Hoe het offline Traineeplaza dit jaar ook een groot online bereik wist te halen (Rijksoverheid)

Peter Boerman Op 14 maart 2017
Gem. leestijd 4 min 700x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het offline Traineeplaza dit jaar ook een groot online bereik wist te halen (Rijksoverheid)

Het Traineeplaza van de Rijksoverheid trekt al jaren veel bezoekers. Maar door Facebook Livesessies was de impact van dit evenement dit jaar nog vele malen hoger. Mede dankzij Code Geel van het KNMI.

Lees de hele case van Rijksoverheid die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

De Rijksoverheid is de grootste traineewerkgever van Nederland, met elk jaar meer dan 300 traineeplekken verdeeld over meer dan 10 generieke en specialistische programma’s. Het Rijkstraineeprogramma is onder studenten goed bekend, maar dat er veel meer mogelijkheden zijn om als trainee bij het Rijk te starten, weten veel minder hoogopgeleide starters.

Meer dan 850 bezoekers

Daarom is de Rijksoverheid in 2015 gestart met Traineeplaza: een event waar alle traineeprogramma’s van de Rijksoverheid zich presenteren en studenten erachter kunnen komen welk programma het beste bij hen past. Meer dan 850 hoogopgeleide studenten bezochten op 23 februari (fysiek) de derde editie van dit Traineeplaza. En dat met een promotie die voor het grootste gedeelte op eigen kracht is gedaan.

Live vragen beantwoorden

Niet iedere student is in de gelegenheid dit event live te bezoeken. Om hen de kans te geven om toch vragen te stellen aan de Rijkstrainees zijn dit jaar op de dag zelf 2 zogeheten Facebook livesessies gehouden, waarbij de trainees vertelden over hun ervaringen en live vragen beantwoordden.

‘Doordat het KNMI code geel gaf werd de livesessie een nog belangrijker alternatief’

Code Geel

De beide sessies duurden ongeveer 25 minuten. Op de dag zelf trok er een storm over Nederland, waardoor treinen uitvielen en het KNMI code geel gaf. Daardoor werd de livesessie een nog belangrijker alternatief voor bezoekers die door de omstandigheden niet naar het event konden komen.

traineeplaza livesessiesWat was de impact van de case?

Traineeplaza is het grootste trainee-event van de grootste traineewerkgever in Nederland. Kwamen in 2015 nog maar 350 bezoekers, in 2016 waren dit er al 750, en dit jaar dus ruim 860. Door dit jaar de nieuwe mogelijkheden van Facebook livesessies te gebruiken is de impact van Traineeplaza nog verder verhoogd. De beide sessies werden zeer goed bekeken: meer dan 14.000 mensen hebben de video’s in totaal ruim 15.000 minuten bekeken. Van de kijkers was 80 procent tussen de 18 en 34 jaar oud, ‘dus precies de doelgroep die we proberen te enthousiasmeren voor het Rijkstraineeprogramma’, aldus de initiatiefnemers.

Een microfoon en een statief, meer niet

Op het hoogtepunt keken tussen de 165 en 190 mensen live mee met de stream. ‘Omdat het de eerste keer was dat we Facebook Livesessies hielden, hebben we bewust geen media ingezet om deze sessies te promoten. De totale investering was dus 50 euro: voor een microfoon en een statief. Al met al een geweldig resultaat tegen zeer lage kosten.’

traineeplaza livesessiesWaarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een Werf&-Award om meerdere redenen:

  • Traineeplaza heeft tegen zeer lage kosten een enorm bereik onder de doelgroep gehad. Op eigen kracht lukte het om meer dan 860 studenten op één dag naar Traineeplaza te krijgen en dat bereik online nog eens ruim te verhogen.
  • Als een van de eerste werkgevers heeft de Rijksoverheid gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Facebook livesessies.
  • De livesessies hebben met een investering van 50 euro en een aantal enthousiaste trainees meer dan 14.000 mensen bereikt, van wie 80 procent binnen de doelgroep valt.
  • Er is een optimale combinatie gemaakt van een event én social media, waardoor de impact onder de doelgroep verhoogd is en nog steeds doorgaat. ‘Een mooie mix van on- en offline communicatie’, aldus de Rijksoverheid.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Het event en de promotie zijn geheel uitgevoerd binnen de Rijksoverheid. De organisatie van Traineeplaza lag in handen van het Expertisecentrum Organisatie en Personeel van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk. Maar de belangrijkste inzet was die van de traineecoördinatoren, trainees en andere rijksmedewerkers die op Traineeplaza en in de Facebook Livesessies alles hebben verteld over hun ervaringen.

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners