Verschijnt elke vacature op internet? Nee, hoor, aldus onderzoek van het UWV. In zo’n 20 procent van de vacatures blijkt zelfs iemand aangenomen te worden zónder dat er ooit een externe vacature aan te pas komt.
In het onderzoek zegt bovendien bijna 20 procent van de werkgevers helemaal geen vacatureteksten extern te verspreiden, maar vooral personeel aan te nemen via doorstroom na stages, of via relaties. Vooral in de horeca en het vervoer blijkt dit veelvuldig voor te komen. Het onderzoek, waarvoor zo’n 6.700 werkgevers zijn ondervraagd, is het laatste in een serie waarin het UWV de krapte op de arbeidsmarkt probeert te duiden.
Het onderzoek legde nog wel meer opvallende cijfers bloot:
- 34% van de organisaties benadert zelf actief kandidaten (sourcing)
- 28% schakelt organisaties in om te werven (meestal een werving- en selectiebureau)
- 82% verspreidt vacatures zelf online, vooral via de eigen website (66%)
- 71% verspreidt de vacatures ook via sociale media (welke 11% doet dat dan níet?)
- 48% verspreidt de vacatures (ook nog eens) via vacaturesites
Sociale media: Facebook populair
Qua sociale media is Facebook het meest geliefd om vacatures te verspreiden (82%). LinkedIn volgt op gepaste afstand met 60%, Twitter (19%) en Instagram (12%) lopen daar nog verder achteraan. Op Facebook wordt vaker een vacature voor een functie op lager en middelbaar niveau geplaatst, terwijl op LinkedIn nog steeds eerder vacatures met een hoger opleidingsniveau blijken te verschijnen.
Sourcing: vaak via referral
Bedrijven die aangeven zelf actief kandidaten te benaderen (34% dus) doen dat meestal via eigen personeel (referral; 68%), via hun netwerk (66%) of sociale media (56%). Werkgevers zeggen bovendien te verwachten dat sociale media een groeiende rol gaan spelen om kandidaten actief te benaderen. Volgens dit onderzoek verwacht driekwart ‘in de toekomst’ sociale media in te zetten om personeel te vinden.
Helft vindt vacature online zetten al genoeg
Van alle werkgevers die vacatures online zetten, doet ongeveer de helft niet meer dan dat. Iets minder dan de helft combineert dat extern publiceren met het inschakelen van een werving- en selectiebureau of met het zelf sourcen van mensen. Slechts zo’n 13 procent zegt alle 3 methoden tegelijkertijd in te schakelen in het geval van een vacature.
Gecombineerd komt het UWV tot het volgende overzicht van gebruikte kanalen om in- en extern personeel te werven:
(Noot: Door optelling en samenvoeging wijken deze cijfers af van de eerder genoemde in dit stuk; meestal waren immers meerdere antwoorden mogelijk)
Nog een paar opvallende cijfers
Nog een paar opvallende cijfers uit het onderzoek:
- Vrijwel alle vacatures zijn op de een of andere manier op internet te vinden. Slechts 2% verschijnt alleen op papier (ergens opgehangen, of in gedrukte media)
- Van de vacatures op sociale media is 91% ook ergens op een website (eigen site, vacaturesites, werk.nl) gepubliceerd. Zo’n 9% staat dus alleen op sociale media, zónder vermelding op een andere site.
- Zo’n 23% van de ondervraagde werkgevers die kandidaten actief benaderen zegt wel eens naar geschikte cv’s te zoeken op vacaturesites.
- Ook bij werkgevers die kandidaten actief zeggen te benaderen, speelt Facebook een grotere rol dan LinkedIn (al is het verschil hier niet zo groot: 75% vs 68%).
- Van de werkgevers die niet extern werven, zegt 1 op de 5 dat open sollicitaties wel eens tot een dienstverband hebben geleid. Blijkt dus toch niet helemaal zinloos te zijn, zo’n open sollicitatie.