Raakt LinkedIn langzaamaan zijn ‘magic touch’ kwijt?

Peter Boerman Op 26 juni 2017
Gem. leestijd 3 min 1581x gelezen
Deel dit artikel:
Raakt LinkedIn langzaamaan zijn ‘magic touch’ kwijt?

Veel recruiters staan ermee op en gaan ermee naar bed: LinkedIn. Toch is er ook steeds meer kritiek te horen. Want de prijzen stijgen, terwijl de resultaten onder druk staan. De grote vraag: kunnen we nog wel zonder?

‘Ik ken een groot bedrijf met 20 recruiters’, zegt Olfertjan Niemeijer, directeur van Independent Recruiters. ‘In dat bedrijf hebben ze heel LinkedIn eruit gehaald. De recruiters moesten maar zien hoe ze het zonder betaald account deden. Binnen drie maanden waren ze compleet afgekickt. Het kan dus wél.’

Een snaar geraakt

Niet dat Niemeijer dat zelf van plan is, een leven zonder LinkedIn. En ook het bureau waar hij werkt, is bepaald nog niet van zins het sociale medium volledig on hold te zetten. Maar hij postte recent wel een bericht – op LinkedIn! – dat duidelijk een snaar raakte. Heeft LinkedIn zijn hand overspeeld?

Nemen de resultaten af?

‘Vandaag kwam mijn accountmanager op bezoek’, schreef Niemeijer. ‘Ik klaagde dat we met meer (en duurdere) producten minder resultaat (lees: omzet) genereerden dan hiervoor met een minder groot (en dus goedkoper) pakket aan producten. Volgens haar moest ik meer engagement zoeken op LinkedIn. Mijn vraag is nu: zien jullie ook dat resultaten op LinkedIn afnemen?’

Soms meer profitcenter dan klant

Er ontspon zich vervolgens meteen een levendige discussie die zowel mede- als tegenstanders opleverde. ‘In elk geval het bewijs dat LinkedIn als netwerktool om te sparren met je vakgenoten nog steeds werkt’, schreef Niemeijer daarna grappend.

‘Ik ben nu nog steeds tevreden. Alleen: ik zie het wel verslechteren’

Maar telefonisch licht hij toe wel degelijk serieus te zijn geweest. ‘Ik wil niet dat LinkedIn doodgaat. Maar ik voel me nu soms meer profitcenter dan klant. Ik betaal hen voor een dienst, en dan vraag je je natuurlijk altijd af of het dat bedrag nog waard is. Op een gegeven moment komt er dan een omslagpunt. Ik ben nu nog steeds tevreden. Alleen: ik zie het verslechteren. En ik wil dus wel tevreden blijven. Vandaar mijn oproep. Ik bén heel tevreden. Maar wel bezorgd.’

Nieuwe bronnen aanboren

De opmerking van Niemeijer wordt gedeeld door andere prominenten in het recruitmentvak. ‘Helemaal met Olfertjan eens’, zegt bijvoorbeeld Heleen Stoevelaar, momenteel recruitmentmanager bij consultancybedrijf Conclusion, waar LinkedIn niet langer als belangrijkste wervingskanaal wordt gezien.

‘LinkedIn wordt vaak als te arrogant gezien’

Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group, ziet in de markt ook dat steeds meer bedrijven hun pakket verkleinen, ‘zeker de bedrijven van het eerste uur’, zegt hij. ‘Ervaren recruitmentmanagers weten nieuwe bronnen aan te boren met tools als Lusha.co, whatsapp, en Talentbin. LinkedIn wordt vaak als te arrogant gezien.’

Meer aanvallen afgeslagen

Het is bepaald niet de eerste keer dat er vraagtekens worden gezet bij het in de recruitmentwereld alomtegenwoordige netwerk. Toch staat de positie nog redelijk overeind. De teloorgang is al jaren geleden voorspeld, maar die kwam toen ook niet. Zelfs de overname door Microsoft heeft de populariteit van de site nauwelijks geschaad, en ook de (verwachte) aanvallen op de dominantie door partijen als Facebook en Indeed hebben tot nog toe geen deuk in LinkedIns pakje boter geslagen.

Massale vertrek van IT’ers

Het enige dat de afgelopen jaren wél echt pijn deed was het massale vertrek van IT’ers, die hun profiel van de site verwijderden omdat ze werden sufgebeld door recruiters. En nu lijken het dus diezelfde recruiters bij wie de onvrede groeit. Ook dat kan serieuze gevolgen hebben voor LinkedIn. Zelfs in het buitenland worden recruiters al opgeroepen zich een leven zonder het sociale netwerk voor te stellen en zich daarop voor te bereiden.

‘Krankzinnige bedragen’

In Nederland gooide ‘professioneel bemoeial’ Bas van de Haterd recent nog wat olie op het vuur, in een artikel over de komst van Google for Jobs. ‘Ja, ook LinkedIn zal het waarschijnlijk zwaar krijgen’, schreef hij. ‘De krankzinnige bedragen die men vraagt, in combinatie met de extreem gesloten strategie en gebrekkige (of onbestaande) samenwerkingsmogelijkheden, maakt LinkedIn misschien wel een van de eerste slachtoffers van Google for Jobs.’

‘Leuk, maar niet meer de absolute nummer 1’

Zijn voorspelling: ‘Binnen 5 jaar is LinkedIn voor werving wat Monsterboard nu is. Leuk, maar niet meer de absolute nummer 1 waar niemand omheen kan.’

‘LinkedIn wordt misschien wel een van de eerste slachtoffers van Google for Jobs

Het is al met al op dit moment waarschijnlijk – wéér – te vroeg om het definitieve einde van de grootste CV-database ter wereld aan te kondigen. Zover is het nog lang niet. Maar aan de andere kant: geen enkele dominantie is voor eeuwig, toch? En als zelfs de (betalende) recruiters gaan afhaken, dan wordt het wel heel lastig voor het netwerk om nog inkomsten te genereren…

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners