Home Arbeidsmarktcommunicatie 9 dingen die we recent leerden van de podcast ‘Hier is AMC’

9 dingen die we recent leerden van de podcast ‘Hier is AMC’

114 keer
0

Het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie staat nooit stil. Dat laat de podcast ‘Hier is AMC’ zien door onlangs alweer de zeventiende aflevering online te plaatsen. Wat staken we op van de meest recente edities?

Voor de podcastHier is AMC‘ gaat Marcel van der Quast (werk-merk) regelmatig het land door, op zoek naar mensen met een interessante visie op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, recruitmentmarketing of referral. In een gesprek van zo’n half uur à drie kwartier probeert hij dan de veelzijdigheid van het vak te belichten. Die afleveringen verschijnen dan op zijn eigen site, of zijn te zien op YouTube.

9 lessen toegelicht

Wat kun je leren van de laatste drie afleveringen? Wij halen er 9 lessen uit:

danielle valk en marcel quast podcast

#1. Benoem altijd het gezamenlijk belang

Er zijn veel verschillende afdelingen op het Erasmus MC, vertelt Daniëlle Valk in de meest recente editie. Maar er is volgens de adviseur arbeidsmarktcommunicatie wel één overeenkomstige boodschap. En die is: werken aan beter worden. Dit heeft een dubbele betekenis: het gaat zowel om het beter worden van de patiënten, als ook om beter worden op het gebied van behandelingen, zelf doorgroeien en als organisatie beter woredn. Dit is dan ook de boodschap die ze willen uitstralen met al hun verhalen.

#2. Blijf continu bezig met branding

Met je werkgeversmerk bezig zijn moet je niet alleen doen vanuit krapte, benadrukt Valk. Je moet het ook doen als er sprake is van een overschot op de arbeidsmarkt. Je wil namelijk altijd het beste talent hebben, hoeveel het er ook zijn.

#3. Alles wat je doet is employer branding

Blijf niet hangen in denken, maar onderneem vooral actie, is de oproep van Valk. Natuurlijk is het daarbij wel belangrijk om de rode draad in de gaten te houden, zegt ze. En onthoud dat employer branding álles is dat je doet als organisatie. En kijk ook naar de details daarin, want juist in de details kun je het verschil maken.

Bekijk de hele aflevering:

In aflevering #16 was Yves Pilet te gast, arbeidsmarktadviseur bij het UWV en onder meer auteur van het boek Boost Your Employer Brand. Van hem staken we onder meer het volgende op:

#4. Geef je employer branding vorm in 4 stappen

Je werkgeversmerk vorm geven? Volgens Pilet doe je dit in vier stappen. De eerste stap is: search. Oftewel: onderzoek je eigen werkgeversmerk. Waarom zou iemand überhaupt bij je komen werken? Daarna volgt think, oftewel: wat is je onderscheidend vermogen? De derde stap, act, is waar de meeste mensen volgens Pilet te snel naar doorgaan: de fase van het communiceren, in- en extern. En als laatste fase volgt dan check. Oftewel: wat werkt goed en wat niet?

#5. Maak geen aannames, maar onderzoek ze

Veel werkgevers maken aannames zoals: wij zijn een goede werkgever, omdat we goede opleidingsmogelijkheden bieden. Maar dat moet je vervolgens nog wel onderzoeken, stelt Pilet, zodat het verhaal in- en extern klopt. Vraag dus aan je medewerkers: waarom werk je hier eigenlijk? Als je werknemers loyaal zijn, dan worden klanten namelijk ook loyaal.

Vraag aan je medewerkers: waarom werk je hier eigenlijk?

#6. Wees bereid je als mens te presenteren

Arbeidsmarktcommunicatie gaat om draagvlak creëren en zorgen dat je inspirerend bent. Het wordt steeds moeilijker om onderscheidend te zijn. Daarom is het ook belangrijk om de zachte kant te laten zien, aldus Pilet. Hoe kan ik iemand inspireren en coachen? Dat kunnen machines niet. Ga op zoek naar hoe jij dat kunt doen.

Bekijk de hele aflevering:

In aflevering 15 ging Marcel van der Quast op bezoek bij Marnix de Groot, employer brander van Alliander. Welke korte lessen nemen we daarvan mee?

#7. Verlaag de drempel, met een escape room

In plaats van aan mensen te vragen of ze bij hen willen komen werken, kun je ook aan hen vragen om kennis te komen maken. Alleen die vraag verlaagt de drempel al aanzienlijk, aldus De Groot in deze podcast. Alliander nodigt bijvoorbeeld hbo’ers en WO’ers uit op een rondvaartboot en ze lieten mbo’ers aan de slag gaan in een escape room.

#8. Zet VR in op verschillende gebieden

Wat ook kan helpen om aantrekkelijk te zijn is technologie, zegt De Groot. Zo zet Alliander Virtual Reality in. Dat gebeurt zowel tijdens sollicitatiegesprekken (om te laten zien hoe het werk eruitziet), als in de contentstrategie (op de website en social media) en in de voorlichting richting de verschillende stakeholders. Het is een leuke ervaring voor de kijker, maar bovendien zéér informatief, aldus De Groot.

#9. Buiten winnen? Dan binnen beginnen

Zorg dat je werknemers trots zijn op wat ze doen. Dan gaan ze het ook uitdragen. De Groot: ‘Laatst zei een collega: zo’n briefje ‘Collega’s gezocht’, dat is mij te kort door de bocht. Waarom zet je daar niet neer: ‘Wij zorgen dat het licht brandt in 17 miljoen huizen.’ Dan gaan mensen eerder meedenken.’ Als de technici van Alliander een nieuwe collega aanbrengen, krijgen ze overigens niet alleen een bedankje. Vaak wordt daar ook nog een verhaal over geschreven. Dit leverde hen dit jaar onder meer een nominatie voor de Werf& Awards op (zie ook het filmpje hieronder).

Bekijk hier de hele aflevering:

Of bekijk nog een kort filmpje over de Werf& Award-nominaties van Alliander van dit jaar:

Lees meer over de podcast ‘Hier is AMC’:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here