Ook ABN Amro kiest voor escape room als selectiemiddel

Peter Boerman Op 11 januari 2017 Gem. leestijd 2 min3132x gelezen
Deel dit artikel:
Ook ABN Amro kiest voor escape room als selectiemiddel

De escape room is bezig aan een opmars in de recruitmentwereld. Nu is het ABN Amro die met zo’n puzzelkamer young professionals wil uitdagen.

Het fenomeen ‘Escape Room’ is de laatste jaren een ware hype. Hierbij word je als deelnemer in een kamer opgesloten, waaruit je alleen maar kunt ontsnappen door onder tijdsdruk een aantal vraagstukken op te lossen.

Verplaatsbare kamer

Anderhalf jaar geleden trok Technisch Nederland er al veel belangstelling mee, toen het de escape room wist in te zetten voor werving en selectie. ABN Amro volgt nu dat voorbeeld met een kamer, die de bank ‘Unigma’ heeft gedoopt. Het gaat om een verplaatsbare escape room, die de komende maanden een rondrit door Nederland gaat maken.

Niet meer alleen de besten van de klas

tessa van berckelaerTessa van Berckelaer, medewerker employer branding bij ABN Amro: ‘Voor pas afgestudeerde studenten is het vaak niet duidelijk hoe ze zich op de arbeidsmarkt kunnen onderscheiden en welke baan bij hen past. De Unigma helpt hen ontdekken waar hun persoonlijke kwaliteiten en talenten liggen. Wij willen studenten op een andere manier laten kennismaken met de bank. Ondertussen krijgen we ook goed zicht op welke jonge professionals bij de bank passen. We zoeken niet meer alleen naar de beste jongens en meiden van de klas, maar vooral naar starters met de juiste mentaliteit: ambitieus, proactief en ontwikkelingsgericht.’

Getest op 4 onderdelen

Deelnemers worden in de escape room getest op 4 onderdelen: ruimtelijk inzicht, logica, zintuiglijkheid en samenwerking. De puzzels die de (ex-)studenten in Unigma uitvoeren zijn gebaseerd op de methodiek van de Myers-Briggs type indicator (MBTI). Twee deelnemers spelen tegelijkertijd in twee gespiegelde ruimtes. Via een raam kunnen ze, naast individuele vragen, ook samen uitdagingen oplossen. Ook is er een tablet in de kamer. Daarmee kunnen deelnemers via Facebook Live hun vrienden inschakelen voor hulp. Als ze eenmaal hebben weten te ontsnappen, krijgen ze een gedetailleerd rapport van hun kwaliteiten. Unigma is ontwikkeld in samenwerking met Sherlocked, een in Amsterdam zeer bekende aanbieder van escape rooms.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark