3 redenen waarom we schrééuwen om creatievere arbeidsmarktcommunicatie

Gertjan de Waal Op 02 mei 2017
Gem. leestijd 3 min 1288x gelezen
Deel dit artikel:
3 redenen waarom we schrééuwen om creatievere arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie moet niet alleen om techniek gaan. Meer creativiteit, dat is juist wat nu hard nodig is, stelt Gertjan de Waal. En wel om 3 heel goede redenen…

In de vele verhalen die ik lees over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment gaat het best vaak over ‘technische’ zaken. Over termen als cost per hire, of over de rol van Big Data en de potentie van recruitment automation in ons vak, om zo maar eens een paar onderwerpen te noemen.

Genoeg redenen voor meer creativiteit

In die verhalen gaat het heel weinig over creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. En dat vind ik erg jammer. Er zijn namelijk genoeg redenen te verzinnen waarom we juist in een schaarse arbeidsmarkt meer moeten focussen op de inzet van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Ik noem er 3.

meer creativiteit graag1. Creativiteit maakt het verschil

Op de huidige arbeidsmarkt zoeken veel bedrijven naar hetzelfde soort medewerkers. De bedrijven lijken op elkaar en ze bieden vaak identieke functies aan. Creativiteit kan in zo’n geval echt het verschil maken. Door op een onderscheidende manier te communiceren over je vacatures en over je werkgeverschap, zorg je ervoor dat de doelgroep voor jou kiest en niet voor je concurrent op de arbeidsmarkt.

meer creativiteit graag

2. Creativiteit raakt je doelgroep

Er zijn op dit moment al enorm veel mediakanalen beschikbaar om je vacatures bij je doelgroep te krijgen. En het aantal kanalen lijkt alleen nog maar toe te nemen. Maar in arbeidsmarktcommunicatie gaat het niet alleen erom dat je je doelgroep bereikt, het gaat er ook om dat je je potentiële kandidaat ‘beraakt’. En juist daar komt creativiteit om de hoek kijken. Mensen emotioneel raken is niet te automatiseren, maar vereist juist creativiteit. Alleen creativiteit kan ervoor zorgen dat mensen een moment stilstaan bij jouw boodschap en jouw vacature. Op dat moment is het zaadje geplant.

Alleen creativiteit zorgt ervoor dat mensen even stilstaan bij jouw boodschap en jouw vacature

meer creativiteit graag

3. Goede, creatieve werving selecteert

Ik kom regelmatig bedrijven tegen die op zoek zijn naar heel véél sollicitanten. Als ze veel mensen hebben, hebben ze immers wat te kiezen, denken ze dan. Ik adviseer hen meestal echter om juist op zoek te gaan naar heel weinig, maar wel erg goede kandidaten. Creativiteit kan ervoor zorgen dat de mensen die het beste passen bij de werkgever en de vacature, zich aangesproken voelen door de communicatie. Het kan ook ervoor zorgen dat de mensen die niet zo goed passen bij de organisatie en de vacature, besluiten om níet te solliciteren. En dat is fijn. Goede werving selecteert.

gertjan de waalOver de auteur

Dit verhaal is geschreven door Gertjan de Waal, werkzaam bij The Addstore, ‘reclamenetwerk’ dat opdrachtgevers onder meer helpt bij vraagstukken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Lees ook wat Gertjan hier eerder schreef:

Ook je mening delen?

Er is nog ruimte voor bloggers die iets willen delen met het recruitersvakgebied! Mail je bijdrage, en je krijgt in elk geval respons.

Deel dit artikel:
Gertjan de Waal is senior communicatiespecialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en eigenaar van The Addstore, een communicatie-adviesbureau voor arbeidsmarktvraagstukken. Gertjan zit ruim 20 jaar in het vak en wordt graag uitgedaagd door complexe communicatievraagstukken. Gertjan de Waal heeft een voorliefde voor het meetbaar maken van communicatie. Hij won meerdere effectiviteitsprijzen zoals Effie, Esprix en de Effectiviteitsmagneet.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners