De echte reden waarom je nú zou moeten investeren in een chatbot

Bas van de Haterd Op 22 mei 2018
Gem. leestijd 3 min 857x gelezen
Deel dit artikel:
De echte reden waarom je nú zou moeten investeren in een chatbot

Twijfel je over een investering in een chatbot? De snelle opmars van de smart speakers (zoals Alexa) kan je wellicht overtuigen, denkt Bas van de Haterd.

Recruitmentchatbots zijn hot. De aanbieders schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond en er zijn al best de nodige succesverhalen te noteren. Er is echter ook nog heel veel (en vaak ook terechte) scepsis over de chatbot. Dat komt onder meer omdat er meerdere soorten zijn die allemaal op één hoop gegooid worden. Dat werkt verwarrend. Daarom eerst maar even wat overzicht in de chaos.

Drie soorten chatbots

Voor recruitment zijn er, bedrijfsmatig, een drietal soorten chatbots te onderscheiden:

  • De informatie-verschaffende chatbot, zoals JobPal die levert;
  • de sollicitatie-chatbot, zoals Joboti die levert;
  • De assessment-chatbot, zoals Talentswot deze levert.

De bovenstaande categorieën zijn natuurlijk niet met harde schotten gescheiden. Het Nederlands sprekende Joboti heeft bijvoorbeeld ook goede informatieverschaffende functies; en het Engels sprekende JobPal heeft ook sollicitatie-functies. Maar de focus, en daarmee hun kracht, ligt in mijn optiek steeds net iets anders.

Smart speakers

alexa chatbotGaan chatbots onze werkenbij-sites helemaal overnemen? Gaan ze het sollicitatieformulier vervangen? Voorlopig nog niet. Toch is het enorm belangrijk om er nú in te investeren, denk ik. En de reden daarvan is volgens mij de enorm snelle opmars van de smart speakers, of voice-assistants, zoals Amazon Alexa, Apple HomePod en Google Home. Inmiddels hebben 38 miljoen Amerikanen zo’n smart speaker. Dat is 1 op de 6 huishoudens. Van hen geeft 75 procent aan nooit meer zonder te willen.

Vergelijkbare technologie

Aan de achterkant kennen deze slimme speakers een vergelijkbare technologie als chatbots. Een ontwikkelaar vertelde me recent dat hij een programma gebruikt waarbij hij dezelfde ‘beslisboom’ met één druk op de knop kan exporteren naar zowel Facebook Messenger als Amazon Alexa. De achterliggende logica is immers vergelijkbaar. Nu ervaring hiermee opdoen, data verzamelen over wat mensen écht willen weten over jouw functies, leren hoe solliciteren met een interactieve interface werkt; het is essentieel voor de sollicitatie-ervaring van de toekomst.

Weet je nog, 2010?

Weet je nog dat je rond 2010 hoorde dat ‘mobiel’ het belangrijkste kanaal ging worden voor sollicitaties? Uit het Digitaal-Werven-onderzoek blijkt dat in 2017 al 35 procent van de recruitmentsites mobiel solliciteren mogelijk maakten. En dat percentage groeit, In 2015 was nog meer dan de helft van de vacatures niet eens op een mobiel goed leesbaar, terwijl al vaak de helft van alle bezoekers via een mobiel device op de site kwamen.

Weet je nog dat je rond 2010 hoorde dat ‘mobiel’ het belangrijkste kanaal ging worden voor sollicitaties?

Laat dit je wake-upcall zijn

Dus: laat dít je wake-upcall over voice assistants zijn. Waarschijnlijk komt binnen 5 jaar 25 tot 50 procent van je traffic binnen via voice. Niet alleen de slimme speakers, maar ook de Siri-achtige assistenten zullen zich ontwikkelen op een manier waarop we nu met onze telefoons online navigeren, maar dan met onze stem. Net zoals nu nog steeds veel organisaties kandidaten verliezen omdat ze niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn, verliezen binnen 5 jaar veel organisaties kandidaten omdat ze niet met voice kunnen omgaan.

Chatbot als voorloper van voice

Een chatbot kun je min of meer zien als de voorloper van zulke voice assistants. De routing, de lay-out, de basis en waarschijnlijk de interactie die kandidaten ermee gaan hebben is gelijkwaardig. Het devies is dus: nu leren en experimenteren, niet wachten tot het te laat is, zoals velen bij mobiel is overkomen. Ik heb al verhalen gehoord van een Chinese recruitmentbot die geeneens meer een site heeft, in WeChat. Of we dat hier ook moeten willen en of het hier gaat gebeuren is vers twee, maar ik sluit niets uit.

we hebben op 20 september op TA-Live een expert uitgenodigd om alle mogelijkheden uit te leggen

Luister naar de expert

Omdat voice zo belangrijk wordt (en ís) en de recruitmentindustrie er nog zo weinig aandacht voor heeft, hebben we op 20 september op TA-Live een expert uitgenodigd om alle mogelijkheden uit te leggen, maar vooral om u te laten ervaren hoe het is om met een smart home speaker te spreken.

bas van de haterd

Over de auteur van dit blog

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.

Lees ook:

Foto boven

Tags:
Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners