Sofia Broberger: ‘Elke mail met een kandidaat moet persoonlijk zijn’

Peter Boerman Op 19 juni 2018
Gem. leestijd 2 min 893x gelezen
Deel dit artikel:
Sofia Broberger: ‘Elke mail met een kandidaat moet persoonlijk zijn’

Standaardmailtjes? Begin er niet aan als je graag respons wil krijgen. ‘Schrijf naar 1 persoon, en niet naar 100’, adviseert Sofia Broberger, binnenkort spreker op Talent Acquisition Live.

Sofia Broberger is een bekend sourcer van technici in het Zweedse Stockholm, waar ze werkt voor Bonnier Broadcasting, een van de grootste televisiebedrijven van Scandinavië. Afgelopen week was ze op SourceCon in Budapest, in september is ze in Nederland, waar ze komt spreken op het nieuwe internationale evenement TA Live, over de waarde van e-mail in de communicatie met kandidaten. Een korte kennismaking:

> Waarom geloof je zo in de kracht van e-mail?

‘Het is zowel een sterke als een snelle en makkelijke manier om in contact te komen met iemand. De meeste mensen hebben hun mail op hun telefoon staan, zodat je op die manier een grotere kans hebt om met ze in contact te komen dan bijvoorbeeld via LinkedIn. En een mailtje is bovendien minder indringend dan een telefoontje. E-mail is niet dood, en het is ook niet alleen iets voor oudere mensen. Mits je het goed gebruikt.’

> Wat wil je je publiek in Amsterdam graag meegeven?

‘Mijn belangrijkste boodschap is dat je geen standaardtemplates moet rondsturen, waarop je naar iedereen met wie je contact zoekt hetzelfde schrijft. Juist met een e-mail moet je een persoonlijke boodschap sturen, op maat afgestemd op de ontvanger, met alleen voor hem of haar relevante content. Ik zal in september vertellen wat ik denk dat de voornaamste reden is dat ik antwoord krijg op bijna 70 procent van mijn mailtjes. Ik laat dan ook zien wat voor content ik dan gebruik en hoe ik de boodschappen die ik stuur persoonlijk maak.’

> Is de GDPR een bedreiging voor e-mailmarketing?

‘Integendeel, denk ik zelfs. Het is juist een kans om een persoonlijke band op te bouwen met kandidaten.’

‘Juist een e-mail moet een persoonlijke boodschap zijn, op maat afgestemd op de ontvanger’

> Hoe maak je jouw e-mails ‘doelgroepgericht’?

‘Dat begint altijd met je te verplaatsen in je publiek. Ken je doelgroep. Schrijf naar 1 persoon, niet naar 100. Goede content is volgens mij content die relevant is voor de persoon die het ontvangt. In mijn geval wil ik bijvoorbeeld graag content delen over het bedrijf dat ik vertegenwoordig en wat de kandidaat kan verwachten als hij of zij bij ons komt werken.’

> Wat is de belangrijkste valkuil, denk je?

‘Je kunt niet één mailtje sturen en dan verwachten dat er altijd meteen respons komt. Je moet de mail persoonlijk maken, en vervolgens moet je ook altijd zorgen voor follow-up. Dan bereik je het meest succes.’

Ook op zoek naar meer respons? Kom naar TA Live

sofia talent acquisition live e-mailsOp zoek naar nog meer respons op je e-mails? Op Talent Acquisition Live op 20 september legt Sofia Broberger, tech recruiter bij Bonnier Broadcasting, uit hoe zij het voor elkaar krijgt. Haar gerichte mails aan developers worden door 2 op de 3 geopend, dankzij goede content én context.

> Schrijf je nu in!

Schrijf je hier in om haar geheim te horen.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners