Nieuw: een platform dat studenten selecteert op hun échte vaardigheden

Peter Boerman Op 13 februari 2019 Gem. leestijd 6 min483x gelezen
Deel dit artikel:
Nieuw: een platform dat studenten selecteert op hun échte vaardigheden

Studenten hebben nog nauwelijks werkervaring. Hoe selecteer je dan toch de beste? Een nieuw platform heeft de oplossing: het laat ze – betaalde – opdrachten uitvoeren en meedenken over business challenges. ‘Als dit lukt, hebben we het over een marktverschuiving.’

Een zwarte beer is een bijzonder dier. Het leeft solitair, maar kan ook uitstekend samenwerken. Hij kan zich goed aanpassen aan verschillende omstandigheden en voelt zich thuis in verschillende gebieden: van droog en warm tot koud en vochtig. Niet gek dus dat deze beer is gekozen als symbool voor Blackbear, het platform dat studenten en werkgevers op een volledig nieuwe manier aan elkaar koppelt, zegt Stefan Hoogenboom.

Real-life business challenges

Samen met Joep Wittebrood is Hoogenboom initiatiefnemer van het begin dit jaar gelanceerde Blackbear. Het idee, heel kort uitgelegd: bedrijven bieden real-life business challenges aan in de vorm van cases en projecten, jong talent gaat met die opdrachten aan de slag – meestal tegen betaling. Leuk voor de studenten natuurlijk, maar zo krijgen bedrijven ook meteen een veel beter beeld van het talent dat de opdrachten maakt. En als de oplossingen bevallen, ligt er mogelijk een contract in het verschiet.

blackbear

Best zoekende geweest, en zeker niet de enige

Zoals zo vaak bij start-ups is het idee uit eigen ervaring ontstaan, vertelt Hoogenboom. Hij heeft zelf aan de Hogeschool van Amsterdam de opleiding Management & Organisatie afgerond en daarna zijn master Finance behaald. Toch wist hij eigenlijk nog steeds niet precies wat hij verder wilde. Waar zou hij zijn werkende leven willen slijten? ‘Ik was eerlijk gezegd best zoekende. En ik merkte dat ik zeker niet de enige student was die daarmee worstelde.’

‘ik merkte dat veel corporates ook moeite hebben om jonge talenten te vinden, te binden en te behouden’

Zo’n 11 maanden lang werkte hij vervolgens bij financieel dienstverlener Van Lanschot Kempen. ‘Daar merkte ik de andere kant: hoe ook veel corporates moeite hebben om jonge talenten te vinden, te binden en te behouden. Ik dacht: hé, dat is apart. Partij A en partij B hebben elkaar nodig, maar komen blijkbaar niet goed samen.’

blackbear joep wittebroodHet hele proces omgedraaid

Met studievriend Wittebrood (foto rechts) bedacht hij dat de oplossing moest liggen in een tweezijdig platform, ‘waarbij de twee partijen in elk geval werkelijk iets voor elkaar moeten betekenen.’ Ze begonnen daarom het hele recruitmentproces in kaart te brengen, zoals het bij de meeste organisaties gaat. En ze merkten dat er daarbij eigenlijk iets raars aan de hand is.

‘Wij zeiden: waarom draaien we het hele proces niet om, en denken we direct vanuit de skills van de kandidaat?’

‘Misschien sturen wel 1.000 mensen een cv in, dan loopt daar 1 iemand van het bedrijf doorheen. Er worden dan mensen geselecteerd voor een sollicitatiegesprek, en dan krijgt op het eind misschien 1 iemand een businesscase voorgelegd, om zijn of haar skills te testen voordat een contract wordt aangeboden.’ Waarom werkt dat zo, vroegen de twee zich af. ‘Wij zeiden: waarom draaien we niet het hele proces om, en gaan we meteen denken vanuit de skills van de kandidaat?’

Hard skills, soft skills en… true skills

Met dat idee gingen ze vervolgens aan het werk. Ze bouwden een algoritme dat de hard skills van de kandidaat grafisch weergeeft in een sterrenranking. Daarnaast ontwikkelden ze een test die 12 verschillende soft skills vastlegt. En dan was er nog ‘het laatste puzzelstukje’, dat de twee de ‘true skills‘ van de kandidaat noemen, oftewel: hoe presteert hij of zij ‘in het echie’, bij een vraagstuk uit de praktijk?

‘Het gaat om opdrachten van een paar uurtjes, tot projecten van een paar weken’

‘Wij gaan naar bedrijven toe, en vragen naar hun uitdagingen en vraagstukken. Marktonderzoek, bepaalde content, technische ontwikkelingen, noem maar op. Bedrijven kunnen dat uploaden in ons platform, in de vorm van een case of project, waarna studenten kunnen kijken: zou ik dit leuk vinden? Past dit misschien bij mij? Weet ik hier een innovatieve oplossing voor? Dat kunnen opdrachten zijn van een paar uurtjes, tot projecten of cases van een paar weken. De cases maken de studenten meestal thuis, achter de laptop, de projecten zijn ook vaak op de locatie van het bedrijf. Als de studenten denken: ‘ik heb de oplossing voor dit vraagstuk’, dan kunnen ze hem weer uploaden, en kunnen de bedrijven de kwaliteit ervan beoordelen. Bedrijven krijgen zo maximaal 5 oplossingen, en zijn vervolgens ook verplicht goede feedback te geven. Zo krijgt de student een 360-gradenprofiel, waarmee hij of zij weer verder kan op de arbeidsmarkt.’

blackbear studenten

Winst op drie fronten

Voor deelnemende studenten en young professionals ligt de winst op drie fronten, aldus Hoogenboom. Op korte termijn kunnen ze er een financiële beloning mee winnen, waarbij de best beoordeelde meestal het meest krijgt. Op middellange termijn kunnen jonge talenten zo hun portfolio opbouwen, en bijvoorbeeld laten zien dat ze een mooie klus voor FrieslandCampina hebben afgerond. En op lange termijn ligt misschien zelfs wel een baan in het verschiet.

‘We hebben meer dan 200 bedrijven gesproken en gezien dat de war for talent nu echt gaande is’

Daar ligt ook het doel – en dus ook de winst – van de deelnemende bedrijven, denkt hij. ‘We hebben empirisch onderzoek gedaan, en meer dan 200 bedrijven gesproken. Er is nu echt wel een war for talent gaande. Die bedrijven kunnen bij ons rijke profielen inzien. Geanonimiseerd, dus zonder geslacht en leeftijd bijvoorbeeld. Maar wel met filters op bijvoorbeeld soft skills, true skills, opleiding, extracurriculaire activiteiten en noem maar op. Zo kun je ontzettend veel factoren combineren, om zo het gewenste profiel voor de organisatie samen te stellen. We hebben een talentpool van benaderbare studenten, en daaromheen een slim algoritme gebouwd dat de meest relevante kandidaten selecteert. Zo wordt recruitment efficiënter en betrouwbaarder, denken wij.’

Chat voor direct contact

Blackbear is een platform dat zich richt op het eerste contact tussen de twee partijen. Het doel is ervoor zorgen dat bedrijven verder willen met de studenten. Daarvoor biedt het platform bijvoorbeeld een chatsysteem aan, waarmee bedrijven en studenten direct met elkaar in contact kunnen komen, zonder dat er een partij tussen zit zoals in de huidige markt vaak het geval is.

‘We willen niet ertussen zitten als bedrijven met onze studenten verder willen. Het gaat ons om het eerste contact’

Studenten kunnen op het platform ook learning-video’s bekijken, waarmee ze hun eigen vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. En dan zijn er ook nog fun challenges, legt Hoogenboom uit. ‘Als we bijvoorbeeld merken dat een student nog niet zo communicatief vaardig is, sturen we een opdracht om eens iemand in de metro aan te spreken. Met zulke challenges proberen we mensen uit hun comfortzone te halen en hen op een leuke manier wat bij te brengen.’

blackbear met laptop

Mede dankzij incubator YES!Delft

Studenten kunnen overigens ook als team inschrijven op bepaalde opdrachten. ‘Op een basaal crowdsource-niveau bied je alle studenten de kans zich te bewijzen, individueel of in interdisciplinaire teams’, vat Hoogenboom het samen. Een ‘volledig nieuwe manier van recruiten’, noemt hij het zelfs. ‘Joep en ik hebben het idee al heel lang’, geeft hij toe. Maar tussen idee en uitvoering liggen vaak nog wel wat drempels. Mede dankzij incubator YES!Delft zijn die nu overwonnen. Het huidige platform is sinds januari live. Zo’n 15 bedrijven zijn al aangesloten, en de komende maanden willen Hoogenboom en Wittebrood dit aantal vervijfvoudigen.

‘Zodra we tienduizenden studenten hebben, ga je echt een marktverschuiving merken’

Ook qua deelnemende studenten loopt het op schema, zegt hij. ‘Zodra het er tienduizenden zijn, ga je echt een marktverschuiving merken, denken wij. Dat is het doel voor 2019.’ En durft hij ook al verder te dromen? ‘Natuurlijk willen we ook internationaal. Wist je dat ze in België bijvoorbeeld niet eens stage lopen? Moet je eens voorstellen wat dit platform daar zou kunnen betekenen?’

blackbear stedan hoogenboomBeter alternatief voor huidig recruitment

Inmiddels zijn ze met z’n achten aan het platform aan het werk. Het geloof en vertrouwen in de toekomst is groot. Hoogenboom (foto rechts): ‘Van veel bedrijven kregen we in het begin de vraag: weten jullie zeker of het werkt? Dan zei ik altijd: nee, dat weet ik niet. Maar wat ik wel zeker weet is dat jullie huidige recruitmentmodel niet werkt. En dat het dus tijd is voor een beter alternatief.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.