Hoe een VR-game in een vrachtwagen Alliander aan IT’ers helpt

Peter Boerman Op 26 mei 2016
Gem. leestijd 3 min 2142x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een VR-game in een vrachtwagen Alliander aan IT’ers helpt

Een speciale vrachtwagen met daarin een speciale VR-game. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van de nieuwe IT-campagne van Alliander.

De ‘IT Truck’ van het netwerkbedrijf rijdt het hele land door. Zo was hij vorige week al bij de eigen Alliander-vestigingen in bijvoorbeeld Haarlem en Duiven, en deze week op de campus van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, en bij Amsterdam Zuid/WTC.

Timeslots

‘Met name bij de HAN liep het storm’, vertelt Roos Lavrijsen, adviseur arbeidsmarktcommunicatie. ‘We moesten zelfs timeslots uitdelen om de drukte aan te kunnen. De reacties waren geweldig. De HAN heeft er ook een bericht over geplaatst op hun site.’ Volgende week rijdt de truck naar alle drie TU’s in Nederland, waarna in de week erna ook nog stops in Utrecht en (nog eens) Nijmegen zullen volgen.

De VR-game in de Alliander Truck

Veel IT’ers nodig

Alliander heeft nu ongeveer 7.000 medewerkers. Van hen is ongeveer 700 man, dus zo’n 10 procent, IT-personeel. Maar omdat dit percentage de komende jaren flink gaat stijgen, zoekt het bedrijf nu op allerlei manieren naar geschikte mensen om die ambitie waar te maken. De truck die naar de doelgroep toe rijdt, en vervolgens een virtual reality-game laat spelen, past in die gedachte.

VR-game

De VR-game die de IT’ers in spe konden spelen is door IT’ers van Alliander zelf gebouwd en neemt de spelers mee in de wereld van het netwerkbedrijf. ’Het team dat dit ontwikkeld heeft gebruikt Virtual Reality bijvoorbeeld om onze monteurs veilig te laten oefenen in een gesimuleerde omgeving’, vertelt Lavrijsen. Deelnemers konden er aan het eind van het spel zelf een HTC Vive mee winnen (een virtual reality-set).

Achtergrond

’Vanuit onze IT-organisatie kwam het signaal dat ze veel moeite hebben om goede IT-professionals en starters te werven’, schetst Lavrijsen de achtergrond van de campagne. ’Zij lopen ertegenaan dat Alliander onvoldoende gezien als aantrekkelijke IT-werkgever wordt gezien, terwijl het dat wel is, met veel innovatie en gave impactvolle projecten.’

Geen vacatures

De campagne die daarna is ontwikkeld (samen met Laura Baselaar en met Natwerk), is echt een employer branding-campagne, zegt ze. ’Niet onze vacatures, maar onze IT’ers en projecten staan centraal. Alles is erop gericht de doelgroep in contact te brengen met onze IT’ers. Niet alleen in de truck, maar bijvoorbeeld ook via chat op onze campagnesite.’

Pilot

Zo’n eigen game ontwikkelen voor een paar weken in een vrachtwagen lijkt misschien een grote investering, maar dat valt in de praktijk mee, zegt Lavrijsen, ’aangezien onze eigen IT’ers het ontwikkeld hebben. De huidige campagne is ook een pilot. De campagne loopt 2 maanden. Daarna gaan we evalueren en kijken we of we al onze KPI’s hebben gehaald. Eind juli doen we een 1-meting bij de doelgroep op onder meer naamsbekendheid, imago, en employer value proposition. Als blijkt dat de campagne het gewenste effect heeft gehad, dan komt in het najaar hoogstwaarschijnlijk een vervolg.’

Grote rol voor de business

De sleutel van het succes van de vrachtwagen en de hele online campagne eromheen zit vooral in de samenwerking tussen IT, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, denkt Lavrijsen. ’De samenwerking tussen AMC en Recruitment verliep al goed. Maar dat de business zo’n grote rol krijgt, zowel inhoudelijk als budgettair, dat is voor ons nieuw. Dit heeft gezorgd voor veel intern draagvlak. En het heeft het ook makkelijker gemaakt om inhoudelijk een goede campagne neer te zetten.’

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners