Kees Jan Markens (Vakmedianet): ‘Zet meer in op contentmarketing’

Redactie Op 15 januari 2019
Gem. leestijd 3 min 1495x gelezen
Deel dit artikel:
Kees Jan Markens (Vakmedianet): ‘Zet meer in op contentmarketing’

Dat marketing nodig is voor je employer brand, weten we. Maar de content is hierbij het allerbelangrijkst, stelt Kees Jan Markens. Zonder goede content immers geen kandidaten, hoeveel geld je ook steekt in de juiste kanalen.

Kees Jan Markens is betrokken bij het webinar dat Vakmedianet op 13 februari 2019 verzorgt tijdens de Webinar Week. Hier alvast een voorproefje.

> Tijdens de Webinar Week spreekt Aart Lensink voor jullie. Waarom heb je hem uitgenodigd?

‘Voor goede employer branding is contentmarketing essentieel. LVB Content Marketing is volgens mij op dit gebied momenteel een van de beste partijen in Nederland. Dit bureau is bekroond vanwege haar designs en strategisch werk voor zowel kleine partijen als heel mooie merken. Er is vanuit arbeidsmarktcommunicatie en recruitment veel interesse in professionale contentmarketing en Aart is namens LVB dé marketingexpert die daarover leerzame dingen kan zeggen.’

> Is dat ook jouw tip voor betere employer branding; meer inzetten op contentmarketing?

‘Ja. Voor branding heb je sowieso marketing nodig, met name contentmarketing. De meeste partijen hebben zelf nog niet de juiste expertise om überhaupt pragmatisch hierover na te denken. Daar heb je contentmarketingbureaus voor nodig. Stap 1 van arbeidsmarktcommunicatie is dat je goede content nodig hebt en stap 2 is om die ook te verspreiden. Als je geen aantrekkelijke content heb, kun je nog zoveel geld steken in de juiste kanalen: daar ga je geen geslaagde arbeidsmarktcommunicatie mee bereiken.’

‘bij de beste kandidaten moet Je continu onder de aandacht brengen waarom jij een betere keuze bent’

> Waarom is employer branding eigenlijk zo belangrijk?

‘Bedrijven die de beste kandidaten zoeken weten donders goed dat vacatures publiceren niet genoeg is. Niet alleen in een krappe arbeidsmarkt, maar dit is hoe dan ook belangrijk. Bij de beste kandidaten zul je continu onder de aandacht moeten brengen waarom jij sowieso een betere keuze bent. Als je alleen maar vacatures communiceert, blijf je primair focussen op die kleine groep actief zoekende kandidaten. Terwijl het ook belangrijk is om de latente werkzoeker te laten voorsorteren op jou als werkgever, want die worden gehunt of benaderen zelf. Zij laten zich niet leiden door vacaturepublicaties. Beeldvorming over de ideale potentiële werkgever bepaalt of jij bij hen op de shortlist komt.’

> Wat verwacht je dat in 2019 gaat gebeuren op dit gebied?

‘Ik verwacht dat er – noodgedwongen – iets meer budget vrijkomt voor branding. Dat zal nog steeds te weinig zijn, want veel inkopers – of het gaat om HR-directeuren of interim recruiters – vinden het veiliger om aan de korte termijn te denken. Geld steken in vacaturepublicaties is relatief goedkoop en je weet snel of het wat oplevert. Maar doordat de arbeidsmarkt nu lang genoeg krap is, denk ik dat er iets meer gebudgetteerd gaat worden voor branding.’

Meer weten over de visie van Vakmedianet?

Volg dan woensdag 13 februari het webinar van Aart Lensink, waar de LVB-directeur een masterclass Employer Branding zal geven. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners