Waarom alleen gelukkige werknemers meewerken aan referrals

Peter Boerman Op 12 september 2016
Gem. leestijd 2 min 1903x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom alleen gelukkige werknemers meewerken aan referrals

Wil je dat je werknemers meer referrals aandragen? Zorg dan eerst dat ze zelf gelukkig zijn op hun werk.

Het klinkt misschien logisch, dat gelukkige werknemers ook eerder ambassadeur van de organisatie zijn. Maar dat het verband zó sterk was, dat hadden we eigenlijk ook weer niet verwacht. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat tevredenheid met afstand de belangrijkste bepaler is van het al dan niet voordragen van een bekende voor een baan bij het bedrijf.

Engelsen bevelen het meest aan

In Nederland zegt 77 procent van de ‘betrokken en gelukkige’ werknemers zijn werkgever aan te bevelen aan anderen. In Engeland is dit zelfs nog hoger: 87 procent, terwijl het in België juist ‘maar’ 70 procent is.

De Walen zijn het meest kritisch

Onder ‘niet-betrokken en niet-gelukkige’ werknemers zijn het opvallend genoeg ook de Britten die toch nog hun werkgever het meest aanbevelen: 9 procent zegt dat te doen. Daarentegen zegt van hen 58 procent de werkgever níet aan te bevelen, en 32 procent heeft geen idee. Van de onderzochte groepen in 7 landen zijn de Walen het meest kritisch. Als de Franstalige Belgen niet betrokken én niet gelukkig zijn bij hun werkgever, zal 79 procent ook niet voor een referral zorgen.

ayming gelukkige werknemers referral

Nederlanders zijn meest gelukkige werknemers

Verbetering van het employer brand en van het aantal referrals zijn zeker niet de enige redenen om te werken aan meer betrokken en gelukkige werknemers, aldus het onderzoek. Zo blijkt het ervaren geluk ook sterk van invloed op de mate van het verzuim. Opvallend is dat de Nederlanders (met 82%) het meest zeggen ‘gelukkig’ te zijn op het werk, voor de Britten (80%) en de Duitsers (78%). De Fransen (68%), Spanjaarden (67%) en Italianen (66%) blijven daar toch aanzienlijk bij achter.

ayming gelukkige werknemers

Betrokkenheid bepaalt geluk

Er blijkt volgens het onderzoek van adviesbureau Ayming een directe relatie tussen het ervaren geluk en de mate waarin mensen worden betrokken bij de toekomst van hun bedrijf. Van de gelukkige mensen zegt 55 procent bij die toekomst betrokken te worden, van de niet-gelukkige werknemers zegt slechts 26 procent dat.

Wéér de Nederlanders

Opnieuw zijn de Nederlanders hier trouwens koploper: 54% van de landgenoten zegt gelukkig én betrokken te zijn, een stuk hoger dan bijvoorbeeld de Duitsers (46%), Italianen (45%), Spanjaarden (44%), Belgen (38%) en Fransen (35%). De Britten, waar bijna de meeste gelukkige werknemers werken, kennen opvallend genoeg aan de andere kant ook juist de minste werknemers die zich bij de toekomst van hun onderneming betrokken voelen.

De alarmbellen voor verloop

Alarmbellen voor potentieel ongewenst verloop meldt het onderzoek overigens ook: de eigen gezondheid staat daar bovenaan (17%), gevolgd door: te veel werk (10%) en ontevredenheid met de organisatie, de arbeidsomstandigheden en de beloning (9%).

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners