Ruth Bielderman (ABN Amro): ‘Zoek de triggerpoints van je kandidaten’

Redactie Op 16 november 2018
Gem. leestijd 4 min 1544x gelezen
Deel dit artikel:
Ruth Bielderman (ABN Amro): ‘Zoek de triggerpoints van je kandidaten’

Wanneer je talent voor je wilt winnen, werkt het simpelweg uitstrooien van vacatures richting de arbeidsmarkt allang niet meer. Daarom gaat ABN Amro steeds meer op zoek naar de interesses van potentiële kandidaten. Maar hoe doe je dat precies?

Ruth Bielderman werkt als Head Talent Attraction voor ABN Amro. Hierbij focust zij zich op een innovatief geluid, een treffende candidate experience (onboarding & candidate journey) en talent sourcing. Op 6 december spreekt zij tijdens het Breaking Seminar van Werf& over de candidate experience die de bank wil bieden. Hier alvast een voorproefje.

> Waarover ga je het hebben op het seminar?

‘Over hoe belangrijk de candidate experience is in je talentstrategie. Je hebt natuurlijk de employee journey, zoals het geven van een bloemetje op de eerste dag. Maar onboarding behelst meer dan dat. Wij geloven ook in de voorkant van de journey. Stel: iemand kent ABN Amro niet. De vraag is dan: hoe laden we het merk dan juist op die ene manier wat maakt dat talent nieuwsgierig wordt? Daarvoor gebruiken we specifieke persona’s, zoals de IT’er of een commercieel specialist: wat typeert deze persoon en hoe gaan we hem of haar dan verleiden en hoe maken we deze journey relevant? We willen een experience bieden waardoor hij of zij denkt: ik ga solliciteren bij de bank.’

> Wat is je tip voor een betere candidate experience?

‘Zorg dat je je publiek goed kent. Wie zoek je. En ook: wie niet? Het is oké om niet aantrekkelijk te zijn voor de hele arbeidsmarkt, immers niet iedereen heeft dezelfde ambities en dus voor lang niet iedereen kunnen wij een waardevolle ervaring bieden. Als je jouw publiek kent, dan moet je daarop de journey bouwen. Weet wat iemand zijn waarden en triggerpoints zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat iemand sciencefiction leuk vindt, doe daar dan iets mee. Of als hij of zij van puzzelen houdt, dan moet je in je journey iets met puzzelen doen.’

‘Je hoeft niet aantrekkelijk te zijn voor de hele arbeidsmarkt; richt je op die mensen die je als organisatie een waardevolle journey kunt bieden’

> Over puzzelen gesproken. Kun je wat meer vertellen over jullie escape room?

‘Dit is een voorbeeld van zo’n triggerpoint in de hele funnel. Onze escape room, The Lockdown, is speciaal ontworpen voor mensen die houden van data, puzzelen en onderwerpen zoals blu-ball en cryptonomy. Het is de eerste AR-escape room in de wereld die zich ontvouwt in je huiskamer. Daar waar de gamer zich schuil houdt. We vertellen mensen: als je dit leuk vindt, kom dat dan ook bij de bank doen. Het is heel succesvol gebleken; we hebben alleen al meer dan 10.000 downloads gehad van de Lockdown app. Let wel: het is bewust een unbranded game. Het is geen wervings-, maar een awareness-campagne.’

> Wat denk je dat er in 2019 gebeurt op het gebied van de candidate experience?

‘We krijgen het volgende niveau in de ontwikkeling van platformdenken. Waar we nu nog heel erg werken met communities en de werkenbij-site, denk ik dat die laatste na 2019 niet meer bestaat als zijnde stand-alone oplossing voor een wervingsvraagstuk, in elk geval niet bij ons.

‘ik denk dat de werkenbij-site na 2019 niet meer bestaat in zijn huidige vorm, in elk geval niet bij ons’

We zijn daarop ook al aan het voorsorteren; hoe kunnen we diverse omgevingen voor verschillende doelgroepen bouwen die meer als een community fungeren, waar je naartoe gaat, ook als je niet werkt bij ABN Amro? We bewegen dus naar een platformeconomie, waarin we denken meer vanuit samenwerkingen met andere partijen, waarin we vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dit komt ook de experience van de kandidaten ten goede, want een kandidaat is geholpen bij een platform die hem of haar ondersteunt in het vinden van de juiste match. In het vak van recruiter gaat het dan veel meer om weten wat iemand beweegt, het weten waar de juiste mensen te bereiken, in plaats van goed kunnen interviewen.’

> Wat is jullie grootste uitdaging?

‘De systeemkant is onze grootste uitdaging en tevens onze grootste ambitie. We willen onboarden in één dag. We hebben het nu teruggebracht van 4 weken naar 2,5 week. Het probleem is de spaghetti van systemen die we hebben: het kan allemaal sneller, maar dan ben je de totale experience kwijt. De vraag is dus: hoe krijgen we meer experience en minder proces in een organisatie die gebouwd is op processen? Daar zijn we hard mee bezig.’

Meer weten over de Candidate Experience?

kijkje in de keuken kandidaten candidate experienceOp donderdag 6 december organiseert Werf& een Breaking Seminar over hoe je de beleving van je kandidaten kunt verbeteren. Ruth Bielderman vertelt dan hoe ABN Amro hiermee op een innovatieve en relevante manier aan de slag gaat. 

Klik hier voor alle informatie.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners