Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 125 jongeren werven voor de ouderenzorg als ze liever op het strand...

125 jongeren werven voor de ouderenzorg als ze liever op het strand liggen (inzending Kennemerhart)

443 keer
0

Hoe werf je jongeren voor ouderenzorg als ze vooral bezig zijn met hun zomervakantie? Door van ‘the summer of 18‘ ook ‘the summer of 81‘ te maken! Lees de hele case van Kennemerhart die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case Kennemerhart

Omschrijving van de case

Probleem

Stel: je bent een zorgorganisatie, ontstaan uit een fusie op 1 januari 2018. Met 2.000 medewerkers en 750 vrijwilligers bied je zorg aan zo’n 2.500 ouderen in de regio Kennemerland. Je zou best meer mensen willen aannemen, maar de arbeidsmarkt is erg krap en je naamsbekendheid (door de fusie) nog laag. En dan denk je ineens aan de zomer, wanneer je hardwerkende medewerkers graag een paar weken op vakantie willen… hoe zorg je dan voor voldoende handen aan het bed, achter de rolstoel en in de keuken?

Oplossing

Communicatie is keuzes maken – in dit geval helemaal. Dus adviseerden we om via externe media vooral scholieren en studenten te bereiken en overige doelgroepen (zoals oud-medewerkers en gepensioneerden) via de eigen medewerkers. Daarnaast moest de werving prevaleren boven het employer branding verhaal, resulterend in de boodschap:

Word zomerkracht bij Kennemerhart

Tot slot adviseerden we een mix van owned en paid media om het budget zo effectief mogelijk te benutten.

Concept

Ouderenzorg?! Jongeren hebben wel wat anders aan hun hoofd tijdens de zomervakantie! Maar elk nadeel heb z’n voordeel; want wat als we de gebruikelijke zomeractiviteiten van jongeren op opvallende wijze koppelen aan de ouderenzorg en zo duidelijk maken dat dit een hele leuke vakantiebaan is?

Wat was de impact van de case?

  • De campagne leverde 272.801 impressies en 2.766 kliks op.
  • De ingezette media behaalden hoge click through ratio’s (0,83% voor social; 0,7% voor display).
  • De social posts waren goed voor 174 likes, 76 shares en 65 reacties. Daarnaast werd de pagina van Kennemerhart 86 keer geliked.
  • In totaal ontving Kennemerhart 187 sollicitaties, met een kwalitatief hoog niveau.
  • Daardoor werd de wervingsdoelstelling om 125 vakantiemedewerkers aan te nemen medio juni behaald.

Van de aangenomen zomerkrachten zijn er inmiddels een aantal parttime in vaste dienst bij Kennemerhart. Kennemerhart kreeg bovendien veel positieve feedback op de campagne: van sollicitanten, van eigen medewerkers én van de eigen cliënten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De zorg kampt al geruime tijd met personeelstekorten. Onder jongeren heeft de ouderenzorg nog steeds een weinig aantrekkelijk imago. Jongeren worden in het voorjaar overspoeld door vakantiebaantjes in supermarkt, bouwmarkt, horeca en retail. Tel deze factoren bij elkaar op en het is een enorme uitdaging om in 3 maanden en met een beperkt budget 125 jongeren te werven voor de ouderenzorg.

Door op creatieve wijze de belevingswereld van jongeren in de zomer – zon, zee, strand, festivals, terrasjes, vakantie – te koppelen aan werken in de ouderenzorg – flexibel werk, lekker verdienen, dankbaar werk, leuke dingen doen met ouderen – heeft Kennemerhart zich niet alleen weten te onderscheiden van andere werkgevers, maar heeft ze bovendien het imago van werken in de ouderenzorg positief weten te beïnvloeden. En heeft ze, dankzij haar lef, haar wervingsdoelstelling voor de zomermaanden op tijd gerealiseerd.

Een creatieve, gedurfde, kostenefficiënte en zeer effectieve campagne!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Marianne Ostendorf, Senior Marketingcommunicatieadviseur Kennemerhart (opdrachtgever)
  • Lamia Azaaj, HR Adviseur Kennemerhart
  • Kevin van Houten, Account Manager Maximum
  • René van der Kroon, Creative director copy Maximum
  • Alex Talmon, Art director Maximum
  • Jolein Groot, Account Manager Abovo (media)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here