Hoe Jumbo met VR en gamification zijn recruitmentproces innoveert

Peter Boerman Op 17 juli 2018
Gem. leestijd 3 min 2690x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Jumbo met VR en gamification zijn recruitmentproces innoveert

Jumbo zoekt meer dan ooit naar nieuwe medewerkers. Een volledig nieuwe recruitmentsite mét VR en binnenkort ook een game moeten die behoefte vervullen.

De recruitmentsite is volledig vernieuwd, zowel qua design, functionaliteiten als content. De site is mobile first geworden en je kunt er bovendien in virtual reality rondkijken bij Jumbo. Zo kun je via VR een kijkje nemen op de werkvloer, en sta je als gebruiker letterlijk in de Foodmarkt. Ceo Frits van Eerd komt je begroeten.

‘We hebben de eerste recruitmentwebsite in Nederland met deze VR-toepassing’

‘Zo kom je als potentiële nieuwe werknemer in aanraking met de sfeer bij Jumbo’, vertelt HR-directeur Alrik Boonstra in een interview met Distrifood. ‘Het past ook bij de transparante manier van werken. We hebben de eerste recruitmentwebsite in Nederland met deze VR-toepassing.’

Er komt ook een game

Jumbo gaat ook gamification toepassen in het recruitmentproces, vertelt Boonstra. ‘Dat doen we in de vorm van een game die binnenkort live gaat. Kandidaten komen er door het spelletje achter of ze bij Jumbo passen en in welke rol.’

Jumbo. Daar gebeurt het

Boonstra is hoofdverantwoordelijke voor de nieuwe wervingscampagne ‘Jumbo. Daar gebeurt het‘. De supermarktketen zoekt niet alleen duizenden mensen voor in de winkels en in de distributiecentra, maar ook ‘techies’ voor de Jumbo Tech Campus in Veghel. Volgens Boonstra is het niet makkelijk voor al die functies de juiste mensen te vinden. ‘We transformeren naar een combinatie van een foodexpertise en een tech-expertise bedrijf. Jumbo is zóveel meer dan alleen een supermarktketen.’

‘Nu in de aanbieding: 2.000 vacatures’

De campagne is het laatste jaar in eigen huis ontwikkeld, zegt Boonstra, en zal ‘de komende jaren’ worden ingezet. Er zijn de laatste weken out-of-home al diverse uitingen te zien, zoals billboards met slogans als ‘Nu in de aanbieding: 2.000 vacatures’ en ‘Werken bij een bedrijf in Silicon Veghel?’ De stijl die op de billboards te zien is, komt ook terug in de winkels. Daarvoor is ook een speciale wervingskit voor de winkels ontwikkeld.

Overal dezelfde stijl

‘De stijl die we gebruiken is overal hetzelfde’, vertelt Boonstra aan Distrifood. ‘Of het nu de winkel, een billboard of de website is. Dit om de herkenbaarheid te verbeteren. Ondernemers gaan daar ook in mee. We hebben een speciale wervingskit die ook veel ondernemers gebruiken. We merken dat zij juist behoefte hebben aan de ondersteuning.’

Wij zijn de enige retailer met een eigen Tech Campus. Vandaar ook de verwijzing naar Silicon Veghel

Jumbo heeft momenteel zo’n 70.000 medewerkers. Voor de winkels en dc’s worden volgens Boonstra ‘alleen al dit jaar tienduizenden mensen’ gezocht. ‘En voor ons hoofdkantoor willen we meer dan 100 nieuwe specialisten voor de afdelingen formule, commercie, finance en HR. En door onze online-groei zoeken we ook techspecialisten. We hebben er momenteel al 80 op onze campus, maar willen naar 200. Wij zijn de enige retailer met een eigen Tech Campus. Vandaar ook de verwijzing naar Silicon Veghel.’

jumbo campagne

Krapte in de Randstad

Vooral in de Randstad, en dan met name Amsterdam en Utrecht, is het moeilijk om de mensen te vinden die echt bij het bedrijf passen, aldus Boonstra. ‘We hebben net Foodmarkt Leidsche Rijn geopend en we moesten hard eraan werken om 500 man te krijgen. We hebben nu eenmaal te maken met een krappe arbeidsmarkt.’

Lees hier het hele interview

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners