Hoe de Rabobank dwarsdenkers zocht – en vond

Peter Boerman Op 09 februari 2015
Gem. leestijd 3 min 3632x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de Rabobank dwarsdenkers zocht – en vond

‘Dwarsdenkers en friskijkers’. Dat is wat de Rabobank IJsseldelta zocht als trainees. Met een bijzondere campagne werden ze gevonden. 

Contentmarketingbureau The Post, dat benaderd werd voor de campagne, verhaalt erover op zijn eigen site. ‘Rabobank IJsseldelta is – net als veel andere banken – bezig met de toekomst’, staat daar te lezen. ‘Maar wie bepaalt de toekomst eigenlijk? Niet de bank. Het zijn de trends en ontwikkelingen in de markt en de maatschappij die richting geven. En daarvoor heeft Rabobank IJsseldelta dwarsdenkers en friskijkers nodig die de gevestigde orde wakker durven te schudden. Die met de bank de uitdaging aangaan om met die veranderingen mee te blijven gaan, nu en later.’

Boekje

En dwarsdenkers en friskijkers, die vraag je natuurlijk niet om een gewone sollicitatiebrief te schrijven. Zó vorige eeuw. De oproep aan de talenten was daarom: ‘Laat zien wie jij bent en wat jouw drijfveren zijn. Bijvoorbeeld aan de hand van vier actuele maatschappelijke thema’s die omschreven stonden op de speciaal ingerichte campagnesite. En om ze een handje te helpen, ontwikkelden we een schetsboekje dat zij als canvas voor hun ideeën konden gebruiken’, aldus The Post.

rabobank boekje

Het resultaat? ‘Zo’n 40 reacties van wie twee derde het schetsboekje benut had. De een nog creatiever dan de ander. Anderen stuurden Rabobank IJsseldelta uitgebreide online presentaties of kort maar krachtige mailings toe.’ Niet het aantal reacties bepaalde echter het succes van de campagne, stelt The Post, maar ‘juist die bijzondere, opvallende reacties.’

Tweejarig contract

Met de wervingscampagne van The Post zocht Rabobank IJsseldelta 5 ‘dwarsdenkers en friskijkers’, die een traineecontract van 2 jaar kregen aangeboden. ‘Zo zullen ze meewerken in de bankhal, snuffelstages volgen en deelnemen aan projecten, waarbij ze hun inzichten en frisse ideeën binnen en buiten de organisatie zullen presenteren.’

Boegbeeld

In de campagne was ook ruimte ingeruimd voor Trudy Huisman, directievoorzitter van de lokale bank, ‘als boegbeeld van de afzender van deze campagne. Zo laat de directie van Rabobank IJsseldelta duidelijk zien dat de bank serieus met de toekomst omgaat. En dat zij gelooft dat vernieuwing van organisaties een samenspel is tussen buiten en binnen.’

Je eigen sollicitatiegesprek

Niet alleen de wervingscampagne van de bank was anders dan anders; dat gold ook voor het selectieproces. ‘De kandidaten gingen namelijk in het sollicitatieproces zélf hun ‘concurrenten’ interviewen. Uit het aanbod werden 25 kandidaten uitgenodigd om kennis te maken. Zij voerden in een groepsgesprek een sollicitatiegesprek met andere kandidaten. Door de kandidaten deze rol te geven, werd snel duidelijk wat hun drijfveren zijn. Daarmee was de sollicitatie die ze afnamen eigenlijk hun eigen sollicitatie.’

10 vervolggesprekken

Uiteindelijk wisten 10 kandidaten de medewerkers van Rabobank IJsseldelta nieuwsgierig te maken en mochten voor een vervolggesprek komen, waarin ze individueel een pitch moesten voorbereiden. ‘De een legde daarin de nadruk op de missie van de bank, een ander pitchte zijn visie op de voedselketen.’ Wat de uiteindelijk vijf geselecteerde talenten gemeen hebben? ‘Wat opvalt is hun positief-kritische grondhouding’, aldus hr-adviseur Barbara Post. ‘Ze kunnen snel kennis en vaardigheden opdoen, zitten niet competitief in het proces, luisteren en zien elkaar. Ze hebben geen van allen een financieel-economische achtergrond, en dat geeft juist die frisse, dwarse blik die we nodig hebben.’

rabo next academy

Cijfers

Wat leverde de online campagne Rabobank IJsseldelta in 4 weken op? Onder andere dit:

  • 42.300 views op Facebook, door mensen in omgeving Zwolle
  • 180.000 views op LinkedIn
  • 50 nieuwe volgers op LinkedIn
  • 85 retweets op Twitter
  • 6.370 views op de campagnesite
  • 40 creatieve sollicitaties
  • En uiteindelijk: 5 nieuwe talenten, die deze maand met hun werk zijn begonnen.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners