Hoe verkoop je een betekenisvolle baan voor alle kinderen in de Rijnmond?

Redactie Op 16 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 737x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe verkoop je een betekenisvolle baan voor alle kinderen in de Rijnmond?

Het Centrum voor Jeugd en Gezin in Rijnmond kampte in 2017 met een groot aantal vacatures, en een zéér competitieve arbeidsmarkt. Gelukkig kwam er toen een levensechte campagne waarin de wereld van het kind centraal staat.

Lees de hele case van CJG Rijnmond die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Het Centrum voor Jeugd en Gezin staat voor een betekenisvolle bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid en gelijke kansen voor elk kind en de zelfredzaamheid van hun ouders in de opvoeding. Bij het CJG Rijnmond werken meer dan 750 professionals samen aan tijdige signalering voor zorginzet op maat en met name preventieve zorg. Het grote publiek (en daarmee ook de doelgroepen voor de campagne) kent het CJG vooral als het consultatiebureau. Terwijl het CJG zich sterk maakt voor alle kinderen van 0 tot 18 jaar.

door de schaarste groeide de vraag naar een sterk, authentiek en onderscheidend verhaal

In 2017 had CJG Rijnmond zo’n 70 vacatures voor gekwalificeerde jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Gezien de grote vraag naar specialisten in de zorg en een oplopende schaarste groeide de vraag naar een sterk, authentiek en onderscheidend verhaal als werkgever. Én een goede positionering van het vak van jeugdverpleegkundige en jeugdarts in de (starters)doelgroep.

130194-Header-Facebook_820x312px cjg rijnmond

De campagne trekt de doelgroep in het werk. In allerlei verschillende cases wordt op een beeldende manier verteld wat kinderen meemaken op het soms hobbelige pad naar volwassenheid. Soms zijn dat kleine, ontroerende verhaaltjes over kinderen, soms zijn het medewerkers aan het woord.

‘Zou mijn zoon gameverslaafd zijn?’

In die cases maak je ook kennis met ouders en hun onzekerheid. ‘Mijn kind huilt zo vaak, ik word er radeloos van.’ ‘Zou mijn zoon gameverslaafd zijn? Hij wil er zelf niet over praten.’ ‘Mijn dochter is nogal dik en de laatste tijd heel erg stil.’

‘Bij ons in rijnmond voel je je soms een wereldreiziger, met zoveel culturen kom je in contact’

‘Als je elk kind belangrijk vindt’

‘Als je elk kind belangrijk vindt’ luidt het thema van de campagne. ‘Bij CJG Rijnmond voelen we ons medeverantwoordelijk voor alle kinderen in onze regio. Kinderen met zeer verschillende achtergronden en uit de meest uiteenlopende milieus. Dat maakt het werken bij CJG extra kleurrijk. Bij ons voel je je soms een wereldreiziger, met zoveel culturen kom je in contact. Dat kleurrijke zie je ook terug in de onvervreemdbaar eigen beeldtaal. Er is een veelheid aan middelen en media uitgewerkt en ingezet. Met als voorname pijlers in media: Google en Facebook. En de belangrijkste: eigen mensen.’

Wat was de impact van de case?

De campagne bracht de trots bij de eigen mensen enorm naar boven. Het bevestigde de enorme betekenis van hun werk. En daarmee groeide de bereidheid verhalen te delen om de doelgroep te raken. Via sociale media, de eigen netwerken en events (de engagement rate op Facebook is 18,5%).

De campagne heeft de organisatie en het vak weer glans gegeven

De campagne heeft het vak jeugdarts in de regio en zelfs landelijk weer op de kaart gezet en bijgedragen aan de algemene naamsbekendheid van het CJG in de regio Rijnmond. De organisatie en het vak weer glans gegeven.

De campagne sprong eruit op de campus

Daarnaast sprong de campagne op campus recruitment events er dusdanig uit dat studenten op bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit, die voorheen soms zelfs van het bestaan van de organisatie niet wisten, nu enthousiast contact zoeken.Slide2 cjg

De campagne in cijfers:

  • Budget strategie concept en uitwerking: 40.000 euro
  • Budget media 2017: 65.000 euro
  • 60 jeugdverpleegkundigen aangenomen (op 50 vacatures)
  • 24 jeugdartsen aangenomen (op 27 vacatures)
  • Doorlooptijd jeugdverpleegkundigen met 25% afgenomen naar 54 dagen
  • 27 meeloopdagen (ten opzichte van 0 voorheen)
  • Introductie van Whatsapp als sollicitatie- en oriëntatiemiddel: 66 Whatsapp-conversaties

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In wervingscampagnes kom je vaak vaagtaal tegen. Holle clichés. Er wacht je ‘een grote uitdaging’ en je krijgt ‘een baan met betekenis’. De bijna documentaire campagne van CJG Rijnmond is anders: hij is gelardeerd met levensechte verhaaltjes, aangeleverd door de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen zelf. Over ouders die vaak onzeker zijn en over kinderen en hun droevige of juist prachtige belevenissen.

Mia ziet nu de koeien in het weiland!

Neem het verhaal over kleine Mia die niet wist dat ze min 4 had. Haar ouders evenmin. De jeugdarts op het consultatiebureau ontdekte het en nu draagt Mia een bril en ziet ze hoeveel koeien er in het weiland staan. Wat een feest!

Slide1 cjg rijnmondThe truth well told’

The truth well told’, dat geldt voor de wervingscampagne van CJG Rijnmond. Een campagne die van het scherm afspat en die je kan raken. Herkenbaar in alle middelen: met verbeeldingskracht en verwoordingskracht. Die de cultuur van CJG ademt: optimistisch, energiek en betekenisvol. En boven alles: zeer succesvol in een uiterst competitieve markt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

CJG Rijnmond:

  • Mellanie Burger-Mos
  • Asha Lachman
  • Miranda Jannessen
  • Lynn Nanning

ARA:

  • Ton Rodenburg
  • Mike Demelinne
  • Jaap Toorenaar
  • Leon Bouwman
  • Rob Jacobs
  • Anneloes van Vugt

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners