Gem. leestijd 5 min  5190x gelezen

Deze 10 dingen halen bij jouw sollicitanten het bloed onder de nagels vandaan

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze 10 dingen halen bij jouw sollicitanten het bloed onder de nagels vandaan

Sollicitantengedrag ergerlijk? Recruiters kunnen er net zo goed wat van, zo irritant als ze kunnen zijn voor kandidaten. Dit zijn de 10 grootste frustraties van sollicitanten.

Eerder schreven we al over de 10 meest voorkomende ergernissen van een recruiter. Een ongemotiveerde kandidaat, slordige kleding, te laat komen bij een sollicitatiegesprek: sollicitanten blijken maar al te vaak frustratie op te roepen bij hun counterpart. Maar op hun beurt kunnen recruiters er ook wat van bij de sollicitant, zo meldt CVster na onderzoek onder de eigen doelgroep. De top-10 van ergernissen die zij opstelden:

  1. Onduidelijke vacatureteksten
  2. Onduidelijke verwachtingen
  3. Discriminatie
  4. Niet reageren
  5. Standaardreacties
  6. Onprofessioneel gedrag
  7. Onvoorbereid zijn
  8. Privacy aangetast
  9. Ongeïnteresseerdheid
  10. Haastige spoed

Aáárgh 1: Onduidelijke vacaturetekst

Leuke vacaturetekst, hoor. Maar wat wordt er eigenlijk precies van me verwacht? Wat willen ze dat ik ga doen? Wat houdt die functie eigenlijk in? Veel vacatures laten de kandidaat behoorlijk in het ongewisse.

Om de sollicitatieprocedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is een duidelijke vacaturetekst van groot belang. Het voorkomt ook een hoop frustratie bij sollicitanten als ze niet onnodig hoeven te solliciteren op een vacature die helemaal niet aansluit bij hun wensen en/of capaciteiten.

Een duidelijke vacaturetekst voorkomt een hoop frustratie bij sollicitanten

Aáárgh 2: Onduidelijke verwachtingen

Samenhangend met het eerste punt, maar net zo goed ergerlijk, volgens veel sollicitanten: het gebrek in de meeste vacatureteksten aan informatie die de functie zelf te boven gaat. Hoeveel uren moet er gewerkt worden? Wat is de standplaats? Is er een kans op een vast contract? Wat ga ik eigenlijk verdienen, stel dat ik word aangenomen?

Het is allemaal van belang voor veel sollicitanten, maar bewust of onbewust wordt het vaak weggelaten in vacatureteksten. Kan beter, aldus de kandidaten.

Aáárgh 3: Discriminatie

Stel: je hebt nogal veel mannen in je team. En dus denk je dat het beter is om nu op zoek te gaan naar een vrouw. Of je wilt eigenlijk alleen iemand van onder de 30, om wat voor reden dan ook. Vraag er dan niet om! Dat is namelijk gewoon discriminatie, en steeds meer werkzoekenden zijn daar (zeer) gevoelig voor.

Steeds meer werkzoekenden zijn (zeer) gevoelig voor discriminatie bij sollicitaties

Beter is het te kijken naar kwalificaties van kandidaten. En wil je je toch écht richten op een bepaalde groep, pas je vacaturetekst dan gewoon op zo’n manier aan dat hij met name die ene doelgroep aanspreekt, zonder dat er sprake is van discriminatie.

Aáárgh 4: Niet reageren

Meestal komt deze in soortgelijke lijstjes naar voren als de allergrootste ergernis van sollicitanten, maar blijkbaar al zo vanzelfsprekend dat hij dit keer niet eens in de top-3 staat. Toch zijn er nog steeds bedrijven die niet eens de moeite nemen om ook maar een ontvangstbevestiging te sturen. Eigenlijk onbegrijpelijk, want juist dit soort reacties zijn belangrijk voor de Candidate Experience, zo blijkt.

Aáárgh 5: Standaardreacties

‘Wij hebben uw sollicitatie ontvangen’, ‘Andere kandidaten voldeden beter aan het profiel’. Stuur je een reactie, probeer die dan niet té standaard te laten overkomen. Sollicitanten hebben er een hekel aan als een nummer behandeld te worden. Hoe tijdrovend misschien ook, probeer toch te investeren in de sollicitanten, ook als je hen afwijst. Een persoonlijk gemotiveerde en echt inhoudelijke afwijzing wordt zeer gewaardeerd en geeft een positief beeld van je bedrijf.

Aáárgh 6: Onprofessioneel gedrag

Recruiters die hun afspraken niet nakomen? Een doorn in het oog van sollicitanten, die zitten te azen op de baan. Maak je dus de afspraak om de sollicitant voor een bepaalde datum de uitslag te laten weten? Maak hier dan ook melding van in je eigen agenda en kom deze afspraak na. Het komt anders bijzonder onprofessioneel over.

Aáárgh 7: Onvoorbereid zijn

‘Hadden wij een afspraak? O ja, vergeten. Sorry, help me even, wie was jij ook alweer? Even je CV erbij pakken, hoor…’

Onvoorbereid een gesprek ingaan komt erg knullig over

Onvoorbereid zijn is de overtreffende trap van ergernis nummer 6. Gebeurt je dit, dan komt het erg knullig over. De sollicitant krijgt mogelijk het idee dat het altijd zo gaat in jouw bedrijf en zal waarschijnlijk eieren voor zijn geld kiezen en de baan afwijzen.

Aáárgh 8: Privacy aangetast

Ja, als recruiter wil je natúúrlijk zoveel mogelijk te weten komen over je kandidaat. Je wilt immers vaststellen of jullie een goede match zijn. Maar moet je daarvoor werkelijk iemands sociale media tot op het bot uitpluizen? En wist je ook niet dat bijvoorbeeld vragen over een kinderwens in Nederland gewoon verboden zijn?

Aáárgh 9: Ongeïnteresseerdheid

Oké, als je vijf kandidaten op één dag gesproken hebt, dan kan bij het zesde gesprek best enige vermoeidheid optreden. Niet leuk misschien, maar hé, als recruiter ben je tenslotte ook maar een mens…

Ongeïnteresseerdheid kan het zelfvertrouwen van de kandidaat behoorlijk aantasten

Maar om dan al na 5 minuten te laten merken dat je eigenlijk wel klaar bent met het sollicitatiegesprek? Dat getuigt dan weer van weinig respect. Toon daarom altijd interesse in het verhaal van de sollicitant, ook bij mensen van wie je misschien al snel denkt dat hij of zij niet geschikt is. Ongeïnteresseerdheid kan het zelfvertrouwen van de kandidaat behoorlijk aantasten, en de Candidate Experience behoorlijk negatief beïnvloeden.

Aáárgh 10: Haastige spoed

‘Kunnen we afronden? De volgende kandidaat zit eigenlijk alweer klaar…’

Als je sollicitanten uitnodigt, en hen vraagt om tijd voor jou vrij te maken, zorg dan dat je dat aan de andere kant ook doet. Neem dus de tijd voor het gesprek. Laat je niet storen door telefoontjes, e-mail of whatsapp en zorg dat je niet afgeleid wordt. De sollicitant moet het gevoel hebben dat het op prijs gesteld wordt dat hij of zij er is. En ja, dat mag dus best wat tijd kosten.

Dit artikel is geschreven met dank aan CVster.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners