Uitbesteding werving en selectie wordt steeds gewoner (en niet alleen voor het grootbedrijf)

Peter Boerman Op 19 januari 2017
Gem. leestijd 5 min 1398x gelezen
Deel dit artikel:
Uitbesteding werving en selectie wordt steeds gewoner (en niet alleen voor het grootbedrijf)

Nu de eisen aan recruitment zwaarder worden, besteden steeds meer organisaties het uit. Ook middelgrote bedrijven doen nu vaak een RPO, blijkt uit nieuw onderzoek.

In Nederland en België zijn inmiddels zo’n 30 bedrijven actief in de markt voor het zogeheten Recruitment Process Outsourcing, oftewel: de uitbesteding van alle werving en selectie van een organisatie. Dat varieert van wereldwijd opererende RPO-partijen, zoals Hays, Cielo en Manpower, tot meer lokaal georiënteerde bedrijven als Compagnon en HetRecruitingKantoor.

Ruim de helft doet meer dan 500 plaatsingen

Ongeveer de helft van die bedrijven heeft meegedaan aan een recent onderzoek, waarin hun werkzaamheden uitvoerig in kaart zijn gebracht. Daaruit blijkt onder meer dat de meeste dienstverleners zo’n 5 tot 20 klanten hebben. Slechts 1 op de 6 heeft er meer dan dat, en een even grote groep minder.

Slechts 1 op de 6 RPO-partijen heeft meer dan 20 opdrachtgevers

Het gaat in alle gevallen overigens wel om relatief grote opdrachten. Ruim de helft van de respondenten ‘doet’ meer dan 500 plaatsingen per jaar voor zijn gezamenlijke opdrachtgevers. Grote internationale clubs als Cielo, Manpower, Hays en Randstad SourceRight doen er zelfs meer dan 1.000 per jaar.

Wereldwijde RPO-groei: 17 procent

Vooral in de Verenigde Staten is de RPO-markt sterk groeiende, maar ook in China en India is er veel belangstelling voor. De Everest Group rapporteerde in 2015 al een wereldwijde groei van 17 procent.

rpo rapportHoewel cijfers voor Nederland en België ontbreken, blijkt uit het rapport wel een behoorlijke belangstelling: zo wist Compagnon in 2014 al klanten als Rituals en AON binnen te halen, en daar kwamen in 2016 Graydon en ISS bij. Ander voorbeeld: het in 2014 officieel opgerichte Solvus mag onder meer namen als Nike en GlaxoSmithKline tot zijn klantenbestand rekenen. En het al langer opererende Sterksen noemt namen als Atos en Ricoh als opdrachtgever.

3 vormen van RPO

In het onderzoek worden drie verschillende vormen van RPO onderscheiden:

#1. Total RPO. Hierbij vindt een complete, langdurige en totale uitbesteding plaats van het werving- & selectieproces aan een externe partner.

#2. Project-RPO. Hierbij wordt de sourcing van (een bepaalde categorie) kandidaten tijdelijk uitbesteed.

#3. Een gedeeltelijke RPO. Hierbij worden de recruitmentactiviteiten slechts uitbesteed voor een bepaald segment of activiteit (bijvoorbeeld alleen vacature-marketing) of niveau (bijvoorbeeld alleen hoger kader).

Oorzaken van de groei

De groeiende behoefte aan uitbesteding van werving- en selectieactiviteiten vindt volgens het onderzoek zijn oorsprong in een aantal ontwikkelingen:

  • Een toenemende schaarste aan geschikt (niche-)talent
  • Een groeiende mobiliteit en flexibiliteit van de nieuwe generatie werknemers
  • Een explosie aan nieuwe technologieën in werving & selectie (denk aan social media, video, gamification tools, HR analytics, Big Data…)
  • Een steeds sneller veranderende economische context
  • Onderbezetting of gebrek aan specialistische kennis op de eigen HR-afdeling
  • Een groeiende behoefte aan Total Workforce Management

‘in Nederland en België staat De rpo-markt nog in de kinderschoenen’

mark bassie‘Talent is sleutelelement’

‘Talent is een sleutelelement in de kenniseconomie’, stelt initiatiefnemer Mark Bassie (Flex-Beheer) samen met Marleen Deleu (The Flex Academy). ‘Hierdoor moet werven en selecteren steeds innovatiever en meer kostenefficiënt ingericht zijn. Toch staat de markt voor RPO in Nederland en België nog in de kinderschoenen. Er is nog veel ruimte voor verdere groei, professionalisering en fusies, overnames en samenwerking. In de meeste organisaties is HR nog te operationeel bezig, te veel gefocust op het ‘hier en nu’. Recruitment is daardoor te vaak een ‘u vraagt, wij draaien’-gebeuren. Iets wat je er even bij doet. Een RPO-dienstverlener kan helpen om dit patroon te doorbreken.’

In de meeste organisaties is HR nog te veel gefocust op het ‘hier en nu’

Leidraad voor uitbesteders

Het onderzoeksrapport van Bassie en Deleu wil een leidraad bieden aan iedere organisatie die eraan denkt zijn werving en selectie uit te besteden aan een specialist. En dat zijn er steeds meer, denken zij. ‘Uitbesteden van (delen van) het proces om proactiever en met grotere zekerheid over het juiste talent te beschikken zal steeds vaker deel uitmaken van een weldoordachte W&S-strategie in organisaties.’

De voordelen van uitbesteding

Volgens Bassie en Deleu is uitbesteding namelijk niet alleen efficiënter, goedkoper en flexibeler dan werving en selectie zelf doen. Ze stellen dat het ook betere kwaliteit kandidaten oplevert, onder meer omdat de RPO-partij meer kennis van technologie en van specialistische profielen kan opbouwen.

Nog weinig samenwerkingen

Eerder deden de twee al soortgelijk onderzoek naar zogeheten managed services providers en brokers (in 2016). En in 2015 onderzochten ze vendor management systemen op de Nederlandse en Belgische markt. Daaruit bleek dat er bij die dienstverleners veel sprake was van fusies en samenwerking. Bij de RPO-partijen is daar echter nog weinig van te merken, stellen ze. ‘Het enige dat we zijn tegengekomen zijn twee voorbeelden van samenwerking tussen een RPO-aanbieder en een broker of MSP, waardoor vormen van Total Talent Acquisition (TTA) kunnen worden aangeboden.’

‘Uitbesteding is niet alleen efficiënter en flexibeler, het levert ook betere kandidaten op’

14 deelnemers aan het onderzoek

De 14 deelnemers aan het onderzoek zijn Cielo Talent, Compagnon, Cross International, EN HR solutions, Hays Talent Solutions, Manpower Group Solutions, People4 Office, Randstad SourceRight, Recruitin, HetRecruitingKantoor, Solvus, Sterksen, Tjellens en Yoores Recruitment Solutions. Zij geven onder meer inzicht in hun visie, missie en historie, maar ook welke trends ze in de markt zien en waarin zij zich denken te kunnen onderscheiden.

Meer strategische partners

‘Deze RPO-spelers evolueren van puur transactionele dienstverleners en goedkope instroomkanalen naar meer strategische HR-partners rondom werving en selectie van het steeds schaarser talent’, stelt Bassie. ‘Het gaat over de kandidaat én de candidate experience door het hele proces. Alles moet consistent zijn en het best mogelijke eindresultaat opleveren voor de organisatie, nu maar ook op de lange termijn.’

rpo rapportLees alle verhalen in het RPO-dossier:

In de aanloop naar het verschijnen van het vergelijkend onderzoek naar alle bekende RPO-aanbieders in Nederland en België is op deze site een reeks verdiepende artikelen verschenen. Deze zijn geschreven met of door verschillende RPO-aanbieders of door bedrijven die RPO faciliteren. Lees hier alle bijdragen in deze serie:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners