Campagne van de week: genoeg te doen bij Stedin

De energietransitie is een van de grootste opgaven waar Nederland voor staat. Maar hoe vind je de mensen om die klus te klaren? Stedin probeert het met een nieuwe campagne, onder het veelzeggende motto: ‘Genoeg te doen’.

Peter Boerman Op 10 september 2019
Gem. leestijd 4 min 862x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: genoeg te doen bij Stedin

Als netbeheerder speelt Stedin een belangrijke rol in de hele transitie naar meer duurzame energie, net als bijvoorbeeld Liander en Enexis. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het transport van elektriciteit en gas naar zo’n 2 miljoen huishoudens en industriële klanten, en kent in totaal bijna 4 miljoen aansluitingen. Behalve 3 van de 4 grote steden (Den Haag, Utrecht en Rotterdam) valt bijvoorbeeld ook de Rotterdamse Haven onder het gebied van de netbeheerder.

De energietransitie is een ‘banenmachine’, maar zijn er genoeg mensen voor?

Er werken momenteel zo’n 3.500 mensen bij Stedin, dat tot 2008 bekend stond als Eneco NetBeheer. De hele energietransitie is een mooie kans voor het bedrijf, maar ook een flinke uitdaging. Want die energietransitie mag dan bekend staan als ‘banenmachine‘, dat wil nog niet zeggen dat die mensen daarvoor ook makkelijk te vinden zijn. De maatregelen uit het Energieakkoord leiden tot circa 76.000 extra voltijdbanen, zo stelt bijvoorbeeld de Nationale Energieverkenning 2017. Maar het is de vraag of er genoeg vakbekwame mensen zijn voor deze banen.

Genoeg te doen dus

Daar komt bij dat de branche ook niet echt een sterke bekendheid geniet. Jongeren vinden duurzame energie wel belangrijk, maar zien zichzelf nog niet in deze wereld aan de slag gaan, concludeert bijvoorbeeld het Energieonderzoek Centrum Nederland uit onderzoek onder jongeren tussen de 17 en 26 jaar. Slechts een kleine 10 procent van de jongeren zegt bij zijn studiekeuze rekening te houden met een baan in de duurzame energiesector, terwijl wel ruim 80 procent vindt dat Nederland meer gebruik moet maken van hernieuwbare energie.

Slechts 10 procent van de jongeren houdt bij zijn studiekeuze rekening met een baan in de duurzame energie.

In dat licht is het niet zo verwonderlijk dat Stedin zich niet alleen richt op ouderen zonder werk, maar ook een grootschalige arbeidsmarktcampagne begonnen is onder de titel ‘Genoeg te doen’. Want genoeg te doen is er zeker. Zoals ze zelf zeggen: ‘Elke dag 24/7 energie transporteren en ondertussen werken aan de energietransitie. Er zijn kleinere uitdagingen.’

‘Een leefwereld vol nieuwe energie’

‘Maak samen met ons werk van een leefwereld vol nieuwe energie‘, zo belooft Stedin in de campagne, die onder meer gepaard gaat met een nieuwe werkenbij-site.

Op die site zijn bijvoorbeeld veel aansprekende beelden van binnen het bedrijf te zien:

Zoals van de cultuur op kantoor:

Of van het werk dat we als consument beter kennen, dat van de installateur in de straat:

Er staat op de site niet alleen veel te lezen over de energietransitie, maar er zijn ook volop testimonials van mogelijk toekomstige collega’s. De campagne is overigens ontwikkeld door Proof Agency.

‘Denkers en doeners gevraagd’

‘De campagne ‘Genoeg te doen’ laat zien hoe Stedin bijdraagt aan de energietransitie en welke rol een potentiële medewerker daarin kan vervullen’, schrijft dat bureau op zijn eigen site. Dat gebeurt aan de hand van drie thema’s. De eerste is de toenemende vraag naar elektriciteit (onder meer door elektrische auto’s). Daarnaast gaat het om een andere manier van woningen en gebouwen verwarmen (door bijvoorbeeld het aardgasloos bouwen) en om een ander energiesysteem (door het vaker zelf opwekken van energie). ‘Deze ontwikkelingen vragen om denkers en doeners om deze veranderingen te realiseren’, aldus Proof.

Slim: mensen konden via een photobooth zelf foto’s delen via sociale media.

Bij de lancering van de campagne zijn overigens alle medewerkers van Stedin op de verschillende locaties meegenomen in het waarom, hoe en wat ervan. Hierbij kregen ze onder meer de employer branding-film te zien. Die werd geïntroduceerd met een videoboodschap van COO Judith Koole en storingsmonteur Kai Reichwein. Vervolgens konden medewerkers met attributen hun eigen campagnefoto maken in een photobooth, volledig in stijl van ‘Genoeg te doen bij Stedin’. Medewerkers ontvingen de foto ook digitaal met de oproep deze te delen via hun eigen sociale media. ‘Zodat iedereen weet dat Stedin hard op zoek is naar nieuwe collega’s’.

genoeg te doen photobooth

Ook aftrap voor interne campagne

De ‘Genoeg te doen bij Stedin’-campagne is trouwens ook niet alleen bedoeld om nieuwe medewerkers aan te trekken. Tegelijkertijd werkt het bureau erachter namelijk ook aan een zogenoemd ‘internal alignment’-traject met de 3.500 medewerkers, om de strategie van de nieuwe energie ook intern goed tussen de oren te krijgen. Kortom: nog genoeg te doen dus…

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners