Dankzij deze campagne werd het Rijk ineens een geliefd ICT-werkgever (Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 16 maart 2017
Gem. leestijd 4 min 2211x gelezen
Deel dit artikel:
Dankzij deze campagne werd het Rijk ineens een geliefd ICT-werkgever (Rijksoverheid)

Ook de Rijksoverheid digitaliseert in rap tempo. Maar hoe vind je de ICT’ers die dat kunnen doen? Door hen te wijzen op de impact die ze met hun werk hebben.

Lees de hele case van de Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Het werk efficiënter doen, servicegerichter worden en Nederland veiliger maken, daar zoeken meer dan 20 onderdelen van de Rijksoverheid kwalitatief goede ICT’ers voor. Het gaat dan van developers en projectleiders tot testers en architecten. En van de bekende merken als de Belastingdienst, Rijkswaterstaat en de AIVD tot de organisaties die nog niet iedereen kent, zoals SSC-ICT, DICTU en Logius.

Ruim 1.100 vacatures

Met elkaar hadden deze ruim 20 clubs in 2016 ruim 1.100 ICT-vacatures. Maar dat de Rijksoverheid zo’n grote ICT-werkgever is, is bij de doelgroep lang niet altijd even goed bekend, vertelt Stephan Koster, campagnemanager ICT-overheid. ‘Daarom zijn we in 2014 gestart met een overkoepelende campagne om de bekendheid en aantrekkelijkheid van het Rijk als ICT-werkgever te verhogen en hiermee de rijksonderdelen te ondersteunen in hun werving. Dit zorgt enerzijds voor slagkracht qua media-inzet en bereik, anderzijds helpt het ook om de diversiteit van het ICT-werk bij het Rijk zichtbaar te maken.’

‘Dat de Rijksoverheid zo’n grote ICT-werkgever is, is bij de doelgroep niet echt bekend’

Een volledig nieuw jasje

De in 2014 gestarte ICT-campagne heeft in 2016 een ‘volledig nieuw jasje’ gekregen, aldus Koster, zowel qua look & feel als qua methodiek. ‘Het doel was om meer zichtbaarheid te creëren bij de latent zoekende hogeropgeleide ICT’ers. Daarnaast moest er in de campagne een mogelijkheid zijn om in te spelen op ICT-expertises en relevante projecten te laten zien.’

Al uitzoomend laten zien waar het toe leidt

In de uiteindelijke campagne speelden vier cases de hoofdrol. Elke case vertegenwoordigt op zijn manier de ICT-uitdagingen waar de Rijksoverheid voor staat, welke soort ICT’ers daarvoor verantwoordelijk zijn en welke impact hun werk heeft op de maatschappij. ‘Die impact is namelijk vaak groot en vind je nergens anders’, aldus Koster. ‘Dat is precies het onderscheidende vermogen dat we benadrukken in de campagne; we laten daarin al uitzoomend zien waar het werk van onze ICT’ers toe leidt en wie het raakt.’

Wat was de impact van de case?

De in 2016 vernieuwde campagne slaagt erin om de diversiteit aan ICT-projecten en ICT-organisaties binnen het Rijk over te brengen, stelt Koster. ‘In de campagne spelen de verhalen van ICT’ers bij het Rijk een grote rol. De aanpak sluit daarmee aan op de contentstrategie die de Rijksoverheid structureel uitvoert en die heeft geleid tot onze toppositie als meest favoriete werkgever.’

3.600 acties gemeten

De ICT-campagne bestond uit 2 video’s en 2 radiospots die gedurende 5 weken zijn ingezet. Koster: ‘De nieuwe look & feel van de campagne zorgt ervoor dat de doelgroep de campagne duidelijker, informatiever, mooier en opvallender vindt en heeft daarmee meer impact gehad. De campagne trok gemiddeld 13.000 bezoeken per week naar de campagnepagina en hij is bij 45 procent van de doelgroep opgemerkt. Na de campagne geeft 64 procent van de doelgroep aan het Rijk te kennen, wat boven de doelstelling van 60 procent lag. Daarnaast heeft het Rijk na de campagne met 38 procent een sterke voorkeurspositie bij de doelgroep. Alleen Google scoort nog maar beter. En in de campagneperiode zijn ruim 3.600 acties gemeten, die mogelijk tot sollicitaties kunnen leiden.’

‘Alleen Google scoort bij de ICT-doelgroep beter qua voorkeurspositie’

Ook intern impact gehad

De campagne heeft ook intern impact gehad. Hij is namelijk ontwikkeld door 5 voor de gelegenheid samenwerkende organisaties binnen de Rijksoverheid. ‘Het campagneconcept, de uitingen en de resultaten hebben bovendien bij andere rijksorganisaties veel interesse gewekt om in volgende campagneflights ook mee te doen’, vertelt Koster.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een Werf&-Award om meerdere redenen, zegt Koster:

  • ‘Doordat de Rijksoverheid in de campagne uiteenlopende cases inbrengt van verschillende organisaties zorgt het ervoor dat de ICT-doelgroep niet als een homogene massa wordt aangesproken, maar meer persoonlijk, op expertise. Zowel de campagne-uitingen – de video’s en radiospots, die puur als prikkel dienen naar de campagnepagina – als de aansluitende verdiepende artikelen spreken de taal van de ICT’ers. Deze verhalen, verteld door de ICT’ers die er echt aan werken, geven de doelgroep een sterke indruk van het werk.’

‘Deze verhalen, verteld door de ICT’ers die er echt aan werken, geven de doelgroep een sterke indruk van het werk.’

  • ‘Met één campagne combineert de Rijksoverheid employer branding, job branding én zichtbaarheid voor veel onderdelen binnen de Rijksoverheid. Naast grootschalige ICT-campagnes op rijksbreed niveau kan de campagne heel eenvoudig door elke rijksorganisatie op een kleinschaliger niveau worden toegepast.’
  • ‘De uitingen zijn impactvol, mooi en onderscheidend.’

ict campagne rijksoverheidCredits case

De ICT-campagne is een samenwerking binnen de Rijksoverheid van:

  • Belastingdienst
  • Rijkswaterstaat
  • Dienst ICT Uitvoering (DICTU, Ministerie van Economische Zaken)
  • Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG, Ministerie van BZK)
  • Shared Service Centrum ICT, Ministerie van BZK
  • Ministerie van Algemene Zaken
  • EC O&P (Ministerie van BZK)

Externe bureaus:

  • Grey
  • OMD

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners