MrWork: ‘Werven is helemaal niet lastig. Als je maar de kandidaat centraal stelt’

Peter Boerman Op 08 september 2017
Gem. leestijd 3 min 2278x gelezen
Deel dit artikel:
MrWork: ‘Werven is helemaal niet lastig. Als je maar de kandidaat centraal stelt’

Veel werkgevers stoeien momenteel met een gebrek aan talent. Totdat ze leren te focussen op de candidate journey, zegt Sander Hoogendoorn (MrWork). ‘Dan hoeft werven helemaal niet meer lastig te zijn.’

Als senior online consultant heeft Hoogendoorn bij MrWork al ruim 100 bedrijven geholpen met het vormgeven van hun candidate journey. In de tweede Webinar Week van de geschiedenis geeft hij er een gratis webinar over, onder de titel: ‘De nieuwe candidate journey‘. Hoogste tijd voor een (kort) interview.

Wat is de hoofdboodschap van je webinar?

‘Vacatures pushen is in deze markt niet meer voldoende. Ook employer branding alleen is niet automatisch de oplossing. In een krappe markt kennen jouw potentiële kandidaten de naam van je organisatie misschien nog wel, maar dan is er nog geen sprake van een klik. Om die klik, – of: engagement – bij hen op te wekken, moet je hen zelf laten bepalen waar, wanneer en hoe ze interacteren met jouw employer brand.

‘Jouw doelgroep kent de naam van je organisatie misschien nog wel, maar dan is er nog geen klik’

Om toptalenten te overtuigen schuilt het antwoord in wat wij noemen de Candidate Driven Journey. Een kandidaat doorloopt online – meestal onbewust – een persoonlijke journey. Zo zorgen we ervoor dat iemand alleen die content te zien krijgt die bij hem of haar past. Zo gaat iemand sneller van het bedrijf houden en wordt het als werkgever makkelijker om kwalitatieve kandidaten aan te trekken.’

Wat moet volgens jou nu de prioriteit van recruiters moeten zijn?

‘Recruiters zitten vaak nogal op de korte termijn. Maar investeren voor later blijft key om kandidaten aan te kunnen blijven trekken. Als je nu niet investeert, wordt het in de toekomst alleen maar lastiger om goede mensen te vinden. Door nu te investeren wordt het ook makkelijker om in de toekomst het aantal sollicitanten te voorspellen.’

Wat is de belangrijkste trend die je ziet in jullie vakgebied?

‘Dat is duidelijk: data. Data worden steeds belangrijker. En alleen data opslaan is niet meer genoeg. De data moeten ook actionable zijn. Je moet er daadwerkelijk iets mee kunnen. Zo bepalen wij op basis van data welke functietitels het beste werken, maar ook welke content je het best kunt creëren om je employer brand te versterken.

‘Informatie over een project levert uiteindelijk meer kwalitatieve sollicitanten op dan een blog over het bedrijfsuitje’

A/B-testen voor HBO+-techniekfuncties laten bijvoorbeeld zien dat content die zich richt op de fun-factor van een bedrijf meer clicks oplevert aan ‘de voorkant’, maar lagere engagement op jouw website. Dit betekent dat artikelen over projecten een langere leestijd kennen dan een blog over het laatste bedrijfsuitje. En dat informatie over een project uiteindelijk ook meer kwalitatieve sollicitanten oplevert.’

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

‘Slimme technologieën zullen steeds meer bedrijfsprocessen automatiseren. Zo ook in de recruitmentbranche. Zo zullen chatbots bijvoorbeeld voor een betere kandidaatervaring zorgen en zullen vacatureteksten automatisch worden aangepast op basis van het unieke karakter van de kandidaat die ze leest.’

‘Vacatureteksten gaan zich automatisch aanpassen aan het unieke karakter van de kandidaat’

Kort en krachtig: waarom moet iedereen jullie webinar volgen?

‘Omdat werven tijdens de huidige ‘War for Talent’ helemaal niet lastig hoeft te zijn als je de Candidate Driven Journey begrijpt. Zelfs als je op zoek bent naar toptalent. In het webinar laten we precies zien:

  • Hoe de nieuwe candidate journey eruit ziet
  • Waarom de nieuwe candidate journey werven makkelijker maakt
  • Hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan, en
  • Welke resultaten je kunt verwachten.’

sander mrwork candidate journey

Schrijf je nu in!

Als senior online consultant was Sander Hoogendoorn vanaf het begin betrokken bij de employer branding-trajecten van MrWork, waar hij onder meer heeft geholpen om de Candidate Driven Journey uit te denken. In de tweede Webinar Week in de geschiedenis verzorgt hij een webinar over hoe je met die Candidate Driven Journey al het toptalent kunt vinden dat je zoekt.

Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners