resultaten oplevert. Ook werkt het sollicitatieformulier mobiel niet ideaal en heeft men een cultuurtest die bijna altijd een negatief advies geeft om voor ze te komen werken. Bovendien zijn we dode links tegengekomen.’

duravermeer beste recruitmentsite

‘Het niveau stijgt niet meer’

De jury was sowieso wel behoorlijk kritisch over het geboden niveau van de werkenbij-sites. ‘De algemene observatie, die ondersteund wordt door de cijfers uit het onderzoek, is dat het niveau van de recruitmentsites in Nederland niet meer stijgt.’

‘Het niveau stijgt niet meer, terwijl de eisen van werkzoekenden aan online ervaringen wel toenemen’

En dat terwijl volgens de jury ‘de eisen van werkzoekenden wel toenemen.’ En dat komt niet alleen door andere wervingssites, zeggen ze, maar ook ‘door webwinkels en andere online ervaringen’. Daar kunnen de recruitmentsites dus nog wel wat van leren, met andere woorden.

‘Pareltjes zijn vaak goed verstopt’

Een andere algemene observatie van de jury is dat er bij veel recruitmentsites wel pareltjes aanwezig zijn, maar dat die nogal eens goed zijn verstopt. ‘Soms zitten de mooiste zaken vier niveaus diep en heeft een deel van de jury deze mooie ervaringen in hun eerste blik op de website niet gezien. Terwijl wij toch langer en uitgebreider naar de websites kijken dan de gemiddelde sollicitant.’

digitaal werven 5 recruitmentsites

De andere nominaties: weinig verbindend thema

Dura Vermeer nam het in de finale op tegen de werkenbij-sites van Deloitte, Enexis, het GVB, Tempo-Team en Topdesk. Veel lof was er in het algemeen voor de heldere filmpjes op die verschillende sites. Kritiek was er vaak op het ontbreken van een verbindend thema. En als dat thema er al was, kwam het lang niet overal op de hele site terug of werd het verhaal eigenlijk niet goed verteld.

De vacatures zien er nogal eens saai uit, en vertellen vaak weinig over de organisatie

Ook worden veel kanttekeningen gemaakt bij de vacatures zelf. Die zien er nogal eens saai uit, en vertellen vaak weinig over de betreffende organisatie. Tenslotte trof de jury ook nogal eens behoorlijk lange sollicitatieformulieren aan, die zeker voor mobiel niet optimaal zijn. Nog heel wat te verbeteren dus, voor de bedrijven die volgend jaar ook wel eens willen winnen!

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners