Maarten Lens-Fitzgerald: ‘Voice gaat het werk van recruiters efficiënter maken’

Adwin van Gerven Op 10 september 2018
Gem. leestijd 3 min 1028x gelezen
Deel dit artikel:
Maarten Lens-Fitzgerald: ‘Voice gaat het werk van recruiters efficiënter maken’

Een bot die kandidaten screent of hen opbelt om een sollicitatie in te plannen: het is niet ver weg meer, denkt Maarten Lens-Fitzgerald. Dat kan het werk van recruiters een stuk makkelijker en efficiënter maken, zegt hij.

voice maarten lens fitzgeraldDat robots met onze kandidaten gaan bellen? Wellicht zelfs hele sollicitatiegesprekken gaan voeren? Het lijkt misschien toekomstmuziek. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, zegt Lens-Fitzgerald, op 20 september een van de sprekers tijdens Talent Acquisition Live in Amsterdam.

De grote drie zijn al volop bezig

Siri van Apple, Alexa van Amazon en Google Assistent maken vandaag de dag al de geesten rijp voor toepassing van voice. Bij Amazon werken bijvoorbeeld al 12.000 mensen aan stemtoepassingen, meer dan wat Google en Apple hierin bij elkaar hebben. En de afgelopen 4 jaar werden al 50 miljoen smart speakers verkocht. Die adoptie ging sneller dan die van mobiel of die van internet. En die snelle groei belooft ook heel wat voor recruitment, aldus Lens-Fitzgerald.

> Waarom moeten recruiters met voice beginnen?

“Voice gaat zeker doorbreken. Het werkt véél efficiënter: je hoeft niet meer te typen en ook niet altijd naar een scherm te staren. De kansen voor recruiters zijn ook enorm. Denk bijvoorbeeld aan sollicitanten screenen. Na een sollicitatie kan een robot automatisch de kandidaat bellen met een paar vragen. Dit scheelt niet alleen tijd, maar door de digital intelligence krijgt de robot ook heel snel een idee met wat voor type kandidaat je te maken hebt. Zo krijg je een relevanter gesprek. Ook al is het een robot, het wordt toch persoonlijker. En voor recruiters scheelt het al die cv’s lezen.”

> Hoe ver gaat dat?

“Je kunt verschillende soorten kandidaten met voice ook verschillend benaderen. Als je bijvoorbeeld programmeurs wilt aanspreken, kun je een Google Voice-campagne speciaal daarop afstemmen. De voice-robot weet hoe programmeurs te benaderen en kent hun “stijl” van communiceren. Dit kan heel persoonlijk worden. Kijk bijvoorbeeld naar de advertenties op Facebook of Google. Iedereen krijgt iets anders te zien. Dat gebeurt straks ook als iemand inspreekt: “Is er een baan voor mij?”

Heeft iemand al nagedacht hoe je je boodschap en je gewenste imago uitdraagt in een stem?

Maar waar bedrijven ook bij moeten stilstaan is de branding via voice. Heeft iemand al nagedacht hoe je je boodschap en je gewenste imago uitdraagt in een stem? Als je een bepaald gevoel wilt meegeven, dan is het essentieel hierover na te denken.”

> Wat is je boodschap tijdens Talent Acquisition Live?

“Bedenk dat over 10 jaar minimaal 20 procent van je communicatie in recruitment via voice gaat. Werkzoekenden luisteren dan vooral nog naar bedrijven. Online advertenties zijn er dan misschien niet meer, je moet ze via je stem bereiken. Wat dat precies gaat betekenen weten we nog niet exact, dat moeten we met z‘n allen gaan uitvinden. Maar daar moet je wel nu mee beginnen. Als je als eerste ermee begint, heb je straks de meeste ervaring. Als je ermee wacht, eindig je misschien wel zoals de Blokker of V&D.”

Meer weten? Kom 20 september naar TA-Live

Wil je weten hoe bedrijven als Booking.com, Cognizant, Albert Heijn, STRV, Bonnier Broadcasting en Specsavers innovatief talent aantrekken? Sluit je op 20 september 2018 aan bij 150 recruitmentprofessionals tijdens Talent Acquisition Live in Amsterdam. Verwacht onderwerpen als: augmented sourcing, voicebots, mega sourcing, geautomatiseerde talent pipelines, referral hiring en nog veel meer. Kijk hier voor alle informatie of om je meteen in te schrijven.

Of kijk de video:

Lees ook:

Beeld boven

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners