Het referral-recept van Tata Steel: eerst trots opbouwen, daarna samen werven

Redactie Op 13 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 2824x gelezen
Deel dit artikel:
Het referral-recept van Tata Steel: eerst trots opbouwen, daarna samen werven

Wil je succes hebben met je referralprogramma, zorg dan eerst voor trotse ambassadeurs. Tata Steel wist met deze strategie in krap 3 maanden al meer dan 200 aanmeldingen te ontvangen. En de eerste mensen zijn al aangenomen.

Lees de hele case van Tata Steel die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Wie is er het meest geschikt om het werk binnen je organisatie op een authentieke manier over te brengen? Juist, de medewerkers zelf! Maar wat als die medewerkers niet zo positief zijn en kreten roepen als “Hier laat ik mijn eigen zoon nog niet solliciteren”? Voor die uitdaging stond Tata Steel.

87 teams in #WerkenbijTataSteel-shirts

In de “Samen werven”-strategie heeft Tata Steel zich eerst erop gericht de trots van alle medewerkers te activeren. Iedereen wordt aangemoedigd ambassadeur te zijn. Een mooi voorbeeld van de acties hiervoor is de sponsoring van beachvolley-shirts. Bijna 1.000 deelnemende collega’s en maar liefst 87 teams in speciale #WerkenbijTataSteel-shirts. Samen op het strand van Wijk aan Zee, met de Hoogovens op de achtergrond. De trots spat ervan af!

Bijna 1.000 mensen samen op het strand van Wijk aan Zee, met de Hoogovens op de achtergrond. De trots spat ervan af!

Een zeer hoge Net Promoter Score als resultaat

Of, ander voorbeeld: de shoot voor een profielfoto, met een overweldigende opkomst. Of de deelname aan Dumpert Filmt Je Werkplek, maar ook andere interne communicatie en blog- en vlog-initiatieven. Allemaal praktische en originele voorbeelden waarbij de trots van de medewerkers is versterkt, met een zeer hoge Net Promoter Score (NPS) als resultaat.

Na de basis het programma

Nadat de basis is gelegd, is in december 2017 het referralprogramma gelanceerd, waarbij elke medewerker eenvoudig nieuwe collega’s kan voordragen. Het referralprogramma heeft zo min mogelijk regels en een zo eenvoudig mogelijk proces.

Via een interne campagne krachtig gelanceerd

Het programma is via een interne campagne krachtig gelanceerd. In de campagne worden collega’s online en offline geïnspireerd om ambassadeur te zijn. Op het voetbalveld, bij de alumniborrel en op verjaardagsfeestjes. Aandragen van kandidaten is eenvoudig: de collega draagt aan op een door recruitment gefaciliteerd online formulier. De vaste coördinator vanuit recruitment pakt het proces zo snel mogelijk op en communiceert doorlopend over het proces.

Op het voetbalveld, bij de alumniborrel, op verjaardagsfeestjes: collega’s mogen overal ambassadeur zijn

De eerste nieuwe collega’s zijn inmiddels aangenomen

Na krap 3 maanden kunnen we van een succes spreken. Met meer dan 200 aanmeldingen, van wie meer dan de helft in procedure zit en de eerste nieuwe collega’s inmiddels zijn aangenomen.

Wat was de impact van de case?

De “Samen werven”-strategie heeft trotse ambassadeurs opgeleverd. De instelling van collega’s is van een kritische, passieve houding veranderd naar een actieve en enthousiaste. In de dagelijkse praktijk is dit terug te zien in de hoge engagement-ratio’s op gedeelde berichten op social media en een goed organisch bereik. Tijdens Open Dagen op de bedrijfsschool krijgen we aanhoudend complimenten over de sfeer en het enthousiasme. De directie krijgt thuis zelf complimenten van de eigen kinderen over initiatieven als “Dumpert Filmt Je Werkplek”. De sfeer en instelling is enorm verbeterd.

het enthousiasme is terug te zien in de hoge engagement-ratio’s op berichten op social media

De verdienste van de strategie komt duidelijk naar voren in de gemeten NPS-score van 22% in het uitgevoerde EVP-onderzoek. Dit is erg hoog in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven. En nog belangrijker: we hebben een vliegende start kunnen maken met het referralprogramma. Krap 3 maanden na de introductie hebben we al meer dan 200 aanmeldingen ontvangen, van wie ruim de helft in procedure zit. De eerste nieuwe collega’s zijn aangenomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De referralstrategie van Tata Steel is een praktisch voorbeeld waarbij goed op de effectiviteit is gefocust. Het is een strategie met een belangrijke change-component, waarbij eerst aan een goede basis is gewerkt. Geen eenvoudige klus in een traditioneel bedrijf, wat continu blootstaat aan grote veranderingen en die ook vaak direct groot in de actualiteit worden uitgemeten.

De referralstrategie van Tata Steel is een praktisch voorbeeld waarbij goed op de effectiviteit is gefocust

De strategie van recruitment heeft wel gewerkt. Uit de onderzoeken voor de Employer Value Proposition komt naar voren dat kenmerken als ‘kameraadschap’ en ‘vriendschap’ belangrijk zijn in de cultuur. Onder alle doelgroepen behoort de NPS-score tot de hoogst gemeten scores. Collega’s zijn trotse ambassadeurs geworden. Tata Steel slaagt erin om via referral succesvol in schaarse doelgroepen te werven.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Alle medewerkers van Tata Steel. Zonder het geweldige ambassadeurschap zou dit nooit zo’n succes kunnen worden.
  • Brandgiving. Voor het onderzoeken van de Employer Value Proposition.
  • Het recruitmentteam van Tata Steel. Voor de ontwikkeling van de hele “Samen werven”-campagne
  • Interne communicatie. Voor uitvoering van de referralstrategie.
  • De directie van Tata Steel. Voor een actieve rol bij de uitrol van het referralprogramma.

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners