Marianne Ostendorf: ‘Ik zie in de zorg juist heel mooie, inventieve wervingsprojecten ontstaan’

Bas van de Haterd Op 20 oktober 2018
Gem. leestijd 3 min 1493x gelezen
Deel dit artikel:
Marianne Ostendorf: ‘Ik zie in de zorg juist heel mooie, inventieve wervingsprojecten ontstaan’

De zorg heeft geen personeelstekort, maar een communicatieprobleem, bleek vorige week uit onderzoek. Toch is juist op dat gebied veel gaande, constateert Marianne Ostendorf. ‘Ik ben trots op de inventiviteit die ik zie.’

Marianne Ostendorf is senior marketingcommunicatieadviseur bij Kennemerhart, een zorg- en dienstverlener aan ouderen in de regio Haarlem, met zo’n 2.000 gemotiveerde en geïnspireerde medewerkers en 750 vrijwilligers. Op 1 november spreekt ze op Digitaal-Werven over de marketingactie om voldoende vakantiekrachten te werven, zodat het reguliere personeel ook met een gerust hart op vakantie kon, terwijl de zorg gewoon doorging. Hoe dat ging? Alvast een voorproefje. 

> Hoe kijk jij als communicatiespecialist naar arbeidsmarktcommunicatie? 

‘Dik 10 jaar geleden ben ik afgestudeerd op het onderwerp Employer Branding, toen nog een relatief nieuw en onbekend begrip. Mijn interesse voor arbeidsmarktcommunicatie is er dus altijd al geweest. Bij arbeidsmarktcommunicatie draait het om de ‘kandidaatreis’ en speelt ‘de why‘ van je organisatie een essentiële rol. En een intensieve samenwerking met HR is een vereiste voor goede arbeidsmarktcommunicatie.

‘Een organisatie zonder goede arbeidsmarktcommunicatie heeft eigenlijk geen bestaansrecht’

De belangrijkste vraag is: hoe kun je je als werkgever onderscheiden en zo de juiste talenten binnenhalen en behouden? Juist met die talenten ontwikkel je ook een sterk organisatiemerk. Eigenlijk heeft een organisatie zonder goede arbeidsmarktcommunicatie dus geen bestaansrecht; zonder talent overleef je immers niet. Voor mij als marketingcommunicatiespecialist is arbeidsmarktcommunicatie dus een belangrijk onderdeel van mijn vak.’

> Waar zie jij nog wervingskansen voor de zorg?

Als we dat wisten, zouden we die kansen natuurlijk meteen inzetten. Maar achter de schermen werken we hard aan creatieve oplossingen. Van efficiënter roosteren, contracten verruimen tot zorgtaken overdragen aan servicemedewerkers. Er starten ook steeds meer zijinstromers, die in een versneld tempo worden voorbereid op een baan in de zorg. Hetzelfde geldt voor statushouders en anderstaligen via het ‘Voortraject leren in de zorg’; een samenwerking tussen het Nova College Haarlem, een aantal zorgorganisaties en de Gemeente Haarlem.

‘Achter de schermen wordt hard gewerkt aan creatieve oplossingen’

In de zomerperiode, waar het tekort nog nijpender is, heeft het kantoorpersoneel van Kennemerhart een paar dagdelen in de zorg de collega’s geholpen. En waren ook extra vakantiekrachten ingezet. Ook is er de overkoepelende campagne ‘Jouw Toekomst, jouw zorg’. Via een regionaal samenwerkingsverband werken we bovendien aan een beter imago. En samen met partijen uit de sector start het ministerie van VWS dit najaar de landelijke publiekscampagne ‘IK ZORG’.

Ondanks al deze initiatieven is het tekort momenteel nog steeds een groot probleem. En door onder meer de vergrijzing wordt het alleen maar groter. We hebben in deze sector te maken met budgetten die kleiner zijn dan commerciële budgetten. Maar daardoor zie ik ook juist innovatieve oplossingen ontstaan. Dat is heel gaaf.

‘Doordat onze budgetten niet zo groot zijn zie ik juist innovatieve oplossingen ontstaan’

Wij kijken bijvoorbeeld bij onze organisatie ook of we woonruimte kunnen aanbieden aan onze medewerkers. Denk hierbij aan woonzorglocaties in ons werkgebied waar niet alle ruimtes optimaal worden benut. We onderzoeken dus of we woonruimte (in een krappe woningmarkt) kunnen aanbieden, een win-win. Het is in de praktijk vaak ingewikkelder dan gedacht, maar als dit soort ideeën worden geopperd ben ik wel trots op de inventiviteit en de wil die er is.’

> Hoe is het werkgeversimago van de zorg te verbeteren?

‘Dat is natuurlijk een heel belangrijke, maar ook complexe vraag. Daar werken we zelf, maar ook mét vele samenwerkingspartners en de overheid hard aan.

‘laatst zei Een collega: Ouderenzorg is hard werken. Maar het laat ook je hart werken. En zo is het!’

Een goed werkgeversimago is onderdeel van goede arbeidsmarktcommunicatie. Het imago van de ouderenzorg is ook nog eens iets minder sexy dan bijvoorbeeld werken in een ziekenhuis. Het beeld van werken in de ouderenzorg klopt vaak niet met de realiteit. Vraag je aan een zorgmedewerker waarom hij of zij in de ouderenzorg werkt, dan raakt het antwoord je. Een collega zei laatst: ‘Ouderenzorg is hard werken. Maar het laat ook je hart werken’. En zo is het! Daarom starten wij binnenkort een grote arbeidsmarktcommunicatie campagne waar de relatie met de cliënt (met een knipoog erin) centraal staat.’

kennemerhart vakantiewerk

> Waar ga je het precies over hebben op Digitaal-Werven?

‘Over onze casus, waarbij we – samen met Maximum – erin slaagden om vakantiekrachten aan te trekken, zodat onze mensen zelf ook met vakantie konden. Goede samenwerking en het anders durven en willen doen stond daarin centraal.’

Werken aan je tan? Of werken met een gran?

Maak van the summer of '18 ook the summer of 81!Verdien jouw geld deze zomer bij Kennemerhart. Je kunt al vanaf een paar uur per dag aan de slag.www.kennemerhart.nl/zomer

Posted by Kennemerhart on Thursday, 26 April 2018

Benieuwd naar Mariannes hele verhaal?

Op 1 november is Marianne Ostendorf een van de keynote sprekers op Digitaal-Werven. Zij zal daar spreken over ‘Werven van vakantiekrachten in de ouderenzorg’.

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners