Tips voor een topsite #4: hoe ‘verkoop’ je jouw organisatie?

Bas van de Haterd Op 24 augustus 2017
Gem. leestijd 4 min 1326x gelezen
Deel dit artikel:
Tips voor een topsite #4: hoe ‘verkoop’ je jouw organisatie?

Kandidaten zoeken op je werkenbij-site vooral naar: vacatures. In een korte serie laten we zien hoe je hen daarbij het hof maakt. Vandaag: de extra informatie over je bedrijf. Met op het laatst… een prijsvraag!

Van al het bezoek op je werkenbij-site komt tussen de 80% en 90% meteen voor je vacatures. Alle andere contentpagina’s? De best bekeken pagina haalt meestal net 1% van het totale bezoek. Wat dat betekent? Dat je je bedrijf zoveel mogelijk moet verkopen in, en rondom, de vacature. Dat is namelijk de enige plek waar je kandidaten kijken.

Van al het bezoek op je werkenbij-site komt tussen de 80% en 90% meteen voor je vacatures

Hoe doe je dat? In deze serie bekijken we wat je allemaal rondom die vacatures kunt aanbieden, buiten de functie-eisen en het functieprofiel om. Vandaag gaat het daarbij om: de bedrijfsinformatie en andere specifieke dingen die interessant zijn voor sollicitanten.

Tip 1: Waar zit de vacature in de organisatie?

Hoe zit je organisatie eigenlijk in elkaar? Zowel bol.com als de ANWB geven bij de vacature een organogram en de plek van de afdeling waar je de vacature van bekijkt in dat organogram.

organogram informatie functie

Bol.com kiest ervoor het klein te houden en enkel de afdeling te tonen waar je komt te werken. De ANWB geeft de mogelijkheid om naast je eigen unit met de ‘directe lijnen’ ook de mogelijkheid te bieden om door te klikken en je plek in de hele organisatie te bieden.

anwb organogram informatie organisatie

Tip 2: Hoe groot is die club eigenlijk?

Een andere manier om wat feitelijke informatie over te delen is via cijfers. Coolblue doet dit bijvoorbeeld. Hoe groot is Coolblue nu eigenlijk? Hoeveel (web)winkels hebben ze en hoeveel producten verkopen ze wel niet? Het is voor veel sollicitanten een misschien wel belangrijke vraag. Kom ik nu bij een klein of groot bedrijf te werken? Coolblue zet het gewoon boven elke vacature.

coolblue cijfers informatie

Op dit gebied is nog veel te winnen. Basale informatie over de organisatie is intern vaak heel logisch en overbekend, maar voor de buitenwereld is dat anders. Het aantal medewerkers, de man/vrouwverhouding, misschien de omzet of wat er nog meer relevant is om in te schatten bij wat voor organisatie je komt te werken. Daarbovenop zou een organisatie informatie kunnen bieden over de afdeling, zoals het aantal directe collega’s. Een school zou het aantal studenten kunnen noemen, een online mediabedrijf het aantal bezoekers, ga zo maar door. Waarom zie je dat zo weinig in vacatures?

Tip 3: Welke pizza heeft je voorkeur?

In deze reeks heb ik al een aantal zaken behandeld die je in en rondom je vacaturetekst kunt aanbieden. Maar er is natuurlijk nog veel meer denkbaar. Op Digitaal-Werven 2016 vroegen we het publiek: wat dan? Een van de antwoorden kwam van een grote pizzaketen: welke pizza je toekomstig manager het liefste eet. Het is een leuke, ludieke, toevoeging die ik meteen zou doorvoeren als ik daar zou werken.

En er is nog veel meer denkbaar. Zo ben ik er samen met Academic Transfer achtergekomen dat het bij wetenschappelijke vacatures van groot belang is om publicaties van de hoogleraar voor wie je gaat werken erbij te zetten. Wetenschappers, meer dan bijna alle andere professionals, kiezen in de eerste plaats voor de inhoud van het vakgebied en de hoogleraar bij wie ze komen te werken. Daarover informatie bieden is dan ook enorm waardevol voor kandidaten.

Prijsvraag: wat zou jij toevoegen?

Wat zou jij, bij welke organisatie, toevoegen aan de vacatures? Wat geeft nuttige, of leuke, informatie die een kandidaat kan overtuigen te solliciteren? Dat mag voor je eigen organisatie zijn of een andere.

De twee leukste inzendingen krijgen een vrijkaart voor Digitaal-Werven

De twee leukste inzendingen krijgen beide een vrijkaart (à 399 euro) voor Digitaal-Werven op 2 november 2017. Reageren mag in de comments (dan wel graag met je mailadres). Of als je liever anoniem meedoet: stuur gewoon even een mailtje.

bas van de haterd

2 november: Digitaal Werven

De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is organisator van Digitaal Werven. Op 2 november vindt in Utrecht het evenement plaats dat volledig draait om de digitale sollicitatie-ervaring. Wie heeft dit jaar de beste werkenbij-site in Nederland? Op Digitaal Werven wordt het bekend gemaakt. Bekijk hier het volledige programma.

Lees meer over Digitaal Werven:

Stem mee!

Welke digitale wervingssite vind jij de beste? Laat het weten, voor 30 september!

 

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners