Hoe een aangetast modemerk zichzelf opnieuw uitvond op de arbeidsmarkt (MS Mode)

Peter Boerman Op 15 maart 2017
Gem. leestijd 4 min 841x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een aangetast modemerk zichzelf opnieuw uitvond op de arbeidsmarkt (MS Mode)

Met een nieuw gezicht op de arbeidsmarkt zet MS Mode zichzelf weer als gewilde werkgever op de kaart. Van de glans van weleer blijkt nog niet veel verloren gegaan.

Lees de hele case van MS Mode die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

MS Mode beleefde op 11 augustus ‘een nachtmerrie die werkelijkheid wordt’. Het Nederlandse deel van de fashionretailer, met 400 winkels verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje, in elk land een eigen webshop en meer dan 2.500 medewerkers, werd op die datum failliet verklaard. De deuren van 130 filialen blijven dicht, de webshop ligt stil en 660 medewerkers staan op straat.

Goed nieuws: een doorstart, maar dan?

Op 8 september 2016 volgt goed nieuws; MS Mode maakt een doorstart. Maar om de winkels weer operationeel te krijgen zijn medewerkers nodig. Veel medewerkers. Hoe krijg je in een korte tijd een dergelijk grote groep bij elkaar voor een organisatie die een tijd negatief in het nieuws is geweest? MS Mode schakelde de hulp van Adver-Online in om een strategische aanpak op poten te zetten voor dit complexe recruitmentvraagstuk.

Hoe krijg je snel een grote groep bij elkaar voor een organisatie die een tijd negatief in het nieuws was?

Adviseurs curvy fit en shopmanagers gezocht

Het bureau werd aan het werk gezet om de vacatures voor shopmanagers en adviseurs curvy fit zowel kwantitatief als kwalitatief in te vullen. Daarvoor moest eerst het werkgeversmerk MS Mode opnieuw lading worden gegeven, om bij kandidaten weer vertrouwen te wekken. Dus werd nieuw en fris beeldmateriaal gemaakt voor een landingspagina en voor advertenties.

Programmatic job advertising

Vervolgens zijn kandidaten via social media bewust gemaakt van de vacatures. Dankzij programmatic job advertising weet MS Mode wie de doelgroep is, wat zij leuk vinden en waar zij zich bevinden, zodat heel gericht de doelgroep wordt bereikt én zowel actief als latent werkzoekenden in beweging worden gebracht. Heeft een kandidaat interesse getoond? Dan zorgt retargeting voor dat extra duwtje in de rug.

ms mode curvepowerWat was de impact van de case?

Bij het faillissement verlieten veel mensen de organisatie al. En bij de doorstart koos MS Mode ook nog eens ervoor het personeelsbestand zoveel mogelijk te vernieuwen. Toch was het doel van het recruitmentvraagstuk niet alleen de kwantiteit, maar zeker ook de kwaliteit van de kandidaten.

Vervelende nasmaak

‘Een grote uitdaging in een tijd waar organisaties met een positieve reputatie twee keer zoveel sollicitanten hebben dan bedrijven met een negatieve reputatie’, vertelt Talent Acquisition Specialist Elisa de Boer. ‘En helaas gaf het faillissement een vervelende nasmaak aan het merk MS Mode op de arbeidsmarkt.’

‘Helaas gaf het faillissement een vervelende nasmaak aan het merk MS Mode op de arbeidsmarkt’

Alles moest kloppen

De strategische recruitmentcampagne heeft er echter voor gezorgd dat MS Mode toch weer als interessante werkgever werd opgemerkt, zegt ze. ‘Om dit te bereiken moest alles kloppen; de boodschap, het moment en het medium. Het nieuwe frisse beeldmateriaal gaf het gevoel dat MS Mode weer een gezonde organisatie was en aansprekende teksten lieten de leuke en gezellige kant van de organisatie zien. Dit gecombineerd met het juiste bereik hebben gezorgd voor veel nieuwe, enthousiaste én vooral goede medewerkers.’

Het resultaat in cijfers

Het resultaat in cijfers: 914 sollicitanten die de 40 minuten durende Talentpitch van MS Mode helemaal hebben afgerond en sinds 10 december 365 hires. De Boer: ‘En MS Mode gaat door. Nog 146 nieuwe collega’s te gaan, en met deze resultaten gaan we dat zeker halen!’

ms mode curvepowerWaarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘Deze case laat zien dat medewerkers het hart van de organisatie vormen en dus ook het succes begint bij het aannemen van het juiste personeel’, zegt De Boer. ‘En bij deze aanpak snijdt het mes aan twee kanten; enerzijds heeft de recruitmentcampagne in korte tijd resultaten geboekt op het gebied van conversies én anderzijds is het werkgeversmerk dermate onder handen genomen dat MS Mode weer haar aandeel van de arbeidsmarkt heeft opgeëist. En dat met een beperkt budget in een heel kort tijdsbestek.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Elisa de Boer – Talent Acquisition Specialist MS Mode
  • Remko Booghmans – Manager Sales Adver-Online
  • Anton Glas – Key Accountmanager Adver-Online
  • Natasja Wassenaar – Marketing & Communicatie Specialist

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners