Door gedwongen prijsstijgingen verliest LinkedIn steeds meer sympathie

Geert-Jan Waasdorp Op 30 november 2017
Gem. leestijd 3 min 2590x gelezen
Deel dit artikel:
Door gedwongen prijsstijgingen verliest LinkedIn steeds meer sympathie

Per 1 januari voert LinkedIn nieuwe prijsstijgingen door voor iedereen met een recruiter seat of company page. Het leidt tot steeds meer gemor onder recruiters. Hoe lang nog voordat ze het netwerk de rug toekeren?

LinkedIn gaat dezer dagen veel over de tong bij recruiters. En dit keer niet zozeer als het meest waardevolle kanaal op de arbeidsmarkt om talent te vinden. Eerder het tegendeel is waar. Los van de groeiende technische onmogelijkheden, en de IT’ers die er en masse vertrekken, ervaren veel recruiters de prijsverhoging die het platform per 1 januari 2018 doorvoert als een onaangenaam en onfatsoenlijk fait accompli.

De magie neemt af

Prijsverhogingen van 15% of meer van de recruiter seat tot en met verdubbelingen van de prijs van de company pages, het zijn geen uitzonderingen. En dat terwijl langzaam maar zeker de magie van het netwerk afneemt. Ambassadeurs van het eerste uur wenden zich steeds vaker af van de grote cv-database.

De ruif is al flink leeggegeten

Met name het onaangekondigd inperken van functionaliteiten maakt LinkedIn een onbetrouwbare partner, zo valt in de markt te horen. Tegelijkertijd neemt de effectiviteit van instrumenten als jobslots en communities sterk af. Natuurlijk heeft de aantrekkende arbeidsmarkt daar veel mee te maken, maar het komt ook doordat recruiters de ruif inmiddels flink hebben leeggegeten.

Andere geluiden uit de markt

Andere geluiden die je zoal in de markt kunt horen:

  • LinkedIn jaagt zijn klanten naar Indeed
  • Het netwerk is arrogant
  • Verkopers pushen op prijzen. Vroeger kon je trots zijn als je bij LinkedIn werkte. Nu ben je een platte verkoper van advertenties.
  • Talent verlaat het netwerk of reageert niet meer op InMails.
  • Aangekondigde verbeteringen komen niet of werken niet goed.

‘Af en toe schuurt dat wel’

Zelfs Jacco Valkenburg, adept van het eerste uur, klaagt erover, in het FD van 23 november: “Omdat hij ‘bijna 100% van de tijd’ op LinkedIn zit, vindt Valkenburg altijd wel wie hij zoekt. Maar het wordt door de aantrekkende arbeidsmarkt wel lastiger, erkent hij. En dat merkt hij ook aan LinkedIn. Omdat het bedrijf praktisch monopolist is, kan het zijn tarieven met ‘tientallen procenten’ verhogen of zonder aankondiging functies als de aankondiging van evenementen verwijderen of uitkleden. ‘Af en toe schuurt dat wel, want de opbrengst aan kandidaten neemt af, ondanks dat je er meer inspanning en geld in stopt.”

Professionele recruiters hebben geen recruiter seat

Hoe professioneler de recruitmentorganisatie, hoe eerder ze afscheid nemen van de betaalde functionaliteiten van LinkedIn, zo lijkt het. Een goede sourcer kan met een Boolean string of query vaak beter en makkelijker zelf de database ontsluiten dan met de betaalde mogelijkheden die LinkedIn biedt.

Het lijkt erop dat LinkedIn aan het eind van zijn levenscyclus is gekomen

Inmiddels zijn veel grotere corporates al vertrokken en volgen de eerste (zeer grote) intermediairs. Het lijkt er dan ook op dat LinkedIn aan het eind van zijn levenscyclus is gekomen, tenzij er een grote en belangrijke verandering optreedt (of een grote crisis).

Hoogmoed voor de val

Nu de sympathie van de markt steeds verder verdwijnt, lijkt het hoogmoed voor de val…. En dan doemen er ook nog eens een aantal zware concurrenten op, zoals Facebook en Google for Jobs. Het is misschien niet het lot dat LinkedIn als game changer verdient. Maar het netwerk roept het wel over zichzelf af.

In 2018 zullen de meeste bedrijven de prijsverhogingen nog wel – tandenknarsend – accepteren

In 2018 zullen de meeste bedrijven nog niet zonder LinkedIn kunnen. Ze zullen de prijsverhogingen dan ook vast wel – tandenknarsend – accepteren. Maar met verdere professionalisering van de recruitmentafdelingen en met de verdere groei van recruitmentmarketing acht ik dat voor 2019 lang niet zo vanzelfsprekend meer…

geert-jan waasdorp informatieDe auteur van dit artikel is Geert-Jan Waasdorp, eigenaar van de Intelligence Group en uitgever van Werf&.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners