Van sokken tot boksen: hoe het Happy Team van Compagnon hun medewerkers verrast

Redactie Op 27 december 2018
Gem. leestijd 3 min 1589x gelezen
Deel dit artikel:
Van sokken tot boksen: hoe het Happy Team van Compagnon hun medewerkers verrast

Candidate experience en employer branding is hot. De mensen die je hebt aangetrokken, wil je natuurlijk wel behouden. Maar hoe doe je dat op een leuke en betaalbare manier? Frank Roders van Compagnon gaf tijdens ons seminar Candidate Experience het Happy Team als voorbeeld. Wij wilden natuurlijk weten wat dit precies inhield.

Jolanda de Brauw is Senior Consultant HR Services bij Compagnon en de oprichter van het Happy Team. Zij vertelt over de acties die zij sinds twee jaar organiseren en geeft tips over hoe jij je eigen happy team kunt opzetten.

> Hoe is het Happy Team tot stand gekomen?

‘We waren bezig met een programma om Compagnon te laten groeien. Daarvoor stonden vier onderwerpen centraal: personeel, uitvoering, tech en strategie. Personeel vonden we het belangrijkste en daar dachten we verder op door: hoe kun je stappen maken met de candidate experience, wat maakt mensen productief en hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Dat doe je door ze gelukkig te houden. Zo ontstond het Happy Team met het idee om dat een jaar te blijven doen.’

> Het bleef niet bij een jaar, want sinds 2017 zijn jullie hiermee bezig. Wat voor acties organiseert het Happy Team?

‘Het is begonnen met happy socks: rond oud en nieuw in 2017. We stuurden deze sokken naar het huisadres van onze medewerkers met als mededeling: trek ze aan op 2 januari, dan gaan we er een leuke dag van maken. En dat deed iedereen massaal, van de directeur tot mensen met een rok aan. Dit hebben we erin gehouden. Als je nieuw in dienst komt, krijg je de sokken opgestuurd als onderdeel van het onboarding programma.’

> Hoe vaak organiseren jullie iets leuks?

‘Elk kwartaal doen we iets op de post, gaan we iets leuks doen en sturen we een complimentje of iets anders kleins. Zo zijn er meerdere momenten waarop we onze medewerkers blij willen maken.

‘Kleine acties kunnen een groots effect hebben’

Op de eerste dag van de lente, 21 maart, brengen we altijd tulpentaarten (ons logo is een tulp) rond bij alle interimprofessionals. De hele dag in de auto zitten en taarten bezorgen is vermoeiend, dus hebben we de consultants een happy box meegegeven met wat lekkers erin en organiseerden we puzzeltocht een puzzeltocht met een competitie-element om het leuker te maken. Maar we laten onze medewerkers ook workshops geven aan elkaar, zoals visagie, een wijnproeverij en bokstraining. Zo leer je elkaar op een heel andere manier kennen. Ook kleine acties kunnen een groot effect hebben: we stuurden kaartjes met persoonlijke complimenten naar iedereen, wat erg goed werd ontvangen.’

> Wat zijn de reacties?

‘Onze acties zijn verrassend. Het geeft een fijne vibe in je organisatie. Eerst wilde onze directeur, Frank Roders, op de hoogte gehouden worden van de acties, maar we vinden het leuker als ook hij verrast wordt. Ik heb een budget wat ik mag inzetten, alleen als het echt om een groot bedrag gaat, moet ik overleggen. We hebben tot nu toe nog nooit gehoord: dat mogen jullie echt niet doen.’

> Wat zijn jouw tips om zelf een happy team op te zetten?

‘Het hoeft niet altijd duur te zijn. Wij hebben met heel weinig middelen al veel kunnen doen. Er zijn genoeg dingen te verzinnen die geen geld kosten, maar wel leuk zijn. Zo hebben wij ‘Over de streep’ gedaan, waarbij je over een streep stapt als een stelling op jou van toepassing is. Het bleek dat bij Compagnon de meeste mensen heel fanatiek zijn in sport, maar niemand een muziekinstrument bespeelt. Met creativiteit kun je dus een heel eind komen.’

‘Met creativiteit kun je een heel eind komen’

Het is wel duidelijk wat je alvast als goed voornemen op je lijstje kunt zetten: happy team, happy company!

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners