Studenten worden véél liever trainee dan dat ze voor zichzelf beginnen

Peter Boerman Op 18 juli 2016
Gem. leestijd 2 min 2717x gelezen
Deel dit artikel:
Studenten worden véél liever trainee dan dat ze voor zichzelf beginnen

Een start-upje beginnen? Klinkt cool, maar studenten hebben er geen trek in. Universitair talent begint na de studie nog steeds het liefst in een ‘gewone’ baan, of (veel) liever nog: een traineeship.

Slechts 2 procent van de studenten aan een masteropleiding denkt over een carrière als zzp’er of als eigen baas. Bijna de helft (48%) is tevreden met ‘een startersfunctie’, en liefst 50 procent hoopt op een traineeship. Voor 6 procent van de Nederlandse masterstudenten is zo’n traineeship zelfs een voorwaarde: ze zullen niet rusten voordat ze er een gevonden hebben.

bsn voorkeur

Gemiddeld 23,6 jaar

Dat alles blijkt een trendonderzoek dat Marit Werkhoven heeft uitgevoerd voor recruitmentplatform Business Talent Network, onder bijna 500 studenten, van wie ruim een derde in het laatste jaar van de studie zit. Hun gemiddelde leeftijd was 23,6 jaar. Opvallend is dat juist de oudste categorie (die van gemiddeld 27 jaar) een loopbaan als zzp’er nog wel zien zitten, de jongeren nauwelijks. De studenten van 22 jaar hechten bovendien het meeste waarde aan salaris, meer dan de rest in elk geval.

Een vacaturesite? Wazzeggu?

Ruim de helft van de ondervraagden (55%) zegt tevreden te zijn over hoe de universiteit hen voorbereidt op de arbeidsmarkt. Opvallend, aan de andere kant: studenten zijn nauwelijks op de hoogte van vacaturesites. Ruim 57 procent van hen zegt zelfs geen enkele site op te kunnen noemen.

Voor studenten staat uitdaging voorop

Gevraagd naar wat ze in een baan het belangrijkst vinden ontstond het volgende rijtje:

  1. Uitdaging
  2. Doorgroeimogelijkheden
  3. Training
  4. Salaris
  5. Werksfeer
  6. Maatschappelijke verantwoordelijkheid
  7. Begeleiding
  8. Rouleren tussen verschillende functies

De grote merken zijn favoriet

De ‘grote merken’ zijn bij de studenten nog steeds favoriet (KLM 28%, Schiphol 15% en de NS 9%). Voor de IT’ers bestaat de top-3 – weinig verrassend – uit Google (31%), Apple (22%) en Microsoft (17%), voor de juristen uit Baker&McKenzie (9%), de rijksoverheid (7%) en Allen & Overy (6%).

Commerciële studenten gaan vooral voor Heineken (26%), Unilever (24%) en Bol.com (21%), bij finance-masters staan ABN Amro (25%), EY (25%) en PwC (20%) bovenaan het verlanglijstje.

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners