Hoe groothandel Fabory van zijn eigen site een talentenmagneet maakte

Peter Boerman Op 14 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 1100x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe groothandel Fabory van zijn eigen site een talentenmagneet maakte

Ruim 200 vacatures in 12 landen invullen zonder dat er een recruiter aan te pas komt? Bij groothandel Fabory gebeurt het, dankzij een datagedreven aanpak. Dat scheelt ook heel veel kosten, zo blijkt. 

Lees de hele case van Fabory die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Zo’n drie jaar geleden kwam nog maar 2% van alle hires van Fabory binnen via de eigen website. De internationale technische groothandel met ruim 1.300 werknemers (onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Grainger) gebruikte destijds vooral 3rd parties om de instroom (zo’n 200 new hires) binnen te krijgen.

Van nieuwe werkenbij-site tot doelgroepanalyses

Een erg kostbare wervingsmethode, aldus Arjan Spies, Talent Acquisition Manager bij leverancier van onder andere bevestigingsoplossingen in 12 Europese landen. Tijd dus om het anders aan te pakken. In 2015 en 2016 werden daartoe al de eerste stappen gezet. Zo kwam er in 2015 een nieuwe werkenbij-site en werden vacaturezoekmachines als Indeed en Jobrapido ingezet, via een geautomatiseerde oplossing van OnRecruit. Ook kwamen er doelgroepanalyses van Intelligence Group.

Dat leidde er in 2016 al toe dat het aantal hires via de eigen site al was gestegen tot 57%. Maar er was nog meer mogelijk, dacht Spies. Zo werden in 2017 de volgende stappen gezet: van display advertising voor naamsbekendheid tot kandidaten retargeten die wel op een vacature zijn geweest maar (nog) niet hebben gesolliciteerd. Ook werden bewezen effectieve jobboards ingezet voor vacatures die het daadwerkelijk nodig hebben. Hiermee kregen de HR-businesspartners in elk land een extra middel in de hand om meer kandidaten te krijgen.

Welke vacatureteksten werken en welke niet?

Samen met de Intelligence Group keek Fabory bovendien naar welke vacatureteksten wel werken en welke niet, en met OnRecruit werd het eigen ATS gekoppeld met de data van de websites die verkeer opleveren, zodat duidelijk is welke bron precies wat oplevert. En dat niet alleen op basis van ‘last click’ maar via een attributiemodel waar alle gebruikte bronnen in worden meegenomen (Time decay). Zo is duidelijk welke bron wat levert: sollicitaties, qualified leads en hires.

Wat was de impact van de case?

De inzet van eigen middelen heeft voor Fabory vele voordelen opgeleverd, vertelt Arjan Spies:

  1. Van 2% hires via eigen middelen in 2015 naar 87% op dit moment
  2. Time to hire van 121 dagen naar 50 dagen nu
  3. Unieke bezoekers op de website is gestegen van 60.000 naar 121.000 per jaar
  4. De cost per hire is gezakt van bijna 10.000 naar net iets meer dan 1.300 euro.
  5. De quality of hire gaat omhoog (‘Dit weten we omdat we productiviteit en performance doormeten’).

fabory

fabory-1

fabory-2

Nog steeds zijn verbeteringen mogelijk, aldus Spies. Zo zijn er per land nog wel verschillen als het gaat om percentages 3rd party hires en de time to hire. Ook is volgens hem meer waarde te halen uit de kandidaten in de eigen database. De volgende stappen worden momenteel genomen om dit te verbeteren. Ook wordt gepoogd de quality of hire helder in kaart te brengen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dankzij een data driven aanpak en het juiste doelgroepenbeleid is een besparing gerealiseerd, terwijl dit ook heeft geleid tot een aanzienlijk betere quality of hire. Kandidaten worden eerder naar de eigen, nieuwe, website getrokken en uiteindelijk (sneller dan voorheen) aangenomen.

Kandidaten worden eerder naar de eigen, nieuwe, website getrokken en uiteindelijk sneller aangenomen

Met de data en doelgroepenanalyse is duidelijk wat wel en wat niet werkt. Fabory weet daardoor echt wat er gebeuren moet als een nieuwe vacature online komt. Dit zonder dat er een recruiter aan te pas is gekomen. Kortom: 12 landen, en meer dan 200 vacatures invullen zonder recruiters met een proces dat volledig in de lijn en HR ligt, op basis van online en doelgroependata, plus de juiste opvolging op basis van KPI’s, dat is de essentie van de Talent Acquisition bij Fabory.

Credits case:

  • Arjan Spies – Talent Acquisition Fabory
  • Alle Fabory HRBP’s en People Leaders

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners