Campagne van de week: hoe het Laurentius Ziekenhuis in de huid van de ideale kandidaat kruipt

Het was voor het Laurentius Ziekenhuis aanvankelijk lastig om voldoende anesthesiemedewerkers te vinden. Een campagne met retargetting veranderde de zaak. Waarin schuilt het geheim van dat succes precies?

Peter Boerman Op 01 juli 2020
Gem. leestijd 3 min 1756x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe het Laurentius Ziekenhuis in de huid van de ideale kandidaat kruipt

De anesthesiemedewerkers liggen in Nederland bepaald niet voor het oprapen. Zeker in sommige regio’s. Dat merkte ook het Laurentius Ziekenhuis in Roermond. ‘De afdeling was structureel onderbezet. Er móést wat gebeuren’, zegt Robin Hildenbrant, Senior Jobmarketing Expert bij Brockmeyer. De campagne die zijn bureau recent voor het ziekenhuis opstartte, veranderde gelukkig de zaak. ‘De campagne ging vrijdag 19 juni live, en al binnen vier dagen meldden de eerste kandidaten zich’, meldt hij trots. ‘En de eerste meeloopdag is al ingepland.’

‘De campagne ging vrijdag 19 juni live, en al binnen 4 dagen meldden de eerste kandidaten zich.’

laurentius

One-stop-shop

Brockmeyer is tot nu toe vooral bekend als jobmarketing-expert: ze weten je vacature steeds op het goede moment bij de juiste kandidaten te krijgen. Maar het bureau profileert zich steeds meer als ‘one-stop-shop‘ voor al je arbeidsmarktcommunicatie en wervingsvraagstukken. Zo kun je er tegenwoordig ook terecht voor advies over referral-acties of de uitvoering van een retargetting-campagne. De campagne voor de anesthesiemedewerkers van het Laurentius ziekenhuis is daarvan een mooi voorbeeld, aldus Hildenbrant.

‘We wilden nu vooral de jongere doelgroep aanspreken, omdat je nu veel schoolverlaters hebt.’

‘Het gaat hier om een heel latente doelgroep, niet makkelijk te vinden, en niet makkelijk te bewegen. We zijn daarom begonnen met een arbeidsmarktanalyse en een aantal interactieve ‘persona-sessies’. Daarin hebben we met medewerkers en de teamleider van de afdeling bepaald hoe de ideale kandidaat eruitziet. Daar is de doelgroepgerichte campagnepagina uitgekomen. We wilden nu vooral de jongere doelgroep aanspreken, omdat je in juni, juli en augustus veel schoolverlaters hebt. In andere perioden targetten we ook andere doelgroepen.’

‘De druk is groot’

De campagne gaat drie maanden draaien, vertelt Hildenbrant, ook als voor die tijd de zo gewenste nieuwe collega’s gevonden zijn. ‘De druk op de afdeling is immers groot.’ De campagne is opgebouwd uit drie fases, vertelt hij. Eerst is de Awareness-fase aan de beurt, waarin de retargetting-pool wordt opgebouwd. Daarna volgt de Consideration-fase, waarin kandidaten verleid worden op basis van inhoud van de functie. En ten slotte volgt de Conversie-fase, waarbij het de bedoeling is dat de warm gemaakte bezoekers hun gegevens achterlaten.

‘Het belangrijkste is: in de huid kruipen van de ideale kandidaat. Dat werkt het beste.’

‘Elke maand passen we de communicatie aan de fase aan waarin we dan zitten’, aldus Hildenbrant. Dat nu al zo snel kandidaten binnenkwamen bij het Laurentius Ziekenhuis, terwijl dat eerst zo moeizaam ging, noemt hij een mooie opsteker. ‘Juist dat maakt dit vak zo mooi. Het is voor het ziekenhuis natuurlijk een vrij grote stap om dit zo groot aan te pakken. Maar het is goed om te zien dat ze hiermee dan wel kunnen besparen op hun externe inhuur.’ Het geheim van het succes, volgens hem? ‘Het belangrijkste is: in de huid kruipen van de ideale kandidaat. Dat werkt over het algemeen het beste.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners