7x: hoe YouTube-sterren ook in recruitment hun opmars maken

Peter Boerman Op 27 oktober 2017
Gem. leestijd 5 min 4204x gelezen
Deel dit artikel:
7x: hoe YouTube-sterren ook in recruitment hun opmars maken

Influencers zijn dé marketingtrend van het moment. Zeven voorbeelden van bedrijven die bekende YouTube-sterren voor hun employer branding-karretje weten te spannen. En wat het oplevert.

Wil je snel ergens aandacht voor? En het liefst ook nog bij een jonge doelgroep? Dan wend je je tegenwoordig niet meer tot de televisie, maar tot zogeheten influencers op YouTube. Ook om nieuw personeel te werven is de kracht van influencers inmiddels ontdekt. Zeven bedrijven – in alfabetische volgorde – die met succes bekende vloggers aan zich wisten te binden.

#1. ABN Amro: Kalvijn, Teske en Gierige Gasten

Als het gaat om gevoel voor trends, heb je aan ABN Amro blijkbaar een goede. De bank wist begin dit jaar zelfs twee hippe trends in één te verenigen: escape rooms én YouTube-sterren. Onder meer Teske en Kalvijn, twee heel bekende vloggers, gingen de strijd aan om te ontsnappen uit de puzzeldoos en zo tegelijk hun eigen talenten te ontdekken. Ook de Gierige Gasten deden mee.

Een succes? Dat kun je wel zeggen. De filmpjes die de vloggers maakten, werden meer dan 1,5 miljoen keer bekeken, zo zei employer branding-specialist Tessa van Berckelaer recent tijdens een bijeenkomst van Recruiters United. Wel was het ‘best spannend’ voor de bank, zei ze er meteen bij. ‘De filmpjes waren namelijk niet gescript.’

#2. ANWB: Lienke, Roëlle, Ward en StukTV

De toch niet altijd als revolutionair bekende ANWB heeft de eer waarschijnlijk als eerste in Nederland influencers te hebben ingeschakeld om het werkgeversmerk te laden. Sterker nog, hier begón het met employer branding, en pas later volgde ook de rest van de organisatie met vlogs, vertelt manager recruitment Albert Hoekstra.

De campagne van ANWB gebruikte in eerste instantie vloggers als Lienke de Jong (DearGoodMorning), Roēll de Ram (WeAreTravellers) en Ward en Midnan, die onder meer een vlog bij ICT maakten. Zij kwamen vorig jaar – met camera – een dagje over de vloer om vast te leggen wat er allemaal gebeurt. De vloggers waren naar boven gekomen na een pitch, waarbij ze mochten uitleggen wat hen zo leuk leek om dit te doen.

Ook hier: niets gescript. ‘De vloggers hebben we slechts meegegeven welke afdelingen van ANWB we graag onder de aandacht wilden brengen’, aldus Hoekstra. ‘Verder waren ze volledig vrij de video te maken naar hun inzicht.’

https://www.youtube.com/watch?v=9kAkQk4P_rA

Wegenwachters aan het vloggen

De vlogs waren onder meer te zien op het eigen YouTube-werkenbij-kanaal van de ANWB. Ze hebben de lont bij de ANWB aardig aangestoken. Inmiddels zijn ook wegenwachters zelf aan het vloggen geslagen, en ook ‘een aantal IT’ers hebben net een filmpje klaar waarin ze vertellen hoe het is om hier te werken’, vertelt Hoekstra. Zelfs het enorm populaire StukTV kwam al langs om een dagje mee te lopen.

Volgens Hoekstra helpen de vlogs enorm om potentiële kandidaten te laten ervaren hoe het écht is om bij de ANWB te werken. En ook voor employer branding is het heel goed, zegt hij. ‘We willen bij de meest gewilde werkgevers horen. Dan moeten we geen vacatures pushen, dat werkt niet. Dan moeten we juist awareness creëren, laten zien hoe het er hier aan toegaat. En dat we best modern kunnen zijn.’

De belangrijkste les: laat het geen reclame zijn. Of lijken. Dan haken kijkers af

De belangrijkste les, aldus Hoekstra: laat het geen reclame zijn. Of lijken. Dan haken kijkers af. En daar zijn ook de vloggers in kwestie niet blij mee. ‘Zij zijn heel zuinig op hun volgers. Daarom moet het geloofwaardig zijn. Eerlijkheid duurt het langst. We hebben ook bewust niet ingezet op vloggers met een extreem groot bereik. We wilden vooral vloggers die echt enthousiast waren geworden van de opdracht. Dan werkt het ook, merk je.’

#3. Deloitte: Jorg Ruis

Ook Deloitte deed onlangs een duit in het influencers-zakje, met een samenwerking met vlogger Jorg Ruis. Die keuze is ‘echt gebaseerd op de match op inhoud, kennis en achtergrond, maar ook persoon en affiniteit met de thema’s waar Deloitte zich op richt. Thema’s als digital, cyber, data analytics en artificial intelligence‘, legt Online Employer Branding Specialist Maartje Dirkse uit.

Ruis liep een week mee bij Deloitte en was aanwezig op een aantal events. Ook hier was het verhaal niet gescript. ‘Wel is aan Jorg meegegeven wat voor Deloitte belangrijke pijlers zijn en dat we kijkers graag een blik achter de schermen geven. Hoe is de cultuur binnen Deloitte? Wat doen we om werknemers te inspireren? Met welke nieuwe technologieën en innovaties is Deloitte aan de slag?’

‘De video’s bereiken en inspireren de doelgroep. Voor herhaling vatbaar dus’

Er zijn drie video’s gemaakt waarvan er twee gedeeld zijn via Ruis’ eigen kanalen. Ook zijn de vlogs gedeeld via de sociale kanalen van Deloitte. ‘De campagne loopt nog, dus er zijn nog geen harde resultaten’, zegt Dirkse. ‘Maar de weekvlog is heel goed bekeken tot nu toe en de eerste reacties zijn zeer positief. Ze laten zien dat de video’s de doelgroep bereiken en inspireren. Voor herhaling vatbaar dus.’

#4. Eneco: Bram de Wijs

Ook Eneco was er vroeg bij. Het energiebedrijf vroeg ongeveer een jaar geleden aan vlogger Bram de Wijs om 5 dagen met een camera op kantoor rond te lopen, en daar op YouTube verslag van te doen. De filmpjes zelf zijn daar inmiddels helaas verdwenen, maar het verhaal erover staat nog wel steeds op de werkenbij-site. En wat Bram er zelf over vertelt kun je ook nog terugzien:

Ook hier: géén scripts. En ook géén vacatures die werden gepusht. In plaats daarvan: ‘Het echte verhaal’, zoals Steffie van der Velde het noemt, die tot vorig jaar bij Eneco employer branding specialist was. ‘Gooi je deuren open. Dan zeg je letterlijk dat je niets te verbergen hebt.’

#5. Hudson’s Bay: Tim Hofman en Geraldine Kemper

Als bijna laatste in deze rij: het net nieuwe warenhuis Hudson’s Bay. Om aan de 1.800 mensen te komen die voor de winkels nodig waren, zette het Canadese bedrijf hoog in: populaire BN’ers als Tim Hofman en Geraldine Kemper werden gevraagd de werving op sociale media te ondersteunen, net als (opnieuw) Teske, Thomas Cox en rapper Akwasi.

Het warenhuis hoopte daarmee vooral digital savvy en ‘millennial minded‘ mensen met ‘een goede vibe‘ aan te spreken, vertelde een woordvoerder in mei tegen NRC (). Dat mag wat gekost hebben (hoeveel is onbekend), maar het leverde wel resultaat op, in elk geval in media-aandacht. Net als de stunt met de ‘sollicitatie in de lift‘, waar het bedrijf daarna nog mee kwam.

#6. Randstad: Lonneke doet in 100 dagen 100 banen

Weinig mensen zullen zo’n rijk gevuld cv kunnen laten zien als de 29-jarige Lonneke Marsmans uit Valkenswaard. Liefst 100 verschillende banen mag ze erop schrijven. En die allemaal vervuld in 100 dagen.

Het initiatief hiervoor kwam van Randstad, dat het afgelopen jaar elke dag de ervaring van Lonneke vastlegde in een video, gemaakt door een professionele filmcrew. Begin augustus, toen de klus er voor Marsmans opzat, was dat goed voor 1,7 miljoen views op YouTube, ruim 2 miljoen views op Facebook en 3.000.000 minuten kijktijd. Inmiddels is zij een nieuw programma gestart waarbij ze bekende Nederlanders interviewt op de rode loper. ‘Kan ze als geen ander! Doet ze ook helemaal fantastisch’, aldus een enthousiaste Erik van der Sluis, senior stafspecialist bij Nederlands grootste uitzendbureau.

#7. TataSteel: Dumpert op bezoek

Een heel eigen variant in het genre biedt het aan GeenStijl gelieerde Dumpert. In een al 20 afleveringen durende serie ‘Dumpert filmt je werkplek‘ bezoeken René van Leeuwen en Johnny Quid allerlei interessante beroepen, van de brandweer tot de luchtverkeersleiders, en van DJ’s tot een bedrijf als Joulz. In juli was staalfabriek Tata Steel bijvoorbeeld de gastheer.

Binnen Tata Steel gelden strikte regels voor filmen, aldus recruitmentmarketeer Edwin van der Sande. ‘Absoluut niet voor de hand liggend dus dat we dan juist met Dumpert samenwerken. Maar het is echt geweldig om de reacties van je collega’s te zien als je met de ploeg van René en Johnny aan het filmen bent. Voor veel collega’s zijn deze jongens echt bekende sterren, de reacties die wij op deze film hebben ontvangen zijn dan ook fantastisch. Van één van onze directeuren hoorde ik dat zijn kinderen hem op deze aflevering hebben gewezen en hem helemaal super vonden. Dan hoef ik de directie niet meer te overtuigen waarom we dit doen.’ Een aardig staaltje employer branding dus…

Foto boven: Tim Hofman en Geraldine Kemper ©Instagram.

Wie hebben we gemist?

Hebben we nog belangrijke influencers gemist die ook al ergens in Nederland employer brands ondersteunen? Laat het ons weten!

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners