Hoe Hilverzorg de schaarse verpleegkundigen toch wist te vinden (en nog snel ook)

Redactie Op 16 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 2605x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Hilverzorg de schaarse verpleegkundigen toch wist te vinden (en nog snel ook)

Het kon niet, zei een eerste rapport. Maar met ‘schouders eronder en ervoor gaan!’ lukte het Hilverzorg toch om in korte tijd 61 verpleegkundigen te werven. Hoe kwam dat zo?

Lees de hele case van Hilverzorg die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Het was juni 2017 en de HR-afdeling van Hilverzorg belde ‘in paniek’ naar Compagnon met de boodschap ‘we hebben nú een recruitmentplan nodig want we ‘moeten’ nog 61 verpleegkundigen aannemen dit jaar’.

Het team had al eerder een analyse van de arbeidsmarkt ontvangen via Compagnon en daarin was het sentiment eigenlijk: dat lukt nooit! Maar niets is uiteindelijk minder waar gebleken….

het sentiment was eigenlijk: dat lukt nooit! Maar niets is minder waar gebleken….

In twee workshops onder begeleiding van Compagnon en inzet van hun recruitmentstrateeg is een prachtig plan (zowel qua resultaat als qua vormgeving) tot stand gekomen. Het gehele team van adviseurs en Compagnon hebben het plan door middel van grote, vormgegeven posters aan de board gepresenteerd. De board was onder de indruk van de vorm én het commitment dat werd gegeven en gevraagd.

Niemand uit het oog verliezen

Het team heeft ‘commitment’ gegeven om de funnel van passende (volgens de afgestemde criteria) kandidaten te vullen met voldoende potentials. En het team heeft de organisatie gevraagd om vanuit deze funnel de verantwoordelijkheid te nemen om de kandidaten op de juiste plek in de organisatie te plaatsen en niet onnodig passende kandidaten uit het oog te verliezen.

De board heeft akkoord gegeven en een behoorlijk budget beschikbaar gesteld om de doelstelling te realiseren.

Van referral tot event sourcing

Met inzet van een recruiter van Compagnon en nauwe samenwerking tussen HR, Communicatie en recruitment is het plan vervolgens in actie gezet. De wervingsmiddelen bestonden uit: referral, werkenbij-site, een campagne via Indeed, een campagne via Facebook, LinkedIn en event sourcing.

Intern is de organisatie via vlogs en intranet nauw op de hoogte gehouden

Intern is de organisatie via vlogs en intranet nauw op de hoogte gehouden. Een geïntegreerde campagne in korte tijd waarin alle middelen op elkaar inspeelden en ook intern hard is meegewerkt werd aan het werven. Daarnaast heeft de recruiter regie genomen zodat geen enkele kandidaat zou ‘verdwijnen’ in het recruitmentproces.

Wat was de impact van de case?

Ambitie: 173 kandidaten in de funnel, 123 eerste gesprekken, 73 tweede gesprekken, 61 aannames.
Resultaat: 167 in de funnel, 111 eerste gesprekken, 60 tweede gesprekken, 51 aannames (nog 11 in procedure) én 23 leerlingen aangenomen.

De referralcampagne heeft zelfs een collega-zorginstelling tot nadenken gezet

Andere resultaten:

  • HR heeft het vertrouwen gekregen dat ze veel meer kunnen dan ze denken
  • HR heeft zich als volwaardig gesprekspartner in recruitment gepresenteerd aan de board
  • De organisatie is in beweging gebracht om sámen te werven
  • HR heeft de organisatie laten zien dat zij de verantwoordelijkheid op recruitment hebben genomen
  • De referralcampagne heeft intern veel leuke reacties opgeleverd
  • Er is samen met professionals zowel voor internen als externen een event georganiseerd dat in ieder geval intern heeft gezorgd voor hoge betrokkenheid en gevoel van waardering
  • De referralcampagne heeft zelfs een collega-zorginstelling tot nadenken gezet
  • Initiatieven als een ‘vlog’ over de campagne hebben intern geleid tot nog meer vlogs en hoge betrokkenheid.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat… het een mooi voorbeeld is voor andere organisaties over hoe je voor een flinke boost in recruitment kunt zorgen én bestaande patronen doorbreekt. Het laat zien dat je resultaat kunt bereiken als je echt wil en ervoor gaat. Het budget is vooral geïnvesteerd in media en de inzet van een recruiter.

Doel was hiermee te laten zien dat het kan. Nu kan een vervolgstap gezet worden

Er is met een campagnepropositie gewerkt, niet met het neerzetten van een heel employer brand. Korte termijn, maar de bedoeling was juist om hiermee te laten zien dat het kan! Nu kan er een vervolgstap gezet worden naar een meer duurzame strategie. Er is vertrouwen gecreëerd bij de board door succes te laten zien.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • HR Advies
  • Communicatie
  • Directie
  • Locatiemanagers

Extern:

  • Compagnon
  • Indeed
  • Wonderkind

Klik hier voor alle ingezonden cases.

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners