Hoe Johnson & Johnson de ‘black box’ van recruitment volledig open gooide

Peter Boerman Op 06 november 2017
Gem. leestijd 3 min 1625x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Johnson & Johnson de ‘black box’ van recruitment volledig open gooide

Sollicitatieprocedures zijn vaak ondoorgrondelijk. Johnson & Johnson laat zien hoe het ook kan: met een nieuw platform krijgt elke kandidaat inzicht in het proces. Begin volgend jaar komt het farmabedrijf ermee naar Europa.

Solliciteren is voor veel kandidaten nog steeds een black box. ‘En dat zou het niet moeten zijn’, aldus Robert Honnor, hoofd Talent Acquisition voor Johnson & Johnson in het Verenigd Koninkrijk. ‘Transparantie is tegenwoordig absolutely key voor de kandidaatervaring. Daarom hebben wij daar nu vol op ingezet.’

‘Solliciteren kan behoorlijk vervelend zijn’

Honnor vertelde over de inspanningen van het farmabedrijf op de recente Employer Branding Summit van Recruiters United. ‘Laten we het maar toegeven’, zei hij daar op het podium. ‘Solliciteren kan voor de kandidaat behoorlijk vervelend zijn. Vacatureteksten vol met jargon, lange formulieren, en dan daarna het lange wachten, zonder iets te horen, zonder te weten of een mens naar jouw sollicitatie kijkt.’

1 miljoen kandidaten voor 35.000 functies

Dat moet anders kunnen, bedacht het farmabedrijf (waar de Nederlander Sjoerd Gehring, vp TA in New York, mede aan de basis van het idee staat). Jaarlijks heeft Johnson & Johnson zo’n 35.000 vacatures, waarvoor ongeveer een miljoen (!) kandidaten zich melden.

Twee keer in het proces krijgt elke kandidaat de vraag hoe hij of zij het op dat moment ervaart

In januari van dit jaar begon het bedrijf daarom eerst met een Net Promoter Score om de tevredenheid van sollicitanten gedurende het hele proces te meten. Twee keer werd de kandidaat de vraag gesteld hoe hij of zij het proces dan ervaart: zowel helemaal aan het begin als aan het eind van het proces, ongeacht of hij of zij was aangenomen of niet. Speciale aandacht was er daarbij voor bijvoorbeeld de doorlooptijden, en of kandidaten zich gesteund voelden tijdens het proces.

Shine van start

Onder meer met de informatie die daarmee werd verzameld, ging in oktober J&J Shine van start, een op maat gemaakt platform dat kandidaten de kans geeft in real time te volgen hoe het er met de eigen sollicitatie voorstaat. ‘Dat geeft sollicitanten wat ze willen’, aldus Honnor: ‘Minder black box, en meer transparantie gedurende het proces. Vandaar ook de naam Shine: we schijnen letterlijk een lichtje op je ervaring.’

johnson shine einde aan de black box

Samenwerking met The Muse

Johnson & Johnson heeft daarnaast ook een samenwerking gesloten met onafhankelijk carrièreplatform The Muse. Werkzoekenden kunnen dankzij deze samenwerking relevante video’s en artikelen ontvangen, met tips die zijn toegesneden op de fase waarin ze zich in het proces bevinden. Bovendien is er Johnson & Johnson-specifieke content, zodat kandidaten ook het bedrijf beter kunnen leren kennen. Er is zelfs een speciale plek op Twitter gemaakt waar kandidaten binnen 1 werkdag antwoord kunnen krijgen op hun vragen.

2017: ‘Het jaar van de kandidaat’

Shine is een van de dingen die het farmabedrijf recent heeft ontwikkeld om de kandidaatervaring te verbeteren. Niet voor niets noemt Honnor 2017 ‘Het jaar van de kandidaat’. Een andere manier is een betere, meer mobielvriendelijke presentatie van de vacatureteksten. Het bedrijf werkt daarvoor samen met een start-up die Ruutly heet. Zij transformeren saaie beschrijvingen in dynamische, interactieve advertenties. Daarbij komen onder meer op een andere manier secundaire arbeidsvoorwaarden mooi in beeld. ‘Een spannende manier om vacatures te herschrijven’, aldus Honnor.

‘Saaie functiebeschrijvingen worden nu omgezet in dynamische, interactieve advertenties’

9% meer vrouwelijke sollicitanten

Johnson & Johnson gebruikt sinds dit jaar ook Textio, een AI-tool die kan helpen om vacatureteksten te verbeteren, bijvoorbeeld door ze minder discriminerend te laten zijn. Ook laat de tool zien waar in de tekst clichés staan, en welke zinnen juist wel aanspreken. ‘Eerst waren onze teksten te mannelijk’, aldus Chuck Fuges, global head of sourcing bij Johnson & Johnson, en de projectmanager van de lancering van het Textio-platform. ‘Nadat we met Textio de teksten hebben aangepast, zagen we al snel een toename van 9% in vrouwelijke sollicitanten.’

Volgend jaar ook naar Europa

Johnson & Johnson heeft de nieuwe activiteiten dit jaar eerst in Amerika getest. In het eerste kwartaal van 2018 komt het ook naar Europa, zo beloofde Honnor zijn publiek in Haarlem. Vanaf dat moment kunnen dus ook Europese kandidaten precies zien waar ze zich in het sollicitatieproces bevinden.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners