Wat bracht 2015 ons (niet): Evaluatie van mijn voorspellingen

Bas van de Haterd Op 24 december 2015
Gem. leestijd 5 min 187x gelezen
Deel dit artikel:

hakblokHet is een traditie. Elk jaar aan voorspellingen doen en die dan ook evalueren. Een antwoord op de vraag waarom ik dit doe (en waarom ik de kritiek van degene die het niet durven te doen negeer) vind je hier. In 2014 zat ik rond de 50% goed, in 2013 net boven de 50% (en voor alle andere jaren mag je het archief hier induiken). Bij deze de evaluatie voor 2015. Wat bracht dit jaar ons (niet).

De economische voorspellingen:

Economisch optimisme

2015 is het jaar waarin het optimisme echt weer terug komt. De markt trekt aan. Er worden meer mensen gezocht. De werkloosheid daalt. Dat laatste kan ik dan meteen concreet maken. De werkloosheid in oktober 2015 is lager dan de 8% (volgens CBS rekenmethode) dan die van oktober 2014.

Volledig correct. Het persbericht van het CBS zei over de werkloosheid in oktober 2015 dat de daling stokte. Maar wel op 6,8%. Dus significant lager dan de 8% van oktober 2014. Het is een optimistisch jaar geweest volgens mij, in ieder geval cijfermatig wat de arbeidsmarkt betreft.

Twee gezichten

Wel zal het jaar twee gezichten kennen. Zowel in de arbeidsmarkt als in het bedrijfsleven. Wat ik bedoel is dat er een hele grote groep niet aan de bak zal komen, ondanks de dalende werkloosheid, ondanks de aantrekkende economie. Er een grote tweedeling zijn in oud en nieuw. Er zullen grote, gevestigde namen omvallen of bijna omvallen. Ik voorzie zware tijden voor enkele straatbeeldbepalende winkelketens, maar ook voor bijvoorbeeld de KLM. Nieuwe initiatieven, zoals Uber en veel start ups, zullen extreem hard groeien. 

Volledig correct weer. Alleen deze week al maakte iconen als V&D en Macintosch bekend surséance aan te vragen. De lijst van bekende merken die verdwenen zijn in 2015 is lang. Menig start-up is onwijs doorgegroeid. Ook op de arbeidsmarkt zien we de tweedeling spijtig genoeg terug. Zo laat het CBS weten dat de 55 plusser nog steeds niet erg gewild is op de arbeidsmarkt. De cijfers van het CBS zijn ook helder als het gaat om opleidingsniveaus. In Q3 van 2015 was 10,3% van de lager opgeleiden werkloos, tegen 6,8% van de middelbaar en 3,9% van de hoger opgeleiden. Een significante stijging van de verschillen t.o.v. andere jaren.

Basisinkomen

De roep om het basisinkomen is in 2014 luider geworden dan ooit. In 2014 is er echter nog geen politieke partij die het heeft durven aanraken. Mark Rutte van de VVD zei er niets in te zien en bij D66 heeft het congres een motie tot nader onderzoeken moeten steunen, want de partijtop vond het niets. Dat zal in 2015 veranderen. De eerste politieke partijen zullen zeggen dat ze er wel een onderzoek naar zullen willen doen. In 2015 komt het basisinkomen langzaam op verschillende agenda’s, waaronder een enkele politieke agenda.

Half goed. Je kan momenteel je kont niet keren of mensen hebben het over het basisinkomen. Linksom of rechtsom. Voor of tegen. Maar een mening hebben velen er inmiddels over. Er is in 2015 geen Nederlandse politieke partij opgestaan die het wil onderzoeken. Dat stuk is dus fout. Wel is in Finland niet alleen een partij opgestaan die zegt het te willen onderzoeken. Er komt het grootste en best opgezette experiment ooit. Niet een voornemen van de politiek, maar een concreet project. Het staat dus hoger op agenda’s dan ooit en er is meer over te doen dan ooit. Alleen is de politiek in Nederland nóg iets trager dan ik had verwacht.

De recruitment voorspellingen:

Mobiel

In 2015 gaan we serieus veel sites zien die mobiel goed toegankelijk zijn én een aantal waar je ook gewoon weer mobiel kan solliciteren. Nog lang niet allemaal, hoewel het goed mogelijk is, maar er zullen er een aantal zijn.

Volledig goed. Natuurlijk kan je een discussie hebben over ‘serieus veel sites’, maar meer dan de helft vind ik serieus veel. En inmiddels is meer dan de helft van alle wervingssites mobiel toegankelijk, blijkt uit het Digitaal-Werven onderzoek. Hetzij via een responsive site (48%), hetzij door een aparte mobiele site (10%). Natuurlijk kan je stellen dat 40% dat dus niet is, maar laten we even eerlijk zijn, het is een gigantische stijging t.o.v. eerdere jaren. Ook zijn er een aantal sites waar je mobiel kan solliciteren. Primair via een ‘apply with Linkedin’ knop (die werkt) op een responsive site, die heeft 12% van de sites. Dat is volgens mij meer dan ‘een aantal. Heel beperkt zijn de ‘upload CV via Drive of Dropbox’ of de ‘geen CV nodig’ opties. Die laatste heeft Albert Heijn bijvoorbeeld heel slim gedaan voor vakkenvullers.

Pre-selectie

Er zullen meer pre-selectie tools worden ingezet. Dat kan op de site zelf, zoals de TalentPitch van Arvato, of meteen na de sollicitatie. De grote hoeveelheid sollicitanten die verschillende organisaties binnen krijgen zullen ze nopen tot alternatieve manieren van het inrichten van het proces. 

Half goed. De groei die Harver doormaakt is enorm. Niet alleen meer in de call centre sector, ook in de zorg bijvoorbeeld doet men inmiddels goede zaken via pre selectie tooling. De groei is er dus zeker, maar wat tegenvalt is de concurrentie. Ik had 1 of 2 nieuwe partijen verwacht die erbij komen. Die heb ik niet gezien. Dus half goed.

Consolidatie

Net als de afgelopen twee jaar zet de consolidatie in de markt door. Ik verwacht iets minder consolidatie op de Nederlandse markt, hoewel daar nog steeds wel een paar kansen liggen. Ik verwacht dat USG nog wel één of twee kralen gaat rijgen aan hun ketting bijvoorbeeld. Internationaal verwacht ik nog veel meer consolidatie. Allerlei (voor ons onbekende) start ups zullen worden opgekocht door grotere partijen bijvoorbeeld. En ook een of twee grote overnames of fusies zijn niet uit te sluiten.

Volledig correct. USG heeft geen kraal geregen, maar is als kraal geregen aan de Japanse ketting. Daarnaast nam careerbuilder een meerderheidsbelang in Textkernel en werd Mulltiposting overgenomen door SAP. Kleinere Nederlandse overnames: Sterksen kocht Fellowsgroup, Myler en Jenrick gingen samen, Minescape kocht jobbrokers en Expand Online ging op in TamTam.

Meer en meer data

In 2015 zal er nog veel, veel meer gaan over data. Er zullen de eerste cases naar buiten komen waarbij niet alleen naar ‘last click’, maar naar ‘all clicks’ is gekeken. Het in kaart brengen van alle kanalen hoe de kandidaat bij je terecht is gekomen en daar ook de kwaliteit van de kandidaat aan koppelen. Data gedreven recruitment, media inkoop en site ontwikkelingen zullen het thema zijn op veel strategische recruitmentagenda’s.

Half goed. Het is zeker niet op het niveau dat ik verwacht had toen ik deze voorspelling schreef. Ja, er zijn inmiddels cases met ‘total click’. Iets waar in 2014 in de Digitaal-Werven Whitepaper met AS Watson (Kruidvat) al aan gerefereerd werd. Ik heb ze echter nog bijna niet op congressen gezien. Ook hoor ik veel over de ‘kwaliteit van de kandidaat’, maar als ik doorvraag hoe die gedefinieerd is, gaat dat vaak niet verder dan ‘een hire’. De ontwikkeling is iets verder dan in 2014, maar het blijft helaas vooral bij woorden. Ik had in 2015 meer daden verwacht. Wel staat het onderwerp op de agenda’s en heb ik bij eerste gesprekken nooit meer een ‘dat meten we niet’ reactie als ik om cijfers vraag.

Personalisatie

Als laatste voorspelling durf ik aan dat we personalisatie naar het volgende niveau gaan tillen in 2015. Nog niet massaal, maar de eerste schapen zullen over de dam komen. De eerste websites die er anders uit zien voor terugkerende bezoekers dan voor eerste bezoekers zullen ook in recruitmentland te zien zijn. Het is de eerste stap naar ‘next generation personalisatie’ en die zal in 2015 gezet worden.

Goed. Hoewel anders dan ik heb voorspeld had. Ik had de eenvoudige versie veracht, zoals ik hierboven aan gaf. De sites die terugkerende bezoekers net iets anders behandelen. Dat is niet half zo veel te zien als ik verwacht had. Wat wel zijn intrede heeft gedaan is Crystal. Enkele vooruitstrevende recruiters kunnen al niet meer zonder. Personalisatie op het allerhoogste niveau, namelijk in de toon waarmee je kandidaten moet aanspreken. En eng, eng goed. Een game changer, een briljant stukje sociale analyse software. Personalisatie op het volgende niveau.

Conclusie

Geen enkele voorspelling zat er naast. Terugkijkend lijken ze misschien wel makkelijk, maar dat denk ik elk jaar… Drie moet ik half goed rekenen. Dus 5 helemaal goed en 3 half goed. Dat is 6,5 van de 8 en dus 81% goed. Ik denk mijn beste score ooit.

Op naar 2016…

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners